וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחזרה לאיראן של פעם: תערוכה חדשה של האמן ארדין הלטר

אליעזר (גייזי) צפריר

18.2.2018 / 15:27

לרגל חודש אדר חוזרת "גלריית שכטר" לפרס ופותחת את תערוכת "איספהאן איספהאן" - תערוכת יחיד של האמן ארדין הלטר

לרגל חודש אדר, "גלריית שכטר", הממוקמת במרכז נווה שכטר בתל-אביב, חוזרת לפרס ופותחת את תערוכת "איספהאן איספהאן" - תערוכת יחיד של האמן ארדין הלטר (אוצרת: שירה פרידמן). התערוכה תינעל ב-22.3.

ארדין הלטר הגיע לאיראן כסטודנט צעיר ב-1977, שנים ספורות לפני המהפכה אשר הדיחה את שלטונו של השאה ובעקבותיה הפכה איראן לרפובליקה אסלאמית. בדיוק באותו זמן, אנו - הישראלים באירן והח"מ כראש שלוחת המוסד - נערכנו לקראת הבלתי נודע. ארדין, אגב, עשה עליה, מתגורר ומצייר מזה שנים בפרדס חנה.

בציוריו נראים פרטים ארכיטקטוניים כמו עמודים שנדמים עציים, כיפה, שער ומגדלים המתוארים בכתמי צבע זוהרים עם הבזקי אור ופרטים מדויקים של העיטורים הפרסיים. שמות העבודות מעידות הן על העיר בה נוצרו והן על תחושה של מקום רוחני רב עוצמה.

בתערוכה יוצגו חמישה ציורים מתוך הסדרה "קונקורדנציה" אשר צוירו בין השנים 2010-2014, בארץ, שנים רבות לאחר שחזר הלטר ממסעו לאיראן. בתוך הציורים משוקעים קרעי דפים מתוך ספר קונקורדנציה ישן, בהם מתגלות מילים המציינות מושגים של: זמן, בית ארץ, אדמה. זהו מעין סימון עבור המתבונן להיטיב "לקרוא" את הרבדים הסמויים בעבודות. בנפשו חוזר הלטר אל התקופה היפה בה היה באיראן אך כעת תקופה זו הופכת מזיכרון נוסטלגי לאיום גרעיני.

בנוסף לתצלומים ולציורים ניתן להתרשם בתערוכה גם מזיכרונותיהם הכתובים של רוברט ביירון וארדין הלטר. בזכרונותיו חוזר הלטר אל שני חגים אשר הוא חגג עם הקהילה היהודית בפרס בשנת 1978, פורים - קריאת מגילת אסתר בקבר אסתר ומרדכי בהמדאן וליל הסדר בשיראז עם משפחתו של הרב על מנהגיהם הייחודיים.

ארדין הלטר פרט מתוך: יאזד III, 2014 150X150 ס"מ. גלריה שכטר,
פרט מתוך: יאזד III, 2014 150X150 ס"מ/גלריה שכטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully