וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסדות תרבות יפתחו אירועים בהחשכת האולם והקראת הצהרה נגד חוק הנאמנות בתרבות

25.10.2018 / 13:35

פרסום ראשון: במוצ"ש, במקביל להפגנה בת"א נגד חוק הנאמנות בתרבות, ייפתחו אירועי תרבות רבים בארץ בהחשכת האולם ובהקראת הצהרה נגד החוק, שתכלול את המילים: "חוק זה שמבקש לשתק את המחשבה ולעמעם את היצירה הוא שפוגע בערכי המדינה ובסמליה (ולא להפך)"

עריכת וידאו: ניר חן

צעד מחאתי נוסף כנגד "חוק הנאמנות בתרבות": במוצאי שבת, במוסדות תרבות רבים, בטרם אירועים שיתקיימו בהם (סרט, הצגה, הופעת מוזיקה, מופע מחול) יפתחו בהחשכת האולם ובקריאת הצהרה נוקבת המתנגדת לחוק, כך נודע לוואלה! תרבות. בין מוסדות התרבות שיקריאו את ההצהרה: סינמטק תל אביב, סינמטק חיפה, תיאטרון גשר, תיאטרון חיפה, תיאטרון תמונע בתל אביב, הצוללת הצהובה בירושלים וסוזן דלל בתל אביב שבה יתקיים מופע של להקת בת שבע. ההצהרה המחאתית תתקיים במקביל להפגנת האמנים והיוצרים שתתקיים במוצאי שבת ברחבת סינמטק תל אביב בשעה 20:00 כנגד החוק, עליה פורסם לראשונה בוואלה! תרבות. מארגני ההפגנה קוראים לראש הממשלה "לעצור את יוזמת החקיקה ואת הצנזור".

לאחר החשכת האולם במשך דקה שלמה, רגע לפני ההופעות וההקרנות, יוקרא הטקסט הבא, שהגיע לידי וואלה! תרבות: "כוח ההחשכה הוא אות להזדהות שלנו, האמנים, עם חברינו המפגינים בשעה זאת ברחבת הסינמטק בתל אביב נגד חוק הנאמנות בתרבות שמקדמת הממשלה. חוק זה שמבקש לשתק את המחשבה ולעמעם את היצירה הוא שפוגע בערכי המדינה ובסמליה (ולא להפך). אנחנו כאן, על הבמה הזאת ועל הבמות האחרות ברחבי הארץ, מצהירים הערב ובכל יום בשנה נאמנות לתרבות, ליצירה, לאמנות, לחופש הביטוי, הוויכוח והדעה. הבמה שהייתה ותישאר זירת מפגש, דיון ומדורת שבט, שאינה מדירה אדם או רעיון; מראה אל מול פני הטבע; שמאירה פני-הדור כהווייתו. ולא כבקשתו. למען רוח האדם ולתפארת מדינת ישראל. צפייה נעימה".

מירי רגב, אולפן וואלה! NEWS. מרץ 2017. ראובן קסטרו
מתוך ההצהרה: "חוק זה שמבקש לשתק את המחשבה ולעמעם את היצירה הוא שפוגע בערכי המדינה ובסמליה". שרת התרבות מירי רגב/ראובן קסטרו

בשבוע האחרון התרחבה מחאת האמנים, היוצרים ומוסדות התרבות כנגד חוק הנאמנות בתרבות. בנוסף להפגנה, אתמול (רביעי) קרא איגוד המחזאיות והמחזאים בישראל להתקומם נגד החוק ולסרב לציית לו. בהודעה שהוציא האיגוד נכתב כי התקבלות הצעת החוק על ידי השרים היא "בגידה בערכי מדינת ישראל וכרית של קטיפה לכל מי שקורא לבידודה והחרמתה", כי מאחורי החקיקה "אין דבר מלבד רצון נואש לקושש קולות בפריימריז של הליכוד על חשבון טובתה של מדינת ישראל ואזרחיה". האיגוד הזהיר כי אם יעבור החוק, הוא "יציב את ישראל בשורה אחת עם משטרים טוטליטריים אפלים שמשלו באירופה במאה שעברה, והמושלים באזור גם בעידן הנוכחי (...) כל מי שעתיד החברה, התרבות והרוח בישראל יקרים לו, חייב להתקומם נגד 'חוק הנאמנות בתרבות' ולסרב לציית לו"

אלפי אנשים, ובהם מאות אמנים ואנשי רוח, חתמו על עצומה נגד החוק, שבה נכתב בין השאר: "אסור לאפשר שימוש של שלטון כלשהו בתקציבי ציבור כדי למנוע את הנוכחות הלגיטימית במרחב הציבורי של דעות והשקפות מגוונות, שאינן נוחות לשלטון, ואין רבותא באיזה שלטון מדובר"; פורום מוסדות התרבות, שיזם את העצומה, גם פנה לרה"מ נתניהו בבקשה לקיים פגישה דחופה על מנת לדון בחוק; ראשי בתי הספר בצלאל, שנקר והאקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים פרסמו הצהרה נוקבת כנגד החוק; אמנים, יוצרים ואנשי תרבות רבים התבטאו בתקשורת כנגד החוק, ובהם הסופר והמחזאי יהושע סובול שאמר לוואלה! תרבות: "רק בוגדים בנפשם וברוחם מסוגלים להכפיף נאמנות לחוק", והמגישה והשחקנית רבקה מיכאלי שאמרה לוואלה! תרבות בין השאר כי "זה המשכו של חושך גודל. אני שואלת את עצמי אם השלב הבא הוא לשלול אזרחות של אזרחים שלא מביעים נאמנות לתרבות במעשיהם. ברגע האמת כחלון בגד בעצמו".

חוק הנאמנות בתרבות, שיזמה שרת התרבות מירי רגב וזכה לתמיכת שר האוצר משה כחלון, יאפשר למשרד התרבות למנוע או להפחית תקציבים ממוסדות מאחת מהסיבות האלה: שלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; הסתה לגזענות, אלימות וטרור; תמיכה במאבק מזוין או טרור; ציון יום העצמאות כיום אבל, והשחתה או ביזוי כבוד הדגל וסמלי המדינה. בשבוע שעבר נדחתה ההצבעה על החוק בוועדת השרים, לאחר ביקורת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על הנוסח המקורי של החוק. היוזמה לחוק הופיעה מצד השרה רגב לאחר שמשרד האוצר לא אכף את החוקים המקבילים בנושא, "חוק הנכבה" ו"חוק החרם". היועץ המשפטי של משרד האוצר דחה את כל 98 הפניות לאכיפת חוק הנכבה, המאפשר לשר האוצר לשלול תקציבים על סמך קריטריונים זהים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully