וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביל קוסבי נמצא אשם בעבירות של תקיפה מינית

26.4.2018 / 21:17

בהכרעת דין ראשונה מסוגה נגד אושיה מפורסמת בעידן ה-MeToo ולאחר דרמות ותהפוכות משפטיות רבות, חבר מושבעים פסק כי ביל קוסבי סימם ותקף אישה לפני כעשור וחצי. הבדרן הוותיק צפוי לסיים את חייו בכלא

ביל קוסבי. GettyImages
גזר הדין: אשם. ביל קוסבי היום/GettyImages

חבר מושבעים בפילדלפיה מצא הערב (חמישי) את ביל קוסבי אשם בעבירות תקיפה מינית של אנדראה קונסטד ב-2004. לפני כשנה, חבר מושבעים אחר לא הצליח להגיע להכרעה באותה פרשה והמשפט בוטל, אך ההרכב החדש ראה את הדברים בצורה אחרת והשכיל להגיע לפסיקה. יש לציין כי מדובר בציון דרך היסטורי, שכן זו הכרעת הדין הראשונה מסוג זה נגד אושיה מפורסמת בעידן ה-Metoo.

קוסבי, בן שמונים, נמצא אשם בשלוש עבירות: חדירה ללא הסכמה; חדירה בעת מצב של חוסר הכרה; וחדירה לאחר סימום. העונש על כל אחת מן העבירות יכול להגיע לעד עשר שנות מאסר, ואמנם התקופות יכולות לחפוף, אך סביר להניח שהבדרן הוותיק יסיים את חייו בכלא. לפי דיווחים בסוכנויות הידיעות, הוא הגיב להערכת הדין בנאום עתיר קללות נגד התביעה.

המשפט נערך אמנם בעוון עבירה מסוימת אחת, אך חמש נשים שטענו כי קוסבי סימם ותקף אותן בהזדמנויות אחרות העידו בו כעדות אופי, וזאת כדי להוכיח כי מדובר בדפוס התנהגותו של הבדרן הוותיק, מן המצליחים בהיסטוריה של עולם התרבות האמריקאי. בהליך המשפטי הקודם, רק לאשה אחת ניתנה רשות לתת עדות דומה.

במשפט זה הובאו גם כמה עדויות חדשות, ובהן העובדה שקוסבי שילם בעבר לקונסטד סכום של 3.4 מיליון דולרים כהסכם פשרה מחוץ לבית המשפט. הקומיקאי עצמו לא נתן עדות.

ביל קוסבי. GettyImages
הוכח כי דפוס הפעולה שלו היה עקבי ומחריד. קוסבי היום/GettyImages

כזכור, במהלך סוף 2014 יצאו לאור תלונותיהן של יותר מחמישים נשים שטענו כי הותקפו מינית על ידי קוסבי. שלושים וחמש מהן חשפו בפירוט את המקרים בפרויקט מיוחד של הניו יורק מגזין. על חלק ניכר מן הפרשות חלה כבר התיישנות, ובסופו של דבר, תקיפתה של קונסטד היא היחידה שהבשילה לכדי תהליך משפטי.

בעת התקיפה, קונסטד עבדה במגמת האתלטיקה של אוניברסיטת טמפל, שקוסבי היה אחד מחבר נאמניה. לפי עדותה, ובהתאם למה שמסתמן כדפוס הפעולה הקבוע של הקומיקאי, הוא סימם אותה עד למצב של ערפול חושים ולאחר מכן תקף אותה מינית בביתו.

לפני שנה, ולפני שפרשת ויינשטיין הובילה לכדור שלג עצום בהשלכותיו ההיסטוריות, חבר המושבעים הקודם יצא בהצהרה דרמטית: למרות שקיים עשרות שעות של דיונים, לא הצליח להגיע להכרעה אם הבדרן הוותיק אכן סימם ותקף את קונסטד. כתוצאה מכך, הגיע למבוי סתום ולא השכיל להסכים פה אחד אם הכוכב אשם או זכאי.

ההחלטה של חבר השופטים והשופט עוררו בזמנו גינויים רבים. גלוריה אלרד, שייצגה רבות מן המתלוננות, אמרה - "אין גבול לכוח המעוור של הפרסום, אבל בכל זאת, עוד יהיה פה צדק". בתה ליסה בלום, עורכת דין אף היא, צייצה: "לקוסבי זו פסילת משפט. לשישים המתלוננות נגדו - זה עינוי דין # תרבות אונס"

סינדרה לאד, אחת המתלוננות, הוסיפה: "שום חבר מושבעים לא ישנה את האמת על קוסבי ועל מה שהוא עשה לנו. אני מתנחמת בידיעה שהחיים שלו הם גיהנום, ותמיד יהיו כאלה".

לנה דנהאם צייצה "המשפט של ביל קוסבי הוא על הרבה יותר מאשר ביל קוסבי. בלתי נתפס שקורבנות של תקיפה מינית צריכות לחוות כיצד המערכת המשפטית קוראת להן שקרניות ומתכחשת לאמת".

בזמנו, התביעה הבטיחה כי תפעל למשפט חוזר, מה שאכן קרה, והפעם באווירה ציבורית אחרת ועם עדויות חדשות, שהביאו לתוצאה שונה. סביר להניח שלהכרעת הדין יהיו משמעויות החורגות מעבר לפרשת קוסבי בלבד, והיא תעורר נשים רבות שלא האמינו בתפקודה התקין של מערכת המשפט ולכן לא ניסו למצות את הדין עם תוקפיהן. כעת, על משקל האמירה המפורסמת, אפשר לומר כי כולם כבר הבינו שהכללים השתנו.

עוד באותו נושא

דרמת ענק בפרשת קוסבי: חבר המושבעים לא הגיע להכרעה והשופט הודיע על פסילת המשפט

לכתבה המלאה
ביל קוסבי. GettyImages
כמה שניסה, לא הצליח להתחמק מן הדין קוסבי היום/GettyImages
  • עוד באותו נושא:
  • ביל קוסבי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully