וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם זו לא הייתה שנת בחירות, הייתי מבטלת את קרנות הקולנוע"

9.7.2018 / 15:20

שרת התרבות הציגה את עיקרי הרפורמה שהיא מתכוונת להחיל על תעשיית הקולנוע הישראלי, שכוללת בין השאר הקמת מאגר לקטורים שיבחנו את התסריטים ואפשרות לערער על החלטות הקרנות: "הייתה שיטה של יד רוחצת יד, רק חברי המועדון נהנו מתקציבים"

מירי רגב. ראובן קסטרו
מירי רגב/ראובן קסטרו

לאחר חודשים ארוכים של ציפייה ומחלוקות, הציגה היום (שני) שרת התרבות והספורט מירי רגב את עיקרי הרפורמה המהפכנית שהיא מתכננת להחיל על תעשיית הקולנוע הישראלי. היום צפוי חוק הקולנוע לעבור בקריאה ראשונה, בהמשך השבוע יישמעו הסתייגויות ממנו, ולאחר מכן הוא אמור לעבור גם בקריאה שנייה ושלישית, להיכנס לתוקף ולשנות את פני התעשייה המקומית.

"כשנכנסתי לתפקיד לפני שלוש שנים, הגיעו אלי תלונות על ההתנהלות של קרנות הקולנוע", אמרה רגב במסיבת עיתונאים שהתקיימה בתל אביב. "התלונות הללו העידו על קיומה של קליקה סגורה, על מועדון סגור בקולנוע הישראלי. לנוכח הטענות הללו החלטתי להקים ועדה שתמליץ בפניי האם וכיצד לתקן את הכשלים ואת הליקויים".

הממצאים המדוברים, הצהירה רגב, היו חמורים ביותר והדליקו שלל נורות אדומות. "היה כאן קשר של שתיקה", אמרה. "הייתה כאן שיטה של יד רוחצת יד. חבר הביא חבר, ורק חברים במועדון הסגור נהנו מן התקציבים. מן הדו"ח שהוגש לנו, עלה היעדר ייצוג הולם לחרדים, ערבים, תושבי יהודה ושומרון, תושבי הפריפריה, הנגב והגליל, להט"בים, עולים מאתיופיה ועוד. כל אלה הודרו בידי הלקטורים, שניחנו כולם באותו DNA".

מירי רגב. ראובן קסטרו
מירי רגב/ראובן קסטרו

רגב הודתה כי לאור כל זה, רצונה האמיתי היה לבטל תכף ומיד את קרנות הקולנוע כולן, אך כיוון שזו שנת בחירות, אין בכוחה לעשות זאת. "אם הייתי בתחילת הקדנציה, הייתי סוגרת אותן ומקימה במקומן מכון קולנוע לאומי", אמרה.

אז מה כן תעשה רגב?

- הקמת מאגר לקטורים שיבחנו את התסריטים המוגשים לקרנות הקולנוע, "בדיוק כפי שיש מאגר דירקטורים ומאגר רואי חשבון", כלשונה.

- אפשרות לערעורים בערכאות שונות, פנימיות וחיצוניות, על כל החלטה של כל קרן.

- מסלול "חוכמת ההמונים", שיפנה תקציבים למען עידוד של סרטים מסחריים תוצרת הארץ שהצליחו בקופות.

- גיוון יתר בהרכב הלקטורים: 30 אחוז מתוכם יהיו נשים, 40 אחוז יבואו מהפריפריה.

- הקמת קרן אזורית לעידוד יוצרים מהפריפריה ומיהודה ושומרון.

- מענקים כספיים ומנגד גם סנקציות, שיעודדו שילוב נשים בהנהלות של גופים קולנועיים וימנעו משך כהונה ארוך של מנהלי קרנות ושל חברי ועד המנהל.

- שקיפות מוחלטת בפני הציבור של כל מהלכי הקרנות.

עוד באותו נושא

"הפכו אותנו למסוכנים כמו פצצה גרעינית, רק כי מירי רגב החליטה"

לכתבה המלאה
מירי רגב. ראובן קסטרו
מירי רגב/ראובן קסטרו

לאחר מכן, התייחסה רגב לשאלות העיתונאים בחדר - ויש לציין כי באירוע היו יותר יועצי תקשורת של השרה מאשר נציגים של התקשורת, מה שאולי מעיד על עניין הציבור ברפורמות הללו.

באשר למסלול "חוכמת ההמונים". ההמון אוהב בעיקר קולנוע הוליוודי, לפעמים גם קולנוע צרפתי. יש מעט מאוד סרטים תוצרת הארץ שעוברים את רף מאה אלף הצופים בשנה. למה הסעיף הזה בכלל רלוונטי?

"המטרה היא להכניס יוזמות פרטיות. כרגע, המשקיע הפרטי היחיד בקולנוע הוא האחים אדרי. המטרה היא להביא עוד יזמים פרטיים ולהגדיל את כמות הסרטים הישראלים. הציבור ישמש רגולטור של השוק".

לפי מה שאת אומרת, יהיו יותר סרטים ישראלים מדי שנה. גם ככה עושים יותר מדי סרטים ישראלים ואין איפה להקרין אותם.

"זה צרות טובות. אם עוד שנה נראה שיש יותר מדי סרטים ואין מקומות להקרין אותם, נטפל בזה, הלוואי שנגיע למצב כזה. אם הבעיה תהיה צוואר בקבוק צר מדי, נמצא איך לפתור את הבעיה".

מה לגבי הטענות שהרפורמה הזו עושה פוליטיזציה של הקולנוע הישראלי?

"כשהשמאל מוביל מהפכות בתרבות - זה מהותי, זה ענייני, זה חשוב. כשהימין מוביל - זה פוליטי. אני רוצה להגיד לך - זה לא פוליטי, זה ענייני, זה מתבקש, והתקשורת צריכה לבוא ולהגיד, איפה הייתם כל השנים הללו, למה לא עשיתם כלום עד עכשיו?"

כבוד השרה, מי היה בשלטון רוב הזמן בשני העשורים האחרונים?

"נכון, אבל אחרי מה שעברתי בשלוש השנים האחרונות אני מבינה למה קודמותיי חששו להזיז את הגבינה. צריך אומץ בשביל זה".

זה אומר שאת צריכה להיות שרת התרבות לנצח כדי שהרפורמות יצליחו?

"נראה לך שאהיה שרת התרבות בעוד כמה שנים? אני מבטיחה לסיים את הכול עד השנה הבאה. לא אחתום על הסכם הקולנוע החדש עוד כמה חודשים בלי שיהיו בו כל השינויים הנדרשים, ואני היחידה שמוסמכת לחתום עליו. בלעדיי, לא יהיה הסכם".

מבחינתך, מה בכל הרפורמות הללו ימנע בעתיד עוד סרטים כמו "פוקסטרוט"?

"יש סוגיה אחת שבה לא הצלחתי עדיין להביא לרפורמה, אני מודה, זה סוגיית הנאמנות בתרבות, ואני מבטיחה לטפל בה כבר בנובמבר הקרוב, ויהיה מה. הגיע הזמן שמדינה לא תממן מוסדות או סרטים שמסיתים וחותרים נגד המדינה. החוק כבר קיים, אך לצערי שר האוצר משה כחלון לא אוכף אותו ולא מממש את אחריותו. עד כה לא עסקתי בזה, אבל במושב הבא תונח חקיקה שמאפשרת למשרד התרבות להתערב גם בזה. ביקורת היא דבר נהדר, ואני מוכנה לשמוע כל קול, אבל לא אקבל סרטים שעושים דה לגיטימציה למדינה".

איך הלקטורים החדשים יידעו להבדיל בין סרטים ביקורתיים לסרטים שעוברים על חוק הנאמנות?

"תאמין לי שהם יידעו".

  • עוד באותו נושא:
  • מירי רגב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully