וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שמן ומכוער עם חטטים על הפנים": כשמרילין מונרו פגשה את ניקיטה חרושצ'וב

31.10.2018 / 11:21

בספר "אחד על אחד - 101 מפגשים שהיו באמת" מאת קרייג בראון, מתוארת פגישתם של כוכבת הקולנוע הזוהרת ביותר של תקופתה עם המנהיג הקומוניסטי של ברית המועצות, שהגיע לביקור בארצות הברית. "הוא לחץ את ידי כל כך הרבה זמן וכל כך חזק, שחשבתי שהוא ישבור אותה"

מרילין מונרו בבית המשפט במהלך גירושיה מבעלה ג'ו דימאג'יו, אוקטובר 1954. AP
מרילין מונרו בשנות ה-50. צילום: AP/AP

זה מתחיל עם היטלר. כמובן. וגם מסתיים איתו. ספר המתאר 101 מפגשים בין אישים חייב לכלול את היטלר, הרי. אבל - וכבר בתחילת הספר המענג הזה אנו מבינים שהוא יהיה שונה מהרגיל - המפגש אינו בין היטלר לבכיר נאצי, או ועידת מינכן, או דיון דרמטי עם מוסוליני או אף ההיכרות עם אווה בראון. המפגש הוא עם בן אצולה בריטי נידח, ג'ון סקוט אליס שמו, שפגע במנהיג המפלגה הנאצית במכוניתו במינכן, בשנת 1931.

קרייג בראון, סאטיריקן בריטי כתב ספר שהוא הברקה - "אחד על אחד", שיצא לאור בהוצאת ידיעות ספרים וספרי עליית הגג. תיאוריהם של 101 מפגשים, כולם אירעו במציאות ותועדו, המובילים זה אל זה באופן טבעי לאורך ולרוחב המאה העשרים: מדינאים ופילוסופים, שחקניות קולנוע וסופרים, מלחינים ובני מלוכה - כולם כאן במפגשים ההזויים והאמיתיים, מלאי האנקדוטות שבהם גם מפוזרות עובדות מרתקות (האם ידעתם שהמשפט הכה ידוע של גרטרוד שטיין, "ורד הוא ורד הוא ורד", במקור נאמר על אדם ששמו רוז, כלומר ורד?)

הספר מוביל אותנו ממפגש בין הלן קלר למרתה גרהאם למפגש בין הכוהנת הגדולה של המחול המודרני לרקדנית צעירה, מדונה שמה. ובפרק הבא מדונה יוצאת לדייט עם מייקל ג'קסון (אסון מוחלט, כמובן). המפגש הראשון בין המלחין הנערץ צ'ייקובסקי הבוחן בקונסרבטוריון צעיר מוכשר, כך אומרים, בשם רחמנינוב. בפרק הבא המלחין הגולה יפגוש במקרה את הארפו מרקס, שייפגש עם ג'ורג' ברנרד שו, שבתאונת אופניים ביזארית ייתקל בברטרנד ראסל.

לסיכום: הספר עם דגש בריטי, כמובן, מלא אירוניה כה אנגלית, נבלע בקלות והכי חשוב - מרתק ומהנה.

(אורן נהרי)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully