וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פול מקרטני זכה בפרס וולף: האם יגיע לישראל כדי לקבלו?

12.2.2018 / 16:33

המוזיקאי האגדי פול מקרטני זכה בפרס וולף הישראלי, בקטגוריית המוזיקה, ואמור לקבל 50 אלף דולר. "המנגינות שלו הן על זמניות", כתבו השופטים. על פי תקנות קרן וולף, הוא מחויב להגיע לארץ כדי לקבל את הפרס מידי נשיא המדינה. האם הביטל לשעבר אכן יגיע לישראל?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנימוקי ועדת השיפוט: "פול מקרטני הוא לא רק מוזיקאי רוק, מקרטני נחשב למוסד בריטי, אייקון כמו בירה חמה וקריקט, הוא היה לחלק מן הזהות הבריטית". מקרטני/מערכת וואלה!, צילום מסך

המוזיקאי האגדי פול מקרטני זכה בפרס וולף הישראלי, כך הוכרז באירוע במעמד נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בבית הנשיא. מקרטני זכה בקטגוריית המוזיקה, ואמור לקבל 50 אלף דולר. הפרס אמור להיות מוענק לזוכים בסוף מאי, בטקס ממלכתי במשכן הכנסת בירושלים על ידי נשיא המדינה ויו"ר קרן וולף, השר נפתלי בנט. על פי תקנות קרן וולף, נדרשים חתני הפרסים לקבל את הפרס מידי נשיא המדינה בישראל, וגורם בסביבת הפרס אישר כי אם אחד הזוכים ובהם סר מקרטני לא יגיע לארץ לקבלת הפרס - הוא לא יוענק לו. לכן יש סימן שאלה גדול: האם יוצא הביטלס אכן יגיע לישראל? בקרן וולף, בכל אופן, מקווים שכן.

מנימוקי ועדת השיפוט לבחירה במקרטני: "אין ספק שמקרטני הוא המבצע ומלחין המוזיקה הפופולרית המצליח ביותר מבחינה מסחרית. מקרטני הוא לא רק מוזיקאי רוק, מקרטני נחשב למוסד בריטי, אייקון כמו בירה חמה וקריקט, הוא היה לחלק מן הזהות הבריטית. הרבגוניות שלו מהווה בסיס לקשת יצירה יוצאת דופן, החל ברוק כבד וכלה במנגינות אינטימיות שוברות לב ובלתי נשכחות. גם התמלילים שלו מתפרשים על פני מנעד רחב: מן התמים והמקסים ועד לנוקב ולמייאש. הוא נגע בלבם של הבריות בכל העולם, כאחד מן החיפושיות וגם בהמשך בהרכבים האחרים, בהם גם כחבר בלהקת כנפיים. בדומה לכל אמנות גדולה המנגינות שלו הן זמניות ועל זמניות: היום כבר דור שלישי שבוי בדמיונו מעורר הקנאה. סביר להניח ששיריו, כמו אלה של ברהמס, פורה, דביוסי וראוול, ובדומה לאלה של קודמיו המודרניים (בהם קול פורטר, ג'רום קרן וג'ורג גרשווין) יושרו וישמשו מקור הנאה כל עוד בני אדם יתנו קולם בשיר".

הביטלס 1967. AP
הביטלס, 1967/AP

מקרטני הוא אחד מ-9 זוכים בפרס וולף לשנת 2018, מחמש מדינות - ארה"ב, קנדה, יפן, הונגריה ובריטניה, כולם ביחד יקבלו כחצי מיליון דולר - כ-100 אלף דולר לכל תחום. בפרס וולף למוזיקה זכה גם המנצח אדם פישר; בפרס וולף בחקלאות זכה פרופ' ג'ין רובינזון מאונ' אילינוי באורבנה-שמפיין, ראש מכון קרל ר' ווס לביולוגיה גנומית וראש המכון לחקר דבורים, על הובלת המהפכה הגנומית בביולוגיה של אוכלוסיות דבורת הדבש; בפרס וולף בכימיה זכו פרופ' מאקוטו פוג'יטה מאונ' טוקיו וכן פרופ' עומר יאגהי מאונ' קליפורניה בברקלי, על תרומותיהם השונות לתחום הכימיה הסופראמולקולרית.

בנוסף, פרס וולף במתמטיקה יוענק לפרופ' אלכסנדר ביילינסון ולפרופ' ולדימיר דרינפלד, שניהם מאוניברסיטת שיקגו, על עבודתם פורצת הדרך בגיאומטריה אלגברית, פיזיקה מתמטית ותורת ההצגות; פרס וולף בפיזיקה יוענק לפרופ' צ'רלס ה' בנט, מדען מחשב מ-IBM, ולפרופ' ז'יל ברסר, פיזיקאי ומדען מחשב מאוניברסיטת מונטריאול שבקנדה, על פיתוח וקידום תחומי ההצפנה הקוונטית והטלפורטציה הקוונטית.

קרן וולף הינה קרן ישראלית ממלכתית, שמטרתה קידום המצוינות במדע ובאמנות. מדי שנה, מעניק הנשיא בשם הקרן את פרס וולף הבינלאומי למדענים ואמנים מרחבי העולם, עבור הישגים "לקידום המדע והאמנות לטובת האנושות". מאז ייסודה של הקרן זכו 329 מדענים ואמנים בפרסי וולף. זו השנה ה-40 שבה מוענק הפרס על ידי קרן וולף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully