וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלמה דישי תגלם את דונה גרציה בהצגה העוסקת בחייה

19.2.2018 / 16:15

"מלכת היהודים" היא הצגה חדשה שתעלה בתיאטרון גושן ותגולל את סיפורה דונה גרציה, אותה תגלם אלמה דישי. תוך כדי העבודה על ההצגה העוסקת במשפחתה של גרציה שגורשה מספרד לפורטוגל, הבמאי אורי אמנותי שחשב שהוא אשכנזי גילה להפתעתו לראשונה על שורשיו הספרדיים

השחקנית אלמה דישי. ניב אהרונסון
השחקנית אלמה דישי/ניב אהרונסון

השחקנית אלמה דישי תגלם את דמותה של דונה גרציה בהצגה "מלכת היהודים" בתיאטרון גושן, שתגולל את סיפור חייה האמיתי. המחזה נכתב על ידי אורן יעקובי, הוא מבויים על ידי אורי אומנותי, ויעלה בחודש אפריל.

דונה גרציה נשיא היא בת למשפחת אנוסים ממוצא ספרדי. היא נולדה בליסבון ב-1510 למשפחת נוצרים חדשים, והפכה לאשת עסקים מצליחה. היא עמדה בראש אימפריה של מסחר חובק עולם בתקופה שבה נשים בכלל, ויהודים בפרט, היו מעוטי זכויות. גרציה נחשבת ליהודיה העשירה ביותר באירופה של המאה ה-16, והיתה בין השאר בעלת צי ספנות וחברות ליבוא ומסחר, בעלת קשרים עם מלכים, רוזנים וראשי הותיקן ותרמה כספים למוסדות יהודיים ולמען יהודים נרדפים.

המחזה יעסוק בנושא גירוש ספרד, שבו ממעטים לעסוק בתיאטרון. ההצגה תשלב שירי לדינו שהשתמרו מאות שנים בעיבודים של רוני וייס. העלילה מתארת את מרתפי האינקוויזיציה, שם ניצבת דונה גרציה, בשנות השלושים לחייה, כשהיא אחת הנשים החזקות והעשירות באירופה, מול האשמת הסתרת יהדותה. אל מול האינקוויזטור הראשי היא מנהלת קרב לחיים או למוות. אחרי שהיא מסרבת להישבר בחקירה ועומדת זקופה וגאה אל מול האינקוויזטור, בשעת לילה בה היא נשארת לבדה בתא, צפים ועולים זכרונותיה.

אורי אומנותי. אילן סימן-טוב,
השחקן והבמאי אורי אומנותי/אילן סימן-טוב

במאי ההצגה, אורי אומנותי, היה במשך שנים רבות שחקן, שזכור עוד מהשתתפותו בילדותו בתכנית "תופסים ראש" בערוץ 1 וב"קריאת כיוון" בטלוויזיה החינוכית. בעיקר התפרסם בתפקיד ניב ב"טלנובלה בע"מ" לצד עפר שכטר ויעל בר זוהר. אומנותי הפך לבמאי מוביל בתחום הצגות הילדים בשנים האחרונות, והוא חבר באיגוד תיאטראות הילדים העולמי אסיטז'. הוא ביים בעבר בין השאר את ההצגות "שמונה בעקבות אחד" בתיאטרון הקיבוץ, "דני דין" בתיאטרון גושן, "אבא של עמליה נוסע לאוסטרליה" בתיאטרון חיפה, ו"הקסם של מוצרט", זוכת פרס הצגת הילדים הטובה ביותר בפסטיבל להצגות ילדים בחיפה לשנת 2016.

תוך כדי העבודה על ההצגה העוסקת במשפחתה של דונה גרציה שגורשה מספרד לפורטוגל, גילה הבמאי אומנותי, שחשב תמיד שהוא אשכנזי, דבר מרעיש על חייו: יש לו שורשים ספרדיים. "תמיד חשבתי שאני אשכנזי, ורק ידעתי שסבתא שלי עלתה מטורקיה", אמר לוואלה! תרבות. "השנה, כשפנו אלי לביים את 'דונה גרציה', מתוך תחקיר התגלה לי לראשונה שסבתא שלי, ששם נעוריה טולדו, היא באופן מופלא בת למגורשי העיר טולדו שבספרד. התחלתי השנה לעבור על עץ המשפחה. עברתי על קורות המשפחה וקיבלתי אישור מיהדות פורטוגל שאכן המשפחה של סבתא שלי גורשה בגירוש ספרד, ובעצם משם הם הגיעו לטורקיה. מפה לשם הגעתי להוציא לעצמי דרכון פורטוגלי. ובעצם, עד השנה לא ידעתי על השייכות שלי לספרד. כך שההצגה הזאת הפכה לאישית מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully