וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לעולמו חתן פרס ישראל, הסופר נתן שחם

18.6.2018 / 12:13

נתן שחם, מן הבולטים בסופרי דור תש"ח, חתן פרס ישראל ואיש אשכולות אמיתי, הלך לעולמו בגיל 93. "הוא היה אדם מיוחד, מהסוג שכבר לא מייצרים", ספדה לו בתו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוחם, נגן ויולה, איש ציבור, סופר. נתן שחם ז"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתן שחם, מן הבולטים בסופרי דור תש"ח, הלך היום (שני) לעולמו. הסופר, חתן פרס ישראל לספרות, מת בביתו שבקיבוץ בית אלפא והוא בן 93.

שחם, יליד 1925 שלחם בפלמ"ח ואז בצה"ל, חתום על כשישים כותרים, בהם רומנים ונובלות, סיפורים קצרים, ספרי מסע, מחזות ועוד. בין ספריו הבולטים ניתן לציין את "גוף ראשון רבים" ו"רביעיית רוזנדורף". נוסף לפעילתו הספרותית, היה נגן ויולה ברביעיות קאמריות רבות, וכיהן כמזכיר קיבוצו, משנה ליו"ר רשות השידור, קונסול ישראל לענייני תרבות בניו יורק ומנכ"ל ספריית הפועלים, ומילא שלל תפקידים ציבוריים נוספים.

בתו, אורית שחם גובר, סופרת ואוצרת, ספדה לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "אבא היה איש אשכולות במלוא מובן המילה, איש רנסנס מהסוג שכבר לא מייצרים: חכם, ידען, משכיל, יצרן, סופר ומוזיקאי; איש שהכול עניין אותו, אוהב אדם, תמיד מוכן לחקור כל תחום וכיוון, מומחה גדול על הכל: מהתנ"ך והרמב"ם ועד פילוסופיה בת זמננו. הוא היה איש רנסנס, איש שיחה ונואם מבריק. אדם מיוחד".


שחם היה בנו של הסופר והעיתונאי אליעזר שטיינמן ואחיו של הסופר דוד שחם. במותו, הוא הותיר אחריו אישה, שלושה ילדים, תשעה נכדים ושלל נינים. בתו סיפרה לנו גם על הקשר המיוחד שהיה לו עם הדור הצעיר במשפחה: "הוא דיבר איתנו בגובה העיניים, מגיל אפס, כאילו אנחנו בוגרים, חכמים ומשכילים. הוא נתן תחושה שאנחנו והילדים הכי נהדרים והכי מוצלחים, ואין תחושה חשובה מזו כדי לעצב את האישיות בחיים".

נתן שחם. Creative Commons
איש רנסנס אמיתי. נתן שחם ז"ל/Creative Commons

בעת זכייתו בפרס ישראל לספרות לפני שש שנים, נימקה הוועדה את בחירתו במילים הללו: "נתן שחם, מן הבולטים בסופרי דור תש"ח, נמנה עם לוחמי הפלמ"ח שהניפו באילת את דגל ישראל המאולתר, דגל הדיו, מעמד שהפך לסמל לסיום הקרבות ולניצחון ישראל במלחמה על עצמאותה".

"למן ראשית דרכו התבלט נתן שחם ביצירתו הססגונית והעשירה בסיפורת, במחזאות, בכתיבה תיעודית, וכן בכתיבה ביוגרפית ואוטוביוגרפית. כתיבתו מצטיינת בתבונה, ברגש, בדמיון ובמבע רהוט הנשען על כל רובדי הלשון העברית, הוא יודע לשרטט ביד אמונה דמויות טיפוסיות וכן דמויות ייחודיות מן המציאות הישראלית".

שחם עצמו אמר כך על הפרק האחרון בחייו, לאחר שפרש מניהול ספריית הפועלים בעקבות הפרטתה: "בגיל 81 יכולתי בפעם הראשונה בחיי להתמסר רק לכתיבה. הכתיבה, כמו הנגינה, היא אורח חיים. היו תקופות שהיה לי קשה לכתוב, אך לא הפסקתי. לכאורה הייתי צריך להתייאש מזמן - את בני דורי הורידו מסדר היום. מבחינתי זה כנראה צורך. ספרות היא איגרת לידיד נפש שאינך מכיר. אתה מפיץ הרבה, בתקווה שאחת מהן תיפול לידיו".

שרת התרבות מירי רגב מסרה בתגובה למותו של שחם: "סיפור חייו ויצירותיו של נתן ז"ל שזורים בהוויית תקומתנו וחיינו בארצנו. נתן ז"ל היה ממשחררי אילת וממניפי דגל הדיו. הדיו, שטבע ביצירה העברית ובדברי ימינו, ימשיך להיות חקוק בנו לעד. יהי זכרו ברוך".

טרם פורסם מועד הלוויתו של שחם. יהי זכרו ברוך.

  • עוד באותו נושא:
  • נתן שחם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully