וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה: על רקע האשמות בתקיפות מיניות, בוטלה חלוקת פרס נובל לספרות לשנה זו

4.5.2018 / 10:44

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, פרס נובל לספרות לא יוענק השנה. הסיבה: סערה סביב האשמות בתקיפות מיניות שפירקה את האקדמיה השוודית המעניקה את העיטור היוקרתי

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

דרמה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, פרס נובל לספרות לא יחולק השנה. כך הודיעה הבוקר (שישי) האקדמיה השוודית, האמונה על חלוקת העיטור היוקרתי.

בשבועות האחרונים, אופציית הביטול ריחפה באוויר מעל האקדמיה, שחבריה הם אנשי ונשות רוח המקבלים מינוי לכל החיים. הסיבה לכך היתה סערה סביב התנהלותו של ז'אן-קלוד ארנו, בעלה של אחת מן החברות בגוף היוקרתי, קתרינה פרוסטנסון, ומנהלו של מרכז תרבותי שהמוסד עתיר המוניטין השתתף בעבר במימונו. הוא הואשם בכך שתקף מינית 18 נשים, ובכמה מן ההזדמנויות עשה זאת במבנים השייכים לאקדמיה. להבדיל, נטען גם כי הדליף את שמות הזוכים בפרס.

ארנו הכחיש את ההאשמות והאקדמיה הצביעה נגד הדחתה של אשתו. כתוצאה מכך, החלה סדרה של התפטרויות ממנה. בין העוזבות גם פרוסטנסון, שהחליטה לפרוש למרות ההצבעה בעד השארתה, ונשיאת האקדמיה בכבודה ובעצמה, שרה דניוס. כתוצאה מכך, נשארו בגוף היוקרתי רק 11 חברים. אחת מהם, קרסטין אקמן, אינה פעילה בה מאז 1989, וזאת כמחאה על סירוב האקדמיה לגנות את הפתווה נגד סלמן רושדי. כדי לבחור חברים חדשים שימלאו את מקומם של העוזבים, יש צורך במניין של 12 חברים קיימים - מה שאין כרגע.

פרס נובל. GettyImages
השנה זה לא יהיה. חלוקת הפרס האחרונה/GettyImages

לפי הודעת האקדמיה, הפרס אמנם לא יוענק השנה אבל לא יבוטל לחלוטין, והיא תחלק אותו בטקס שיתקיים ב-2019, כך שבאותה שנה יחולקו שני פרסי נובל לספרות.

האקדמיה החלה לחלק את הפרס ב-1901 והפעם האחרונה בה הקפיאה את החלוקה היתה בין 1940 ל-1943 ובנסיבות אחרות לגמרי: מלחמת העולם השנייה. לפיכך, ביטולו השנה על רקע סקנדל ההטרדות המיניות הוא צעד דרמטי המצטרף לצעדים דרמטיים אחרים בעולם התרבות מאז החלה תנועת ה-MeToo באוקטובר האחרון, ובהם מהלך שקרה גם כן ביממה האחרונה: סילוקם של ביל קוסבי ורומן פולנסקי מן האקדמיה האמריקאית לקולנוע בשל הרשעותיהם בעבירות מין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully