וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גאון קומי, ושכולם יקפצו: רואן אטקינסון ו"ג'וני אינגליש 3.0" ראויים למלוא ההערכה

20.9.2018 / 15:42

הפרק השלישי בסדרת פארודיות הריגול בכיכובו של רואן אטקינסון הוא בראש ובראשונה קומדיה מצחיקה ביותר, המביאה לידי ביטוי את הגאונות של כוכבה. מעבר לכך, מדובר גם בסרט המשקף את בריטניה בעידן הפוסט-ברקזיט

יח"צ - חד פעמי
דירוג כוכבים לסרטים -4 כוכבים. ., עיבוד תמונה
דירוג כוכבים לסרטים -4 כוכבים/עיבוד תמונה, .

השבוע נודע רשמית כי הפצת הפרק החדש בסדרת "ג'יימס בונד" תידחה קלות בשל הטלטלות סביב איוש הצוות המקצועי שלו, והוא יגיע לאקרנים רק בחורף 2020. מי שרעבים להרפתקאות של מרגלים בריטיים ונותרו עם תאוותם בידיהם, יוכלו להתנחם ב"ג'וני אינגליש 3.0", הסרט השלישי ברצף הפארודיות על סוכן 007, שעלה כאן בסוף השבוע.

לאורך השנים, סדרת הקומדיות הזו מתנהלת בקצב משונה ואף תמוה. בדרך כלל, סרטי המשך מופקים זמן קצר לאחר קודמיהם ולפי איזושהי חוקיות מסוימת, אך בעולם של "ג'וני אינגליש", הכל רנדומלי. הפרק הראשון יצא לאקרנים ב-2003, השני בתחילת העשור הקודם, ועכשיו מגיע השלישי. נותר רק לתהות - למה מלכתחילה הפיקו המשכון? הרי המקור לא זכה לאהדה גדולה במיוחד. ואם כבר עשו זאת, מדוע חיכו כמעט עשור שלם? ומוזר מכל - למה להמתין שבע שנים נוספות עד הפקת הסרט השלישי, כשמן הסתם רוב העולם כבר שכח מקיומה של הדמות הזו?

לא כל כך ברור למה נעשה הסרט, אבל טוב שזה קרה - "ג'וני אינגליש 3.0" מתגלה כפרק הטוב עד כה בסדרה, ובאופן אבסולוטי כקומדיה מבדרת, מהנה וגם רבת רבדים ומעניינת. יתרון נוסף: היא מתאימה לקבוצות גילאים שונות ולכן יכולה להלום כמעט כל הרכב משפחתי בחופשת הסוכות: הורים וילדים, סבים ונכדים, דודים ואחיינים וכיוצא בכך, אבל גם כמובן מתאימה למבוגרים עם רוח שטות שיחפצו לצפות בו לבדם.

ג'וני אינגליש 3.0. טוליפ מדיה,
סלפסטיק, אז מה? מתוך "ג'וני אינגליש 3.0"/טוליפ מדיה

למי שלא ראה או הספיק לשכוח את הפרקים הקודמים, נזכיר כי הסרט נקרא בשמו של מרגל שלימזל, שניצב כמעין בן דוד מגושם של ג'יימס בונד: הוא עושה הכל הפוך, ודווקא בזכות כך משכיל להציל את הממלכה פעם אחר פעם. בפרק השלישי, למשל, מתברר לנו כי כבר יצא לפנסיה, אך אז משתקת מתקפת סייבר את האי הבריטי. בנסיבות הללו, הרשויות נאלצות לגייס מחדש את שירותיו, שכן בהיותו מיושן וטכנופוב, מתגלה ג'וני אינגליש כמרגל הפוטנציאלי היחיד שלא מושפע מן הטרור הטכנולוגי ולכן מסוגל להחזיר מלחמה.

כמו בשני הפרקים הקודמים, גם הפעם מגלם את אינגליש רואן אטקינסון הוותיק, הידוע גם ובעיקר בדמותו כמיסטר בין. יש המכנים את הבריטי ליצן וולגרי, נמוך וילדותי, אך כך כינו בעבר לא מעט קומיקאים שבמרחק הזמן, כבר נהוג לראות בהם כאמנים מן השורה הראשונה. בדיוק כמוהם, גם הוא גאון קומי שראוי למלוא ההערכה, ודבר זה מוכח מעבר לכל ספק ב"ג'וני אינגליש 3.0".

אטקינסון נמצא כמעט בכל סצינה של הסרט, ובכל אחת מהן הוא מביא לידי ביטוי קשת של תכונות: שליטה גמישה לחלוטין בהבעות פניו ושפת גופו, תזמון קומי, אירוניה כלפי עצמו והעולם המטופש שסביבו ומה לא. ההלצות שלו מתבססות על תסריט מצחיק של וויליאם דוויס הוותיק, שכתב את הפרקים הקודמים בסדרה וגם את סרטי האנימציה הנפלאים "חיים בזרם" ו"הדרקון הראשון שלי". בשרביט הבימוי אחז דיוויד קר, שזה סרט הקולנוע הראשון שלו, וכולם יחד מגישים רצף של גגים משעשעים, הכוללים כמה שיאים: למשל, הקטע בו המרגל נופל תחת השפעת מציאות מדומה, וכתוצאה מכך יוצא למסע קטל ברחובות לונדון, במסגרתו הוא מכה מלצר בעזרת שני באגטים, מתקוטט עם קשישה ומחולל מהומה על גגו של אוטובוס קומתיים.

בצד אטקינסון, מככבות שתי שחקניות מצוינות. אמה תומפסון, אותה אפשר לראות עכשיו גם ב"טובת הילד", מגלמת את ראשת הממשלה, ונראה כי דמותה מסייעת ליוצרי הסרט להפגין את הבוז שלהם כלפי תרזה מיי, המנהיגה הבריטית הנוכחית. אולגה קורלינקו, מי שבזמנו הופיעה בצד נינט טייב ב"קירות", זוהרת כמרגלת רוסייה ומוכיחה שוב כי הקולנוע לא ניצל דיו את יכולותיה בעשור וחצי שבו היא פעילה.

ג'וני אינגליש. יח"צ,
תמיד כיף לראותה. אולגה קורלינקו מתוך "ג'וני אינגליש 3.0"/יח"צ

מעבר לצחוקים ולקסם האישי, יש בסרט גם משהו נוסף: כמו עוד כמה סרטים מעידן הפוסט-ברקזיט, למשל "שעה אפלה" ו"פדינגטון 2", גם הוא מביא לידי ביטוי רגשות פטריוטיים בניסיון לשקם את המורל השפוף בממלכה ולהחזיר עטרה ליושנה. מאחורי הבדיחות הקלילות לכאורה יש אמירה, והיא התנגדות מוחלטת לצרפתים, לרוסים, לאמריקאים, לגלובליזציה ולתאגידי ענק טכנולוגיים. דמותו של ג'וני אינגליש, לעומת זאת, מתפקדת כאן כשיר הלל לבריטניה של פעם, כשעוד לא היה איחוד אירופאי, גוגל ופייסבוק.

הסרט אמנם מופץ גם בישראל ובמדינות רבות אחרות, אך המסר שלו פנימי לחלוטין. הוא פונה לנתיני הממלכה בשעתם הקשה ואומר להם - עזבו אתכם מבריתות בינלאומיות ומפיתוחים מעבר לים, אלה רק יפגעו בנו, והיחיד שיכול להציל את המצב הוא סוכן בטעם של פעם, בריטי כמו פודינג, שלא יודע להשתמש בסמאטרפון. עוד שנה אולי יבוא ג'יימס בונד ויגיד דברים אחרים, אבל בינתיים הזירה כולה של ג'וני אינגליש.

ג'וני אינגליש 3.0. טוליפ מדיה,
מי צריך את ג'יימס בונד. מתוך "ג'וני אינגליש 3.0"/טוליפ מדיה
ג'וני אינגליש 3.0. טוליפ מדיה,
מתאים לכל המשפחה. מתוך "ג'וני אינגליש 3.0"/טוליפ מדיה
ג'וני אינגליש 3.0. ג'וני אינגליש 3.0,
מלא בוז לאיחוד האירופאי ולגוגל. מתוך "ג'וני אינגליש 3.0"/ג'וני אינגליש 3.0
ג'וני אינגליש 3.0. טוליפ מדיה,
קשה לנחש מתי יגיע הסרט הרביעי בסדרה. מתוך "ג'וני אינגליש 3.0"/טוליפ מדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully