וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנה ברגר ביטלה את השתתפותה בטקס יום הזיכרון הישראלי פלסטיני

17.4.2018 / 16:43

לאחר פניית משפחות שכולות אליה, ביטלה הזמרת את השיר שתיכננה לבצע בטקס עם אפרת גוש. ברגר לוואלה! תרבות: "ברגע שהבנתי שאני פוגעת באנשים נאלצתי לבטל". מארגני הטקס: "מצרים על כך שיש גורמים שמשתמשים ביום רגיש זה ובטקס על מנת לפלג ולהסית"

דנה ברגר. ראובן קסטרו
האם ספגה איומים? דנה ברגר/ראובן קסטרו

דנה ברגר ביטלה את השתתפותה בטקס יום הזיכרון הישראלי פלסטיני מעורר הסערה, שיתקיים הערב (שלישי) בתל אביב בגני יהושע בתל אביב, ואורגן על ידי "לוחמים לשלום" ופורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני. על הביטול הוחלט, לדברי ברגר, לאחר פניית משפחות שכולות אליה. "ברגע שהבנתי שאני פוגעת באנשים נאלצתי לבטל", אמרה ברגר לוואלה! תרבות. עם זאת, ברגר ציינה כי הטקס לדעתה אינו מנציח את זכר המחבלים שרצחו חפים מפשע, כלשונה. ברגר היתה אמורה להופיע עם השיר "If They Can" שהלחינה היא וכתב בריאן שטיינר במיוחד לאירוע. השיר קורא לפיוס בין הישראלים לפלסטינים, ותכננו לבצע אותו לראשונה בטקס עם אפרת גוש, דן תורן, יהוא ירון, גדי אלטמן, עוזי רמירז ואמנים נוספים, יהודים וערבים. השיר היה אמור להיות מבוצע בשלוש שפות - עברית, ערבית ואנגלית. מאחר שברגר, מיוצרות השיר, ביטלה את השתתפותה, התבטלה אוטומטית גם הופעתם עם השיר.

"הרצון שלי לשיר בטקס יום הזיכרון הישראלי פלסטיני", מסרה ברגר בכתב, "נבע בראש ובראשונה מתוך חיבור למסר העומד בבסיסו, מסר של הזדהות עם הכאב המשותף, תוך כדי בחירה בדרך של הידברות, אי אלימות ופיוס. משפחות שאיבדו את האהובים שלהן משני צידי הקונפליקט, ובוחרות למרות הכל לשבת ביחד בערב הזה ולנסות להפוך את הכאב המשותף של שני העמים לגשר של תקווה. לצערי, היו מי שניסו, גם בתקשורת וגם במקומות נוספים, להציג את מחויבותי לשלום ולפיוס באופן מניפולטיבי ולוקה לאמת, כאילו יש בליבי ולו גרם הבנה למי שביקשו לפגוע באזרחים חפים מפשע. אני סולדת מאלימות ואין בליבי כל הבנה למי שנוקט בה. זו גם עמדתם של מארגני הטקס, חברי פורום המשפחות השכולות היהודי ערבי וארגון לוחמים לשלום, שכולם בחרו בדרך של פעילות משותפת לא אלימה למען הבנה ופיוס. חשוב לי להבהיר כי בניגוד לפרסומים הנ"ל, הטקס אינו מנציח בשום פנים ואופן את זכרם של מחבלים שרצחו חפים מפשע".

דויד גרוסמן. AP
ינאם בטקס יום הזיכרון הישראלי פלסטיני. זוכה פרס ישראל, דוד גרוסמן/AP

"בשבוע האחרון", הוסיפה ברגר בתגובתה, "לאחר שהחלו הפרסומים החמורים והשקריים על אופי האירוע, קיבלתי פניות רבות ממשפחות שכולות שאיבדו את יקיריהן במלחמות ישראל והביעו את כאבן. לא הייתה התלהמות. היה רק כאב אמיתי. חשבתי על כך רבות בימים האחרונים. מטרת הטקס היא לעשות טוב. אני מאמינה בכל ליבי שרק מפגשים בין האנשים, האמהות והאבות משני הצדדים יביאו בסופו של דבר את השלום המיוחל. רק אנחנו יכולים לעשות זאת. כדברי ג'ון לנון, עלינו להאמין ולקוות שרבים יצטרפו לאמונה שלנו בטוב. יחד עם זאת, קשה לי. קשה לי לחשוב על כך שבמעשי אני פוגעת ולו במשפחה אחת שאיבדה את יקירה. לכן, מתוך הבנה וצער ולאחר מחשבה רבה החלטתי לוותר השנה על השתתפותי בטקס".

דנה ברגר, אם לתחושתך "הטקס אינו מנציח בשום פנים ואופן את זכרם של מחבלים שרצחו חפים מפשע", מדוע ביטלת ההשתתפות בו, ביטול שיכול רק להנציח את התפיסה השגויה מבחינתך לגביי הטקס?

"כתבתי במפורש את הסיבה לביטול. הייתה לי כוונה לעשות משהו טוב, ברגע שהבנתי שאני פוגעת באנשים נאלצתי לבטל. מוזיקה אמורה לחבר בין אנשים ולא להפריד".

עוד באותו נושא

בג"ץ הפך את החלטת ליברמן: אושרה כניסת פלסטינים לטקס זיכרון משותף

לכתבה המלאה
אפרת גוש. לנס הפקות, מערכת וואלה! NEWS
אפרת גוש/מערכת וואלה! NEWS, לנס הפקות

הזמר והמוזיקאי דן תורן, שהיה אמור להיות אחד ממבצעי השיר שהלחינה ברגר, צוטט ב"הארץ" בטענה שכמה מהאמנים שהתחייבו להשתתף בטקס האלטרנטיבי ספגו איומים מצד מועצות מקומיות, ונאמר להם כי אם יופיעו בטקס — לא יורשו להופיע מעל במות טקסי יום העצמאות. וואלה! תרבות שאל את ברגר האמנם ספגה איומים כאלה, אולם היא סרבה להגיב.

לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות הישראלי פלסטיני מסרו בתגובה: "חברי שני הארגונים המארגנים את הטקס מאמינים בשלום ופיוס ומתנגדים לאלימות. בטקס המשותף אנחנו מכירים בכאב ובמחיר האיום שמשלמים שני הצדדים, מבקשים להנציח ולכבד את זכרם של כל קורבנות הסכסוך, ישראלים ופלסטינים כאחד ובוחרים ביחד להפסיק את האלימות ולפלס דרך של הסכמה שתאפשר חיים לכולם. אנו מצרים על כך שיש גורמים הבוחרים להשתמש ביום רגיש זה ובטקס המהווה בית למשפחות שכולות רבות ולציבור הרחב, על מנת לפלג ולהסית. למרות הניסיונות לפגוע בטקס המשותף, טקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני ייערך הערב בהשתתפות פלסטינים, מיטב האמנים ואנשי רוח, והציבור מוזמן להגיע ולהצביע ברגליים בעד שלום ופיוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully