וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רק בזכות להקת כוורת הבנתי שאפשר לכתוב שיר פשוט"

16.4.2018 / 0:00

הרגע שבו רמי קלינשטיין שמע שיר ישראלי ראשון בחייו, השיר שטלטל את חייה של קורין אלאל, והטיפ של צביקה פיק איך להישאר מוצלח: לרגל 70 שנה למדינה, תפסנו בפסטיבל המוזיקה "פתאל רוק" כמה מבכירי המוזיקאים בישראל לשיחה על מוזיקה ישראלית

צלמים זמניים מורשים

רמי קלינשטיין לא ישכח את הרגע שבו שמע שיר ראשון בעברית בחייו. חברים של הוריו הגיעו לביקור בארצות הברית, שם הוא גדל, והביאו איתם תקליט שבו השיר האלמותי "ירושלים של זהב" של נעמי שמר. "הם אמרו להורים שלי 'אתם חייבים להקשיב לשיר היפה הזה', ואני זוכר את הרגע הזה עד היום. שמענו את השיר ונדהמתי. זה מאד נגע לי", הוא משחזר בשיחה עם וואלה! תרבות. לאחר מכן הוא עלה לישראל ובהתחלה היה לו קשה לקלוט את המוזיקה הישראלית, והיחידים שהצליחו לסייע לו היו כוורת ושלום חנוך. "זה מה שחיבר אותי לישראל. הם פתחו את הדלת והכול נכנס פנימה אחריהם. מאחר שבאתי מהמסורת של מוזיקה אמריקאית, לשלום חנוך היה איזה משהו עם השפעה מערבית חזקה ולכן זה תפס אותי. גם לכוורת ולסנדרסון עם הגיטרות. כילד היה לי קל לעכל את זה".

לפני כחודש התקיים באילת פסטיבל המוזיקה המצליח "פתאל רוק". בפסטיבל השתתפו כוכבים גדולים, ביניהם משינה שאירחו את ברי סחרוף, ריטה שאירחה את רד בנד, דני וגידי וחברים, איפה הילד שאירחו את גיא ויהל, צביקה פיק שהופיע עם מיה בוסקילה, ורמי קלינשטיין שאירח את קורין אלאל ונורית גלרון. לרגל חגיגות 70 שנה למדינת ישראל, תפסנו כמה מהם לשיחה על זיכרונות ילדות ועל רוקנרול. אם שואלים את קלינשטיין, שמציין בימים אלו כבר 30 שנות קריירה במופע שיושק ב-9 ביוני בהיכל התרבות ת"א, אחד הרגעים המכוננים בתולדות המוזיקה הישראלית היה הקמת להקת כוורת: "זו אחת הלהקות היחידות שהפכתי למעריץ ענק שלהן. ניגנתי ושרתי בלי הפסקה את השירים שלהם".

אם כבר מדברים על רגעים מכוננים, מה בעיניך המנון הרוק הגדול ביותר של ישראל?

"'הדרכים הידועות' של שלום חנוך. השיר מתחיל במילים 'שער הברזל נפתח'. וכשאתה אומר את זה כמו שזה נאמר ושר את זה כמו ששר, זה ענק. זה רוק".

פתאל רוק רמי קלינשטיין קורין אלאל נורית גלרון צביקה פיק מאיה בוסקילה. גלעד מזרחי,
רמי וקורין, יחד ב"פתאל רוק"/גלעד מזרחי

קורין אלאל, שהתארחה בהופעתו של קלינשטיין ושאלבומה המופתי "אנטרטיקה" זכה זה עתה במקום השישי בדירוג האלבומים הנשיים הטובים בתולדות המדינה של וואלה! תרבות, מצביעה אף היא על להקת כוורת כמי שהצליחה לסייע לה להשיל את השריון ולהיחשף לעולם מופלא חדש. "כוורת נתנו לי סיבה להתעסק במוזיקה", היא אומרת. "עד אז הייתי בתקופה של שירי משוררים וטקסטים מאוד כבדים, ופתאום ההומור של כוורת הגיע ושינה לי את התפיסה. המוזיקה שהלחנתי עד אז הייתה נורא מסובכת ולא תקשרה עם הקהל. ואחרי הרבה שנים שהתעסקתי עם שירי משוררים, הבנתי שזה לא קונץ לכתוב שיר עם 80 אקורדים. זו לא באמת המטרה של המוזיקה. אם לקהל קשה להתחבר, לא עשיתי כלום. הבנתי שמה שחשוב זה הפשטות שתישמע מסובכת. מאז אני שם. אגב, גם לעשות משהו פשוט זה מסובך, אבל בצורה אחרת".

מה לדעתך הרגעים הכי חשובים של המוזיקה הישראלית לאורך 70 שנה?

"תיסלם, כוורת, שם טוב לוי, יוני רכטר, יצחק קלפטר. הם עשו את זה. הם יצרו את זה. כל פעם מישהו אחר מהם בא והגביה את הרף".

את זוכרת את הרגע שבו שמעת שיר ישראלי לראשונה כילדה שגדלה בטוניסיה?

"היו שירים ששמעתי בבית הספר, אבל לקח לי זמן עד שהבנתי את המוזיקה הישראלית ואת המילים. לקח לי זמן להתאהב במוזיקה הישראלית. כשהמילים לא מובנות לך כשאתה ילד, אתה לא יודע למה להיתפס אז נתפסתי למילים. ניסיתי להבין במה מדובר. אבל אם להתמקד בשיר אחד שתפס אותי כילדה, מה שעולה לי עכשיו בראש זה השיר 'אינך יכולה' של החלונות הגבוהים".

וכשאת מסתכלת היום על המוזיקה הים-תיכונית והאלקטרונית, מה דעתך?

"אני מאוהבת בזה ולומדת יומם וליל את המוזיקה החדשה. הפופ הביא רכות לסאונד, זה דברים שאי אפשר לעשות ברוק".

וזה לא מבאס אותך?

"לא, אני לגמרי שם. אני גם פה וגם שם. אני מתה על זה".

מה יהיה הדבר הבא במוזיקה? איך היא תישמע?

"הכול מעורבב. עוד יותר מהיום. הרוק יהיה עוד יותר מעורבב בכל השאר".

אז זהו? נגמר הרוק?

"זה לא שנגמר. העולם פשוט מתפתח. כל הזמן יש המשכיות ושינוי".

אגב פסטיבל רוק, מה מבחינתך המנון הרוק הגדול במדינה?

"'הדרכים הידועות' של שלום חנוך".

למה?

"הוא מראה כמה רוקנרול זה רגש. ויש בו המון עדינות. יש לזה מלא כוח. המילים נפרשות לאט והן עושות את זה. זה נורא חזק".

את יודעת שגם רמי קלינשטיין בחר את השיר הזה?

"באמת? מדהים, מדהים".

עוד באותו נושא

עוד לא תמו כל פלאיו: רמי קליינשטיין סוגר 30 שנות קריירה. ריאיון

לכתבה המלאה
פתאל רוק רמי קלינשטיין קורין אלאל נורית גלרון צביקה פיק מאיה בוסקילה. גלעד מזרחי,
צביקה פיק מארח את מאיה בוסקילה/גלעד מזרחי

אחד המופעים הכי שמחים ומקפיצים שהיו בפסטיבל "פתאל רוק" היה המופע המשותף של צביקה פיק ומיה בוסקילה. אלא שבניגוד לשמו של הפסטיבל, הן פיק והן בוסקילה באים דווקא ממסורת עתיקה של פופ ופחות מרוק. עם זאת, גם פיק עצמו מודה שלצד הפופ הוא שמע בעולם את להקות הרוק הגדולות שהשפיעו על יצירתו מאוחר יותר. "מגיל קטן הראש שלי היה עמוק בתוך מוזיקת הפופ מחו"ל וגם להקות הרוק הגדולות. פחות התעניינתי במוזיקה הישראלית, למען האמת. אלו שבכל זאת שמעתי בילדותי היו אילנה רובינא, תרנגולים, שלישיית גשר הירקון".

איזו מוזיקה השפיעה עליך?

"אני לא בטוח שמה שהשפיע זה רק המוזיקה ששמעתי. כשאתה מוזיקאי ויוצר, משפיעים עליך חיי היום יום, מה שאתה רואה, מה שאתה שומע, קורא, חש. זה לאו דווקא בגלל מוזיקה כזו או אחרת אז נהיית מוזיקאי כזה או אחר".

מה אהבת במוזיקה הישראלית בהתחלה כשפרצת?

"אהבתי הכול. באופן כללי, אני לא יכול להגיד שאהבתי אמנים ספציפיים. אני איש הרדיו, אני אוהב לשמוע הכול. אני אוהב את מה שעושים בארץ. לא כל השירים נשארים לאורך זמן ולא כל האמנים נשארים לאורך הזמן. בשנים שאני פעיל הרבה צצו ונעלמו, להקות קמו והתפרקו. בודדים נשארו".

אז מה סוד הקסם? איך מצליחים להישאר?

"פשוט מאד: אהבת הקהל. זה לא שיש שיטה שאפשר לכוון לפיה. אתה צריך להתפלל לאלוהים שהקהל שלך יאהב את השירים שלך כל הזמן. אם זה קורה, מתמזל מזלו של האמן. במקרה שלי, אני רואה בשנים האחרונות את כל האולמות מלאים. החוכמה היא לנצח. השירים שלי לא קיבלו מהתקשורת את היחס שהגיע להם כשהם יצאו. השנים עוברות ומתברר שכשהקהל אוהב, זה כל הסיפור על רגל אחת".

seperator

הכותב היה אורח רשת מלונות פתאל בפסטיבל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully