וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטראמפ ועד אובמה: העולם נפרד מאריתה פרנקלין

16.8.2018 / 19:51

הנשיא נפרד בלקוניות, וקודמו במילים יפהפיות. בתו של אלביס פרסלי ציינה את האבל הכפול, יו ג'קמן נזכר בחוויה החוץ-גופית וגם הנשיא ריבלין ואהוד ברק ספדו לאגדה המוזיקלית, כל אחד בדרכו

אריתה פרנקלין. AP
היי שלום, מלכה. אריתה פרנקלין/AP

האגדה המוזיקלית אריתה פרנקלין הלכה היום (חמישי) לעולמה, וכיאה למעמדה, דבר מותה עורר תגובות רבות ברשת. שלל הספדים נכתבו עליה, מכל קצוות הקשת, והיו בהם כל סופרלטיב אפשרי.

בין השאר, הצליחה פרנקלין המנוחה לאחד בין דונלד טראמפ ויריבתו במירוץ האחרון לנשיאות, הילרי קלינטון. "מלכת הסול מתה", צייץ הנשיא המכהן. "היא היתה אישה נהדרת, שקיבלה מאלוהים מתנה נפלאה - נתגעגע אליה". מי שהיתה מועמדת המפלגה הדמוקרטית הוסיפה - "פרנקלין חלקה עם העולם את רוחה ואת כישרונה. היא ראויה לא רק לכבוד שלנו אלא גם להוקרת תודה נצחית, על כך שפקחה את עינינו, אוזנינו ולבנו".

לאחר מכן, יצאה הצהרה משותפת של הילרי קלינטון ובן זוגה ביל, שפרנקלין שרה בזמנו בטקס ההשבעה שלו. "היא היתה אחד האוצרות הלאומיים של אמריקה, ולעד תהיה מלכת הסול", נכתב בה.

קודמו של טראמפ, ברק אובמה, פרסם הצהרה ארוכה יחד עם רעייתו מישל, וכתב בה כך - "בארצות הברית אין משפחת מלוכה, אבל זכינו למשהו שנשאר איתנו זמן רב יותר...בששת העשורים בהם אריתה היתה איתנו, כולנו התכבדנו בניצוץ שמימי בכל פעם שהיא שרה לנו...היא תרמה לעיצובה של החברה האמריקאית. בקולה, הרגשנו את ההיסטוריה שלנו - את כולה ובכל גוון שלה; את הכוח ואת הכאב שלנו; את האור ואת החושך; את חתירתנו לגאולה ואת הכבוד שהרווחנו ביזע. היא גרמה לנו להרגיש מחוברים יותר אחד לשני, יותר מלאי תקווה, יותר אנושיים, ולפעמים פשוט עזרה לנו לשכוח את הכל. אריתה אולי עברה למקום טוב יותר, אבל המוזיקה שלה עדיין כאן, להיות לנו להשראה. מי ייתן ומלכת הסול תנוח על משכבה בשלום".

ולא רק באמריקה - אלא גם בישראל. רובי ונחמה ריבלין פרסמו הצהרה בה אמרו "כמו כל מי שמוזיקה ממלאת את חייו ברגעים מרגשים מכל הסוגים, גם אנחנו התעצבנו לשמוע על לכתה של מלכת הסול אריתה פרנקלין. התענגנו על קולה מאז שנות השבעים. כמו בשיר היפה כל כך הזה שביצעה: 'לנצח נצחים תשארי בלבנו ונאהב אותך'". ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, הוסיף - "עצוב לשמוע על מותה של אריתה פרנקלין, ענקית הנשמה. שיריה הנפלאים ליוו אותנו ברגעי שמחה ועצב".

כמובן שלא רק במערכת הפוליטית ספדו לפרנקלין, אלא גם בעולם המוזיקלי. "היא היתה השראה לכולנו. היא תחסר, אבל מורשתה כמוזיקאית וכאדם תחיה איתנו לנצח", צייץ פול מקרטני. "איזה חיים, איזו מורשת!", כתבה קרול קינג. "הקול הכי גדול במוזיקה האמריקאית נדם. אהבתי אותה כל כך ואני אוהבת אותה עדיין. היי שלום, מלכה", הוסיפה בט מידלר. "נמשיך להקשיב לך לעד", הבטיח לין מנואל-מירנדה, יוצר "המילטון". "את תמיד תהיי המלכה! אני מדמיינת אותך בגן עדן כעת, מופיעה וגורמת לנשמות של אנשים לנוע", צייצה מיסי אליוט, וגם לווילי נלסון היו מילים יפות - "היתה לה היכולת להפוך כל שיר להמנון. התזמורת בגן עדן קיבלה את המלאכית שלה עכשיו". לני קרביץ, כמו כולם, השתמש אף הוא בשורש מ.ל.ך וכתב "המלכה עזבה את כדור הארץ כדי לשבת על כס המלכות שלה בשמים".

עוד באותו נושא

מותה של אגדה: אריתה פרנקלין הלכה לעולמה

לכתבה המלאה

יו ג'קמן, כוכב קולנוע אך גם אמן רב-תחומי שזכה לשיר ולרקוד על הבמה עם פרנקלין, סיפר בטוויטר כי "זה היה אחד מרגעי השיא של חיי. חוויה חוץ-גופית", ואפילו ליאם גלאגר, שבדרך כלל משתמש ברשת כדי לטנף את הפה, דיבר יפה - "יהי זכרה ברוך, איזה קול היה לה!".

כצפוי, קווינסי ג'ונס היה זה עם הפרספקטיבה העמוקה ביור - "מאז שדיאנה וושינגטון סיפרה לי לראשונה שאריתה היא הדבר הגדול הבא, כשהיתה בת 12, ועד היום, היא הציבה את הרף ועשתה זאת במקצוענות, קלאסה, חסד וצניעות, כמו שרק מלכה אמיתית יכולה". ליסה מרי פרסלי, בתו של אלביס שמת בדיוק היום לפני 41 שנה, הודתה - "היום הזה גם ככה קשה לי, ועכשיו גם מלכת הסול עזבה אותנו. אני עצובה. היא תמיד מי שנתנה לי השראה לשיר".

ברברה סטרייסנד, מצידה, בחרה להתאבל באינסטגרם, שם פרסמה תמונה משותפת שלה ושל פרנקלין שצולמה לפני שש שנים, ובניגוד לרבים אחרים, התייחסה לא רק לפועלה המוזיקלי של האמנית - "לא זו בלבד שהיתה זמרת יחידה במינה, אלא שהמחויבות שלה לזכויות האזרח הותירה חותם בל יימחה על העולם".

ברק ומישל אובמה ואריתה פרנקלין. GettyImages
המילים היפות מכולן. ברק ומישל אובמה עם אריתה פרנקלין בתחילת העשור/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully