וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חור שחור: סרטי גיבורי-העל השחורים שקדמו ל"הפנתר השחור"

13.2.2018 / 0:45

מצד אחד, "הפנתר השחור" הוא לא סרט גיבורי-העל השחורים הראשון בהיסטוריה. מצד אחר, הוא קצת כן. איך מיישבים את הסתירה הזו? בוא נצא למסע בפרקים הנשכחים של עולם הסופר-הירוז הקולנועי

יח"צ - חד פעמי

ביום חמישי יעלה לאקרנים "הפנתר השחור", אחד הלהיטים המדוברים של השנה. אחת הסיבות להיסטריה סביבו היא הגדרתו כסרט הסופר-הירוז הראשון בהיסטוריה המציב במרכזו גיבור שעורו כהה, אבל כמו רוב הכותרות המפוצצות בימינו, גם זו לא מדויקת לחלוטין. בחמשת העשורים האחרונים, ראינו כבר לא מעט גיבורי-על שחורים על המסכים, ולא צריך להיות נודניק קטנוני כדי לציין זאת.

מצד אחר, סקירה של אותם גיבורים קודמים חושפת את המגבלות הבולטות שלהם, של אופן הייצוג שלהם ושל הסרטים בהם כיכבו. היא מבהירה שמבחינה סמנטית וטכנית, "הפנתר השחור" אולי אינו הפרק הראשון בספרי ההיסטוריה, אבל הוא בהחלט פריצת דרך משמעותיות.

השאלה היא מהו באופן כללי סרט גיבורי-העל הראשון בהיסטוריה, בלי קשר לצבע העור של הגיבור, היא כמובן גם עניין של סמנטיקה, ואולי גם של כמה קטנוני קמת בבוקר. על דבר אחד כמעט אין מחלוקת, והוא שהפקת הענק הראשונה בז'אנר היא "סופרמן" מ-1978, בכיכובו של כריסטופר ריב הלבן. הלהיט הזה נכנס להיסטוריה ומהכניסה הראשית שלה, אבל שנה לפניו הוקרן תוצר שנעלם לחלוטין בתהום הנשייה ונשאר שם, אך עתה זוכה לעדנה מחודשת הודות ל"פנתר השחור", ומככב בכתבות כמו זו וכן ברטרוספקטיבה סינמטקית של סרטי גיבורי-על שחורים המתקיימת בניו יורק.

הפנתר השחור. יח"צ,
הסרט שמסעיר את אמריקה. מתוך "הפנתר השחור"/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully