וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחת ההבטחות המסקרנות של המוזיקה הישראלית: הכירו את לורן פלד

9.7.2018 / 7:00

אחרי שהלחין שירים לריטה, לאייל גולן ולמשה פרץ, מוציא היום לורן פלד לראשונה שיר כזמר. בריאיון ראשון בחייו הוא מספר על שיתופי הפעולה שלו עם כוכבי המוזיקה, על החיבור החזק לארץ דווקא כשגר בניו יורק, על זוגיות עם שחקנית וחקלאית ומה משותף לו ולסטיבן טיילר?

צילום סטילס: אלון שפרנסקי; קליפ - תסריט, בימוי, צילום ועריכה: גרג קוטלר, אנדי אבזאך - קאזה פילמס; ארט דיירקטור: אלון שפרנסקי

בתחילת הקליפ היפה לשיר "42 יום", שצולם בנורמנדי שבצרפת ועוסק במסע שאחרי פרידה, נראה הזמר והיוצר לורן פלד מהלך במנהרה אפלה, באמצע הכביש, לבדו. המחשבה הראשונה שצפה היא שכעת, כשהוא מוציא את השיר הראשון בחייו כזמר, לתחילת הדרך החדשה מלוות חששות, אולי אפילו תחושות סכנה. אבל למה באמת התכוון היוצר? "מבחינתי הסצנה הזאת מבטאת בדידות", אומר פלד. "היא מראה שאתה נורא פגיע, נורא חשוף. אתה בעצם לבד ככה, הולך, בחושך, במנהרה. למרות שאתה בתוך האורבניות, העיר והבטון - אתה לבד. ככל שאנחנו מתבגרים, הבדידות מופיעה בנו יותר ויותר. אנחנו ברכבת הרים של עליות וירידות. תודה לאל, אני בזוגיות מאוד ארוכה, אבל יש רגעים שאתה מרגיש בדידות. כמו רגעים של שמחה, גם הם באים והולכים".

קרן פלס ולורן פלד. שני שמות שדומים אחד לשני במיצלול. עם קצת מזל עשוי להיווצר גם דימיון בדרך שלהם - מיצירת שירים מצליחים לאמנים אחרים לפריצה כזמר. במשך שנים רבות פלד פעל כיוצר שירים לכוכבי מוזיקה אחרים, חלקם הפכו ללהיטים - בהם "חבר של פעם" ששרה ריטה, "היא לא את" של אייל גולן, "הראשונה" של משה פרץ ושירים נוספים לשלומי שבת, ליאור נרקיס, מאיה בוסקילה, מוקי, שיר לוי והראל סקעת. היום מתרחש הצעד הדרמטי הראשון של פלד בנסיון לעשות קרוס אובר - הוא משחרר סינגל ראשון "42 יום", מתוך אלבום בכורה שלו, עליו חתום ככותב נועם חורב, שותפו הקבוע ליצירה. בספר "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" מופיע ההגיג לפיו הספרה 42 היא "התשובה לחיים, היקום וכל השאר". ימים יגידו האם הסינגל "42 יום" הוא התשובה לחיים החדשים של פלד.

פלד, מוזיקאי, זמר ומלחין המתגורר כיום במושב מגשימים, החל לכתוב ולהלחין שירים מגיל בר מיצווש. לשירות הצבאי התגייס ללהקת חיל חינוך, ובמהלכו התחיל לעבוד עם עברי לידר. "לעברי יש חלק מהותי בקריירה שלי. מעבר לזה שהוא מוזיקאי שאין דברים כאלה, שהכיר לי עולמות מוזיקליים, הוא גם הכיר לי את נעם חורב, שאיתו כתבתי המון שירים לאמנים אחרים ואיתו יצרתי את כל האלבום שלי". בתקופה זאת גם הצטלבה דרכו עם רמי קלינשטיין, שאף אירח אותו בהופעתו. "היתה תקופה שרמי ואני עבדנו ביחד על השירים שלי, אבל זה לא התאפשר, היה בלאגן מדי עם הצבא, וזה התפייד".

עוד באותו נושא

נועה קירל מקורקעת: צפו בקליפ החדש לשיר "בא לי אותך"

לכתבה המלאה

אחרי הצבא טס לניו יורק עם חברתו, שנסעה ללימודי משחק, ונשאר בעיר 4 שנים. כבן לאמא אמריקאית שאנגלית היא שפת אמו, גישש את דרכו בתעשיה שם. "יש לי מבטא 'עובר מסך', אז שרתי באנגלית, והיו לי מנהלים שם", אומר פלד. הוא כינה את עצמו, במקום לורן פלד, בשם "לורן בנג'מין", על רקע העובדה ששמו האמצעי הוא בנימין. מה שמזכיר שגם ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה את עצמו בשם אחר בארצות הברית - "בנג'מין ניתאי". "המנהלים שלי שם חשבו ש'פלד' זה כזה פחות מסחרי באמריקה. וגם בגלל שיש אמנים גדולים באמריקה השם משפחה שלהם נשמע כמו שם פרטי, כמו סטיבן טיילר". אבל לצערו לא זכה לפרוץ שם כמו ששון גבאי ושירי מימון. עכשיו הכיוון של פלד יותר ארצי, ולא רק בגלל ששירתו מזכירה במידה מסויימת את שלמה ארצי.

במקביל, התחיל לעבוד יחד עם נעם חורב על שירים לאמנים מובילים בארץ התפוז, דווקא מדירה מהתפוח הגדול. "בניו יורק הבנתי מי אני רוצה להיות כאמן ישראלי", הוא אומר. "חזרתי כי הבנתי שמה שחשוב לי בחיים זה ישראל, המשפחה שלי והחברים שלי בארץ. כשאתה מתרחק מישראל אתה מבין מה באמת חשוב לך".

ערב אחד בניו יורק, במסיבה הומת אדם, בדירת חבריו של פלד, הסלולרי שלו בישר שהגיע מייל עם הגרסה הסופית לשיר הראשון שהלחין לאייל גולן, למילותיו של נעם חורב, "היא לא את" שמו. "זה היה מטורף לשמוע את אייל גולן שר שיר שלי. אנשים קלטו שעובר עלי משהו, ושאלו אותי 'מה קרה', 'מה קרה', 'מה קרה'. לא יכולתי להתאפק, שמתי את השיר ברמקול. כולם הקשיבו, התרגשו והיו כמה דמעות. זה היה רגע משמעותי וגדול עבורי".

רגע אחר המחבר בין ישראל לארצות הברית תיאר פלד בעמוד הפייסבוק שלו כך: "במהלך ה-4 שנים המטורפות שחייתי בניו יורק הדבר הכי קשה היה להיות רחוק מהמשפחה והחברים. לקום לפעמים בבוקר בתחושת געגוע שמכאיבה בבטן. כשאתה כל כך רחוק מכולם כל מה שיש לך להיאחז בו זה הנוסטלגיה, זיכרונות לימים טובים, פשוטים ותמימים יותר. החברים שגדלו איתך, החברים שהכרת בדרך, חברים שהמשיכו איתך, חברים שנעלמו להם איפשהו באמצע הדרך. כשנעם שלח לי את הטקסט ל'חבר של פעם' זה פגש אותי בול במקום הזה בחיים. אני זוכר שהלחנתי את זה מהר מאוד באופן יחסי באולפן הקטן שהיה לי בדירה. אני זוכר את היום שריטה קיבלה את השיר וישר הודיעה שהוא שלה. זה היה יום שמח".

לפני שנתיים חזר להתגורר בישראל, הוחתם בחברות הליקון מיוזיק והליקון כנען וסומן כהבטחה. עם צאת הסינגל הראשון בחייו, אני שואל אותו את השאלה הבלתי נמנעת: למה לקח לך כל כך הרבה זמן עד להוצאת שיר ראשון בביצועך? "נכון, אני כותב שירים הרבה שנים. עד שיום אחד כתבתי פתאום שיר, שנקרא 'טיפש', והרגשתי שהוא בשבילי, ושאני לא רוצה לתת אותו למישהו אחר. דמיינתי את עצמי שר אותו והרגשתי אליו נורא מחובר. באותו רגע הבנתי שאני רוצה להיות זמר. וזה התגבש לאלבום הבכורה".

בת זוגו של פלד היא השחקנית והחקלאית מאיה שואף, שהשתתפה בין השאר בסדרות "האלופה", "גאליס", "חצויה" ו"כדברא" ובקרוב תשחק במחזמר "מיקה שלי" בהבימה. "לפעמים אצל זוגות שנמצאים באותו מקצוע, יש התנגשות אחד בשני בגלל זה. אבל בזוגיות שלנו, זה דווקא פעל לטובתנו שאנחנו באותה תעשיה. מאיה ואני מצאנו איזון מאוד יפה. דווקא בגלל שהיא מאותו תחום, היא נורא מבינה את הדברים, מבינה למה אני כותב שירים המון שעות ולא עונה לטלפון. היא מאוד תומכת".

לורן פלד. צילום מסך
לורן פלד/צילום מסך

הערב עולה התכנית "אביב או אייל". במי אתה היית בוחר, באביב גפן או באייל גולן?

"יהיה לי קשה לבחור. אני אוהב את שניהם כאמנים. שניהם מהווים מקורות השראה. בנוסף לבוב דילן, הביטלס, אלטון ג'ון ובילי ג'ואל - אלה האמנים גדלתי עליהם".

מעניין שתחת ההגדרה "אמנים שגדלתי עליהם" נעדרים אמנים ים תיכוניים, זאת בשעה שכתבת לא מעט לזמרים מסלסלים. מה חיבר אותך לז'אנר שלא גדלת עליו?

"אני רואה מוזיקה כישראלית. מבחינתי אייל גולן ואביב גפן הם כן באותה קטגוריה, כי שניהם אמנים ענקיים במוזיקה הישראלית. השירים שכתבתי לאייל גולן ולמשה פרץ הם שירים שגם אני יכולתי לשיר אותם. זה היה נשמע אחרת, אבל מבחינתי יש רק שירים טובים ויש שירים לא טובים".

  • עוד באותו נושא:
  • לורן פלד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully