וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות, הקריסה והחשש מהעתיד: הסיפור מאחורי עזיבת עורכת "האח הגדול"

עזיבת עורכת "האח הגדול" רוית ליאור-מנדל, על רקע הרייטינג השוקע, העלתה טענות כי "לא סיפקה את הסחורה". מנגד, גורם בכיר בהפקה טוען שעזבה כי לא נענתה דרישתה למינוי תקנים, ומוסיף "לא קל להיכנס לנעליו של יורם זק". כעת נותר סימן השאלה: האם יווצר אפקט דומינו?

צילום מסך

שלושה שבועות בלבד לאחר עליית העונה החדשה של תוכנית הריאליטי "האח הגדול", בערוץ רשת 13, אתמול (רביעי) התקיימה ההדחה הכואבת מכולן: רוית ליאור-מנדל, עורכת התוכנית המשמשת גם כ"אחות הגדולה", הודיעה על סיום תפקידה. ואולם, העזיבה הפתאומית הייתה רק קצה קרחון למשבר שמתחולל בהפקת התכנית ואולי בערוץ כולו: בתכניות האחרונות נרשמו נתוני רייטינג נמוכים לריאליטי הוותיק, והשבוע היא אף הובסה על ידי הזכיינית המתחרה, קשת, כשהשיגה נתוני רייטינג נמוכים יותר לעומת "ארץ נהדרת", ועמדה בקרב צמוד מול סדרת הדרמה "בשבילה גיבורים עפים".

ברשת היו מי שקיוו כי התוכנית תסמן מהפך שבו ההובלה ברייטינג תעבור מקשת 12 לרשת. מצד אחד, בתעשיית הטלוויזיה מיהרו להשחיז סכינים ולטעון שליאור-מנדל לא סיפקה את הסחורה, לא יצרה מספיק עניין בתוכנית ולא הצליחה להיכנס לנעליו הגדולות של יורם זק. מצד שני, גורם בכיר בתעשייה אומר כי יש תחושה שלא שיחררו לליאור-מנדל את החבל, שלא נתנו לה לעבוד. גורם אחר אומר לנו כי דרישות שונות שלה, ובראשן למנות במאי עריכות קבוע, לא התממשו. מה שברור הוא שאי אפשר להגיד על ליאור-מנדל שהיא לא מנוסה. ליאור-מנדל היא עורכת בכירה בעלת ניסיון רב: היא שימשה כעורכת הראשית של "הישרדות" בעונה הראשונה בערוץ 10, ערכה את "המירוץ למיליון" בשלוש עונותיה הראשונות, ואת "הדוגמניות" בשתי עונותיה הראשונות. בנוסף ערכה טקסים ותכניות בידור למיניהם ואף שימשה בשנים האחרונות כמנהלת פיתוח בידור וריאליטי בקשת. במהלך 2017 עברה מקשת לאנדמול, חברת ההפקות של "האח הגדול" ומבעלי רשת, ועסקה בפיתוח פורמטים. מינויה לעורכת "האח הגדול" וזו שמשמשת כאחות הגדולה היה המהלך הטבעי, אך נתוני הרייטינג של העונה - מלבד שני פרקי הפתיחה - היו אכזבה גדולה עבור רשת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוית ליאור-מנדל/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם בכיר בהפקת "האח הגדול" אומר לוואלה! תרבות כי הסיבה העיקרית לעזיבת ליאור-מנדל היא שרשת 13 לא נענו לדרישתה למנות לצדה במאי עריכות. "רוית לקחה כבר לפני יומיים החלטה קשה מקצועית ואישית, והודיעה שהיא לא יכולה להמשיך בלי פתרונות ארגוניים שהיו צריכים להיעשות בתוכנית", אומר הגורם הבכיר בהפקה, "יורם זק עשה בקשת עבודה מדהימה. אחרי 10 שנים של ניסיון היה לו צוות מיומן שהלך איתו. ואילו ב'האח' ברשת הצוות לא היה מיומן. בהרבה חזיתות הפתרונות לא היו מספיק טובים. הניסיון של הצוות היה מועט מדי. כמעט ולא נשאר בצוות אדם שעסק בעשיה של התוכנית הזאת קודם והשאיר מורשת אחריו, נשארו אנשים ברמה הטכנית וההפקתית. כשעושים עונה ראשונה ברשת צריך פונקציות מסוימות שרשת לא סיפקה למרות בקשותיה החוזרות של רוית, ובראשן החיסרון בבמאי עריכות כשותף לצד רוית. זה יצר לה קושי גדול".

הגורם מוסיף כי ליאור-מנדל רצתה מאוד שישתתף בתוכנית כבמאי עריכות אייל אלקבץ, שחתום בין השאר על "המירוץ למיליון", "הישרדות" ו"חתונה ממבט ראשון". "אייל בא לעזור לאיזה שבוע, אבל לא היה מעוניין להשתתף בפרויקט הזה עד הסוף, וגם במאית העריכות רהב לסטינגזון באה לעזור לזמן קצר. דווקא אתמול בלילה היה פרק שרוית היתה גאה בו, כי היא עם רהב. אבל אלו לא היו פתרונות של דפוס אלא רק פתרונות זמניים". הגורם מוסיף כי ליאור-מנדל לא היתה שבעת רצון מהצעת רשת 13 לצוות לצדה כשותף את רועי עוז, שערך בעבר את "דה וויס", "היפה והחנון", "סופר נני" ואפילו תקופה קצרה את "האח הגדול". אחרי שלושה שבועות כעורך "האח הגדול" בעונה הראשונה הוא הוחלף על ידי יורם זק, שהפך לאיש המזוהה ביותר עם הפורמט בישראל והוביל להצלחת התוכנית. "השיבוץ של רועי הוא לא מה שרוית היתה צריכה", אומר הגורם הבכיר בהפקה, "לכן היא אמרה לרשת שההודעה שלה מלפני יומיים שרירה, ושימצאו לה מחליף".

בתעשייה נפוצה שמועה כי במהלך התוכנית ליאור-מנדל "התמוטטה". הגורם הבכיר בהפקת התוכנית אומר מצד אחד שההגדרה "התמוטטה" לא נכונה, מצד שני מציין כי העבודה המאוד אינטנסיבית על התוכנית היתה קשה לליאור-מנדל. "רוית הודיעה לפני יומיים שהיא מבקשת לא להמשיך כי היא הרגישה שהעבודה בתוכנית דוחקת אותה לקצה, ומסכנת את בריאותה הפיזית והנפשית", אומר הגורם, "היא עשתה שני פיצ'רים בשבוע ששאבו לה את החיים, העבירה בחדרי עריכה ימים ולילות ללא שינה".

עוד באותו נושא

טלטלה באח הגדול: עורכת התכנית ו"האחות הגדולה" פורשת

לכתבה המלאה
האח הגדול. צילום מסך
"האח הגדול"/צילום מסך

ואולם, הקשיים בהפקה והחריקות ברייטינג לא מספרים את כל הסיפור. בשבועות האחרונים, אוהבי "האח הגדול" הביעו ברשתות החברתיות הרבה אכזבה וכעס מ"האח הגדול" ומ"האחות הגדולה" החדשה. הודעות מייצגות: "ליהוק גרוע של דיירים, ליהוק גרוע של מנחים ושל האחות הגדולה", "אסי ועופר הם פשוט לא. לירון ויצמן נחמדה בלהקריא טקסט אצל גיא פינס, היא בטח לא יכולה להיות ארז טל", "האחות הגדולה - אישה רובוט, קול מעצבן, קצב דיבור מונוטוני ומרדים, חסרת אמפתיה, מנוכרת, חסרת חוש הומור ופשוט לא נעימה". הגורם הבכיר בהפקת "האח הגדול" אומר בתגובה לאכזבה מ"האחות הגדולה": "היה ברור שהברנז'ה תיגנב מזה שיש קול נשי, על רקע MeToo וכולי, אבל שלעם ייקח זמן להתרגל לשינוי. לא קל להיכנס לנעליו הגדולות של יורם זק. גם ליורם לקח זמן, והיו לו הרבה צדדים של אבולוציה. אחרי 10 שנים של יורם זק, לקהל היה קשה להתרגל. חבלי לידה של עונה ראשונה הם קשים, ובמיוחד עונה ראשונה אחרי 10 עונות".

כך או אחרת, יש מי שרואה בחילופים האחרונים בהפקת התכנית וברייטינג המאכזב לא יותר מאשר גלים שלא באמת יכולים לטלטל את הספינה. או בעברית: בדיוק כפי שהמשתתפים והליהוקים בעונות "האח הגדול" התחלפו לאורך השנים אך הרייטינג נותר פחות או יותר יציב, כך הדבר גם כשזה נוגע להפקה עצמה, והפורמט של "האח הגדול" חזק יותר מסך מרכיביו. גורם בתעשיית הטלוויזיה רואה במהלומות "האח הגדול" עדות לחוסר הצלחתה של מה שהוא מכנה "האסטרטגיה של רשת 13 של הישענות על מותגי ריאליטי". "בעידן של שלושה ערוצים מסחריים וביחסי עלות תועלת, בסופו של דבר אסטרטגיית מותגי הריאליטי היא החלטה מאוד לא רווחית", אומר הגורם. "זאת תוכנית שבה כל פרק מאוד יקר, ומשם נובע הלחץ. יש משמעויות כלכליות בהישענות על אסטרטגיה של מותגי ריאליטי - הפסדים מאוד כואבים. זה הרבה מאוד כסף שהולך. כשאתה ברודקאסט שפונה למגוון רחב של אנשים ומשדר בעיקר ריאליטי, יש בזה משהו מאוד מצומצם. צריך יותר תמהיל. בכל התקופה האחרונה דיברו ש'האח' זה קרש ההצלה של רשת 13, אבל ערוץ לא יכול להישען על פורמט אחד. גם אם הוא יצליח, תוכנית אחת מצליחה לא מגדירה לך ערוץ. ההצלחה צריכה להיות כל כך פנומנלית כי להחזיק את הכל. גם כשהישרדות שודרה בערוץ 10, היא עדיין לא הפכה את ערוץ 10 לערוץ 2. הפער בציפיות יצר ב'האח הגדול' תחושת לחץ".

יורם זק. נמרוד סונדרס
"רוית נכנסה לנעליים גדולות". יורם זק/נמרוד סונדרס

מוקדם לדעת האם האכזבה מהרייטינג של "האח הגדול" ועזיבת ליאור-מנדל תסמל את נפילת הריאליטי, ומרחיקי הלכת אף יוסיפו - אולי את סופה של רשת. גורם בכיר מערוץ המתחרה ברשת 13 מעריך שהערוץ "נכנס לכדור שלג שהוא לא ייצא ממנו". הגורם מתייחס מן סתם לשנה הקשה שעובר הערוץ בין היתר בשל הנסיבות האובייקטיביות של פיצול ערוץ 2 והיחלשות השוק אך לא פחות בגלל האסטרטגיה הכוללת שלו שהתבססה עלך השקעות נרחבות בפורמטים יקרים, על חשבון רווחיות בטווח הקצר. במילים אחרות, מנכ"ל רשת אבי צבי הגיע לפיצול ערוץ 2 כשידו על העליונה מבחינת מספר תוכניות המגה-ריאליטי אשר ברשותו, ואולם נתוני הצפייה מאכזבים - אפילו בנסיבות הפיצול - הם אלו שעיצבו לבסוף את המציאות. כלל לא בטוח שרשת יכולה להרשות לעצמה כישלון נוסף, שכן ייתכן שהוא יהיה כישלון אחד יותר מדי.

רשת: "הטענות אינן נכונות"

מרשת נמסר בתגובה: "רווית ליאור מנדל היא מעורכות התוכן המוכשרות ביותר בארץ. רווית עסקה במהלך החודשים האחרונים בהעמדת העונה הראשונה של 'האח הגדול' ב'רשת 13' החל מהבית המרהיב ביותר שהיה בארץ, דרך בניית צוות התוכן וההפקה, תהליך הליהוק, ועד להשקת העונה שהייתה להשקה המוצלחת ביותר מאז פיצול ערוץ 2! 'האח הגדול' שונה מכל פורמט טלוויזיוני ומצריך עבודה מסביב לשעון, בטח ובטח כשמתחילים מבניית התשתיות מאפס. לאחר חודשים רבים של עבודה אינטנסיבית ביקשה רווית לפרוש מתפקידה. לא נוכל להתייחס לטענות לכאורה המועלות בכתבה, שכן אינן נכונות, בדיוק כפי שמעולם לא נשקלה האופציה של עריכה משותפת של רועי עוז לצד רווית ליאור מנדל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully