וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשר המכות: סצנות המכות הבלתי נשכחות בתולדות הקולנוע

ירון ואג

5.4.2018 / 0:00

מכות זה לא רק שחין וארבה, אלא גם אגרופים וריסוקי עצמות. לרגל החג, נזכרנו בעשרה קרבות קולנועיים בלתי נשכחים, מ"מועדון קרב" ועד סרטי פולחן פיליפיניים

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

ליל הסדר חלף עבר לו וההגדה הינה בגדר זיכרון עמום. עם זאת, חג הפסח בשלו: חי, בועט, וכרגיל נמשך הרבה מעבר לנדרש. אז רגע לפני שמסתיים החג, זה הזמן להתרענן ולבחור עשר סצנות בלתי נשכחות של קרבות קולנועיים. לא כדירוג איכותי כלשהו, כי אם בסדר יורד, מן החדשות לישנות.
ההתמקדות, הפעם לפחות, היא בקרבות גופניים, בלי כלי נשק חם ושימוש מינימלי, אם בכלל, בנשק קר.

כמו כן, לטובת הגיוון, שחקנים מוגבלים למקסימום הופעה אחת ברשימה. זאת כדי למנוע השתלטות של ג'ט לי, ג'קי צ'אן, ברוס לי ואחרים, שיכולים לבדם למלא רשימות טופ-10 בקלות.

הפשיטה (2011)

מי נגד מי?
איקו אוואיס וג'ו תסלים נגד יאיאן רוהיאן.

סצנות הקרב הטובות ביותר הן אלו בהן נראה כי גיבורנו עומד על סף הפסד כאשר הוא פוגש יריב חזק ממנו. זוהי בדיוק הסיטואציה בסופו של סרט האקשן האינדונזי עוצר הנשימה של גארת' אוונס. שני השוטרים, איקו וג'ו, נתקלים ב"מד דוג" בגילומו של רוהיאן - כנראה אחד הרשעים הקשים ביותר להכנעה בהיסטוריית הקולנוע. מד דוג מביא את אומנות הלחימה האינדונזית והאיזוטרית "סילאט" לשיאים חדשים, והוא מנוצח לבסוף רק כאשר נורת פלוריסנט ננעצת בגרונו.

המגן (2005)

מי נגד מי?
טוני ג'ה נגד כל העולם.

באמצע העשור הקודם טוני ג'ה התאילנדי היה הדבר הבא בכל הנוגע למכות על המסך, ונראה כמו היורש המתבקש לג'קי צ'אן וג'ט לי המזדקנים. הוא פרץ בסערה עם "אונג-באק" המלהיב שהדגיש את הטכניקה העילאית שלו, שבניגוד לטרנד באותם שנים, לא כללה חבלי שהייה באוויר ושאר פעלולים, כי אם אקשן פיזי טהור. "המגן" אולי חלש יותר מקודמו מבחינת עלילה (משהו על פיל קדוש שנחטף), אך עולה עליו במה שבאמת חשוב. בסצנת הסיום גיבורנו מספק תעסוקה עתידית לאורתופדים בבנגקוק בעודו מרסק עצמות של צבא שכירי חרב בלתי נגמר. וכשאלו כלים, הוא מפנה מזמנו לטובת ענק ומאפיונרית עם שוט שזוכים לטעום מרפקים ובירכיות מלא החופן.

המשלח (2002)

מי נגד מי?
ג'ייסון סטיית'האם נגד בריונים בשרותו של סוחר עבדים.

איש לא גרם לג'ייסון סטיית'האם להראות יותר מגניב מאשר הבמאי וכוראוגרף הקרבות ההונג קונגי קורי יאן. "המשלח" היה הסרט הראשון ששם את הבריטי המחוספס בקדמת הבמה כשחקן ראשי. המהלך הוכרז כהצלחה בעיקר בזכות הסצנה בה סטיית'האם נלחם בחבורת גנגסטרים על רצפה המכוסה נפט חלקלק. שיא השיאים מגיע כאשר גיבורנו נועל סוג של קבקבי עץ המאפשרים לו לרקד ולחבוט ביריביו נטולי שיווי המשקל.

מועדון קרב (1999)

מי נגד מי?
אדוארד נורטון נגד ג'ארד לטו.

ניהיליזם, אנרכיזם וכל שאר הפילוסופיות שמוגשות לנו ב"מועדון קרב", הן רק תירוץ אינטלקטואלי לעונג הצרוף שהוא הצפייה בפניו המלאכיות של ג'ארד לטו מתרסקות ונמוגות להן, אגרוף אחר אגרוף ושן אחר שן. סצנה קצרצרה בסרט, שלמרות שמו יש בו מעט מאוד קרבות. אולם במקרה הזה עולה האיכות על הכמות וכל אגרוף משקלו בזהב. ראויה לציון גם סצנת הקרב הגרוטסקית של מיטלוף, אם כי כיום נדמה שמקומה היה יותר בסרט כלשהו של אדם סנדלר.

(Drunken Master 2 (1994

מי נגד מי?
ג'קי צ'אן נגד קן לו

16 שנים לאחר הסרט הראשון בסדרה, ג'קי צאן חוזר ומוכיח כי כוחו במותניו ושאלכוהול ומכות עדיין הולכים מצוין ביחד. בסצנת הקרב האחרונה מתמודד ג'קי עם הרשע בעל הרגליים הזריזות בעולם, המגולם על ידי השחקן בעל השם הסותר קן לו, שהתחיל את הקריירה כשומר הראש האישי שלו. ג'קי חוטף על ימין ועל שמאל, כולל נפילה על גחלים בוערות (באמת) שמונצחת בהילוך איטי. התפנית מתרחשת כאשר ג'קי שותה אתנול תעשייתי וממשיך את הקרב תחת הזייה פסיכואקטיבית שגורמת לו להילחם בטירוף מוחלט. צילומי הסצנה הזאת בלבד נמשכו ארבעה חודשים.

ספורט הדמים (1988)

מי נגד מי?
ז'אן קלוד ואן דאם נגד בולו יאנג.

כל רשימה מסוג זה חייבת לכלול את האיש שגרם לבלגיה להיות נודעת בזכות משהו שהוא לא שוקולד או פדופיליה. ואן דאם מגיע להונג קונג ומשתתף בטורניר אומנויות לחימה בינלאומי שבו מוות הוא אופציה ריאלית. בגמר הוא פוגש את בולו יאנג האימתני, שהחל את דרכו כמפתח גוף וניצל את פניו, שנראים כמו אימוג'י זועם, כדי לככב כאיש הרע ביותר ממאה סרטי קונג פו לאורך שלושה עשורים. בולו משתמש בכמוסת מלח כדי לעוור את ואן דאם, אך הדבר רק גורם לכל חושיו האחרים להתחדד. כמה בעיטות ושפגט אחד מאוחר יותר, ואן דאם מנצח בקרב ויוצא לקריירה הוליוודית מצליחה.

(1988) They Live

מי נגד מי?
כוכב ה-WWF רודי פייפר נגד קית' דיויד.

הסאטירה האנטי ממסדית/צרכנית/קפיטליסטית המבריקה של ג'ון קרפנטר עסקה במשקפי שמש מיוחדים, המאפשרים לחובשיהם לראות מסרים תת הכרתיים המוחבאים באמצעי התקשורת, ושנועדו להפוך את בני האדם לעבדים ללא יכולת חשיבה עצמית. רודי פייפר הוא פועל בניין שמנסה לשכנע את חברו קית' דיויד להרכיב את המשקפיים ולראות את העולם כמו שהוא באמת, אבל נתקל בסירוב עיקש שמתפתח לקרב אגרופים באורך חמש דקות וחצי שמרגישות כמו נצח. בתסריט הסצנה אמורה הייתה להימשך עשרים שניות. אולם פייפר ודיויד התעקשו על הרבה יותר, כמו גם על כך שהמכות ביניהם (לגוף, לא לפנים) יהיו אמיתיות לחלוטין.

כן, גברתי (1985)

מי נגד מי?
מישל יאו וסינת'יה רות'רוק נגד חברי כנופיה סינית.

שתי אגדות אקשן במחיר של אחת. מישל יאו, כוכבת סרטי הפעולה הסינים, וסינת'יה רות'רוק האמריקנית, חמש פעמים ברצף אלופת העולם בקראטה (ראווה וכלי נשק - ענפים שאין בהם הפרדה מגדרית). לשתיהן הייתה זו הופעת בכורה קולנועית. בסצנת הסיום של הסרט הן מגיעות לביתו של הנבל הראשי ומפרקות את הצורה לו, לאנשיו ואף לבית עצמו.

(1982) The Impossible Kid Of Kung Fu

מי נגד מי?
הגמד הפיליפיני וונג וונג (Weng Weng) נגד מדריכי קראטה, שזקוקים להסבה מקצועית.

וונג וונג, על כל שמונים ושלושה הסנטימטרים שלו, פרץ לתודעה הבינלאומית ב-1981 עת גילם את הסוכן 00 בפארודיית ג'יימס בונד פיליפינית בשם "לגובהך בלבד". בסרט ההמשך "נער הקונג פו הבלתי אפשרי" משימתו של הגיבור המיניאטורי היא לעצור את הרשע המסתורי מר-איקס, המעוניין להעלות את עיר הבירה, מאנילה, בלהבות. בסצנה המדוברת וונג וונג נקלע למארב בדוג'ו החובבני בעולם ומנצל את שלל כישוריו (בעיקר מכות למפשעה כמובן) כדי לצאת כשידו על העליונה. נסו לשוחח עם המטפלת הפיליפינית של סבתכם על וונג וונג. זה יכול להיות מעניין.

שאגת הדרקון (1974)

מי נגד מי?
ברוס לי נגד צ'אק נוריס.

מה כבר אפשר לומר? אייקון אומנויות הלחימה הגדול אי פעם, ברוס לי, מתמודד ראש בראש מול צ'אק נוריס, בימים שעוד היה אחד הלוחמים המוערכים בעולם ולא פאנץ' ליין מהלך. והכל על רקע האתר הארכיאולוגי המפורסם ביותר - הקולוסאום ברומא. מעבר לעובדה שזה הסרט האחרון שזכה לצלם בתוך האצטדיון ההיסטורי, הקרב כולל אינספור רגעים בלתי נשכחים, דוגמת תלישת שערות החזה של נוריס על ידי לי, וזום אין על חתול משועשע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully