וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחזאי ישראל קוראים לסרב לחוק הנאמנות: "בגידה בערכי המדינה"

24.10.2018 / 11:15

מחאת האמנים והיוצרים נגד "חוק הנאמנות בתרבות" מתרחבת. איגוד המחזאים קורא לסרב לציית לחוק; פורום מוסדות התרבות פנה לנתניהו בבקשה לקיים פגישה דחופה; ובמוצ"ש תיערך בסינמטק ת"א הפגנה נגד החוק

עריכת וידאו: ניר חן

מתרחבת מחאת האמנים, היוצרים ומוסדות התרבות נגד "חוק הנאמנות בתרבות". כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות, במוצאי שבת הקרובה תתקיים הפגנה נגד החוק. ההפגנה תתקיים ברחבת סינמטק תל אביב בשעה 20:00. מארגני ההפגנה קוראים לראש הממשלה "לעצור את יוזמת החקיקה ואת הצנזור". "חוק הנאמנות בתרבות" הינו תיקון לחוק התרבות והאמנות, שיאפשר לשרת התרבות לראשונה לשלול תקציבים ותמיכה ממוסדות תרבות ה"חותרים תחת המדינה וסמליה", בנוסף לסמכות הקיימת של משרד האוצר. הצעת החוק עברה ביום ראשון בוועדת השרים לענייני חקיקה.

איגוד המחזאיות והמחזאים בישראל קרא הבוקר (רביעי) להתקומם נגד חוק הנאמנות בתרבות ולסרב לציית לו. בהודעה שהוציא האיגוד נכתב כי התקבלות הצעת החוק על ידי השרים היא "בגידה בערכי מדינת ישראל וכרית של קטיפה לכל מי שקורא לבידודה והחרמתה". עוד כתב האיגוד כי מאחורי החקיקה "אין דבר מלבד רצון נואש לקושש קולות בפריימריז של הליכוד על חשבון טובתה של מדינת ישראל ואזרחיה". האיגוד הזהיר כי אם יעבור החוק, הוא "יציב את ישראל בשורה אחת עם משטרים טוטליטריים אפלים שמשלו באירופה במאה שעברה, והמושלים באזור גם בעידן הנוכחי (...) כל מי שעתיד החברה, התרבות והרוח בישראל יקרים לו, חייב להתקומם נגד 'חוק הנאמנות בתרבות' ולסרב לציית לו.

"מעל חוק זה וחוקים דומים לו, שכבר נחקקו בשנים האחרונות בישראל, ואשר נועדו לפגוע בחירות הביטוי של מגזרים שלמים בחברה הישראלית, מתנוסס דגל שחור. אנו קוראים לכל האמנים, הסופרים, היוצרים וההוגים בישראל להצהיר שלא יצייתו לחוק הנאמנות וימשיכו ליצור, להתבטא ולכתוב בחירות מלאה בלא חשש ממורא הממשלה. אנו תובעים מכל מנהלי מוסדות התרבות והאמנות בישראל הכרזה ברורה על אי-ציות לחוק הנאמנות. ציות לחוק החשוך הזה יטיל עליהם אחריות לחור השחור בתחומי התרבות והאמנות שהחוק הזה ייצור. עליהם להכריז בפומבי כי ימשיכו לנהל את המוסדות עליהם הם מופקדים מתוך הקפדה על חופש ביטוי וחופש יצירה מלאים לכל האמנים והיוצרים בלי הבדל לאום, דת, גזע ומין".

מירי רגב, אולפן וואלה! NEWS. מרץ 2017. ראובן קסטרו
שרת התרבות מירי רגב/ראובן קסטרו

אמנים, יוצרים ואנשי תרבות רבים הביעו ביקורות חריפות נגד החוק בימים האחרונים וקראו לממשלה ולכנסת לעצור את קידומו. הסופר והמחזאי יהושע סובול אמר לוואלה! תרבות: "רק בוגדים בנפשם וברוחם מסוגלים להכפיף נאמנות לחוק"; השחקן יחזקאל לזרוב אמר: "כפיה, באשר היא, מייצרת אנטגוניזם. כמי שסולד מפניה, אני רק מחכה להזדמנות לבגוד"; המשוררת אגי משעול: "חופש האמנות זה שתי מילים שמחוברות אחת לשנייה, כמו תאומות, ואין ביניהן שום סתירה"; השחקנית נעמי לבוב: "יש לי ילדה קטנה שגדלה פה ואני פוחדת על העתיד שלה. מקווה שנתעורר מהחלום הרע הזה"; ואילו המגישה והשחקנית רבקה מיכאלי אמרה לוואלה! תרבות בין השאר כי "זה המשכו של חושך גודל. אני שואלת את עצמי אם השלב הבא הוא לשלול אזרחות של אזרחים שלא מביעים נאמנות לתרבות במעשיהם. ברגע האמת כחלון בגד בעצמו".

אלפי אנשים, ובהם מאות אמנים ואנשי רוח, חתמו על עצומה כנגד החוק, ובהם דויד גרוסמן, דני קרוון, הלל מיטלפונקט, ששון גבאי, גיל פרנק, עודד קוטלר, שמואל הספרי ולאורה ריבלין. בעצומה נכתב בין השאר: "אסור לאפשר שימוש של שלטון כלשהוא בתקציבי ציבור כדי למנוע את הנוכחות הלגיטימית במרחב הציבורי של דעות והשקפות מגוונות, שאינן נוחות לשלטון, ואין רבותא באיזה שלטון מדובר". פורום מוסדות התרבות, שיזם את העצומה, גם פנה לרה"מ נתניהו בבקשה לקיים פגישה דחופה על מנת לדון בחוק.

חוק הנאמנות בתרבות, שיזמה שרת התרבות מירי רגב וזכה לתמיכת שר האוצר משה כחלון, יאפשר למשרד התרבות למנוע או להפחית תקציבים ממוסדות מאחת מהסיבות האלה: שלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; הסתה לגזענות, אלימות וטרור; תמיכה במאבק מזוין או טרור; ציון יום העצמאות כיום אבל, והשחתה או ביזוי כבוד הדגל וסמלי המדינה. בשבוע שעבר נדחתה ההצבעה על החוק בוועדת השרים, לאחר ביקורת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על הנוסח המקורי של החוק. היוזמה לחוק הופיעה מצד השרה רגב לאחר שמשרד האוצר לא אכף את החוקים המקבילים בנושא, "חוק הנכבה" ו"חוק החרם". היועץ המשפטי של משרד האוצר דחה את כל 98 הפניות לאכיפת חוק הנכבה, המאפשר לשר האוצר לשלול תקציבים על סמך קריטריונים זהים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully