וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאון אדרי, מאנשי הקולנוע המרכזיים בישראל, הלך לעולמו בגיל 70

19.4.2018 / 12:30

לאון אדרי, מבעלי חברת ההפקות יונייטד קינג ואולמות הקולנוע סינמה סיטי, הלך לעולמו היום (חמישי) בגיל 70. עם ההפקות של האחים אדרי נמנים להיטים כמו "סוף העולם שמאלה", "מכתוב", "ישמח חתני" ועוד. נתניהו: "לאון היה חבר וכבן משפחה לנו"

לאון אדרי בפתיחת סינמה סיטי ראשון לציון. שי אוקנין
לאון אדרי ז"ל/שי אוקנין

לאון אדרי, שיחד עם אחיו הצעיר משה אדרי היה הבעלים של חברת ההפקות יונייטד קינג ומבעלי חברת ניאו לינאו סינמה המחזיקה במתחמי "סינמה סיטי", הלך לעולמו היום (חמישי) והוא בן שבעים. בשני העשורים האחרונים היו אחראים לאון ומשה אדרי על הפקת סרטים ישראלים רבים, בהם "סוף העולם שמאלה", "בופור", "הערת שוליים", "ללכת על המים", "אביבה אהובתי", "זוהי סדום", "ישמח חתני", "מכתוב" ורבים אחרים. הלווייתו תתקיים מחר, יום שישי ה-20 באפריל בשעה 12:30 בבית העלמין בקיסריה. אדרי הלך לעולמו בביתו לאחר מאבק במחלה קשה.

אדרי יזם והקים יחד עם אחיו משה את מתחמי הסינמה סיטי ברחבי המדינה, והשניים הפיקו והפיצו מעל 300 סרטים ישראלים, כמו גם אלפי סרטים בינלאומיים. הוא השאיר אחריו אישה, סולנז', ארבעה ילדים ושבעה נכדים.

אדרי נולד בטנג'יר שבמרוקו ועלה עם משפחתו כילד לישראל. המשפחה השתקעה בדימונה, שם בשנות ה-60 נהגו הוא ואחיו להתגנב אל הקרנות סרטים בקולנוע המקומי ונדבקו באהבה הגדולה למדיום. כבר בנעוריו החל אדרי את דרכו המקצועית שם, כאשר בעלי בית הקולנוע שכר אותו למשרה כעוזר למקרין. אחרי שירותו הצבאי חזר אדרי אל בית הקולנוע בדימונה כמפעיל המזנון, ואת הכסף שהרוויח השקיע בדברים גדולים יותר - שותפות בבית הקולנוע בדימונה, וכן שכר והפעיל בתי קולנוע באופקים, ירוחם ונתיבות.

הזינוק של האחים אדרי מעבר לשליטתם בדרום הארץ הגיע כאשר בשנות ה-70 הקימו את חברת ההפצה "יונייטד קינג", שהימור יקר שלה על הסרט "סופרמן" ועל המשכוניו הקפיץ אותה מדרגה לשחקנית משמעותית בתחום בכל ישראל. מלבד רכישת סרטי קולנוע והפצתם, התרחבה "יונייטד קינג" לאורך העשורים הבאים עוד ועוד בתחום: רכשה בתי קולנוע, הקימה את רשת ספריות הווידאו "יונייטד קינג וידאו", הקימה את קומפלקסי הקולנוע הענקיים "סינמה סיטי", הפיקה סרטים ישראליים רבים, וכמו כן רכשה את חברת המוזיקה NMC.

מירי רגב והאחים אדרי. אלי סבתי,
מירי רגב והאחים אדרי. לאון - משמאל/אלי סבתי

ראש הממשלה נתניהו ספד לאדרי בעמוד הפייסבוק שלו: "רעייתי שרה ואני, ובנינו יאיר ואבנר, מבכים את פטירתו של לאון אדרי ז"ל. לאון היה חבר וכבן משפחה לנו. הוא ואחיו משה, יבדל לחיים ארוכים, הובילו את תעשיית הקולנוע הישראלי להצלחות גדולות. הם פיתחו את תרבות הפנאי בארץ ובעולם, שימחו אנשים רבים ונתנו תעסוקה לישראלים רבים. לאון ואחיו משה החלו את דרכם לפני שנים רבות בבית קולנוע צנוע בדימונה והגיעו להישגים חובקי עולם, מעין גרסה ישראלית של סינמה פרדיסו. לאון אהב את משפחתו, עמו וארצו - ציוני בכל רמ"ח איבריו. הוא יחסר לנו מאוד. אנו שולחים תנחומים מעומק ליבנו לרעייתו סולאנז', לילדיו אבי, אייל, לירון ושגית, לאחיו משה ורעייתו פנינה ולכל בני משפחת אדרי".

הבמאי אבי נשר, שהאחים אדרי היו מעורבים בהפקת והפצת כל להיטיו האחרונים, ספד לו: "לאון אדרי היה לא רק אדם מרשים, חכם, אוהב קולנוע מאין כמוהו וחבר קרוב ואהוב, הוא היה בעיני אות ומופת לעצם סיפור ההצלחה של ההתהוות המחודשת של הישראליות. בעבר המונח 'מלח הארץ' היה שמור לילידי המקום, יפי הבלורית והתואר - אך עכשיו ברור שזהו שיוך צר מדי ושהוא כולל גם אנשים כלאון אדרי, שהגיע ארצה ממרוקו כילד, גדל בדימונה, חווה את קשיי ההגירה על כל מורכבותם ועדיין הפך לאחת מהדמויות המרכזיות בתהליך תקומתו והצלחתו של הקולנוע הישראלי. לאון היה אדם אהוב עלי עד מאוד. ליבי יוצא אל המשפחה. זוהי אבדה עצומה עבור משפחתו הגרעינית ועבור משפחת הקולנוע הישראלי".

אסנת הנדלסמן קרן וטליה קלינהנדלר, שבין השאר הפיקו עמו את להיט הענק "ישמח חתני", הוסיפו: "לאון אדרי היה איש חזון ובניה. הוא ומשה הפיחו חיים חדשים בקולנוע בארץ, ופתחו לכולנו עולם חדש של אפשרויות ליצור ולהגיע לקהל הרחב. הייתה לנו הזכות לעבוד איתו ולהכיר אותו. הוא משאיר מאחוריו חלל גדול בליבו של הקולנוע הישראלי. תנחומינו למשפחתו האוהבת ולמשפחת סרטי יונייטד קינג בלכתו של האיש הגדול הזה".

המפיק והמפיץ בני שווילי, משותפיו הקבועים של אדרי, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "המדינה חוגגת 70, אבל איזו מין חגיגה היא זאת בלי איש אהוב ויקר מאוד, ליאון אדרי, שהלך היום לעולמו, כשהוא בן 70, בגיל של המדינה שכה אהב... היה פנטזיונר גדול, ובזכות הפנטזיה הזאת הביא את הקהל בחזרה לבתי הקולנוע, והאמין וגם הוכיח שכל פנטזיה וחלום אפשר להגשים... ליאון יקר נוח על משכבך בשלום, השארת פה בעולם הזה חותם ענק שדורות רבים ייהנו ממנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully