וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הולדת 127 לנלי זק"ש

10.12.2018 / 9:20

היום מצוין יום הולדתה ה-127 של המשוררת והמחזאית הגרמנייה-יהודייה, שזכתה בפרס נובל לספרות בשנת 1966 במשותף עם הסופר הישראלי ש"י עגנון

נלי זק"ש. ויקיפדיה, אתר רשמי
נלי זק"ש/אתר רשמי, ויקיפדיה

היום מצוין יום הולדתה ה-127 של המשוררת והמחזאית הגרמנייה-יהודייה נלי זק"ש, שזכתה בפרס נובל לספרות בשנת 1966 במשותף עם הסופר הישראלי ש"י עגנון. נלי ליאוני זק"ש (זרע קדושים) נולדה בברלין למשפחה יהודית. היא הייתה בת יחידה להוריה. שיריה הראשונים נכתבו בעת שהייתה בת 17, והחלו להתפרסם בעיתונים כשהייתה בת עשרים. היו אלה שירים שמרניים ורומנטיים, ולימים שינתה לחלוטין את נושאי שירתה ואת צורתה.

בשנת 1940 הייתה מועמדת לעבודות כפייה אצל הנאצים, ורק התערבותה של הסופרת השוודית המפורסמת סלמה לגרלף הצילה את חייה. לגרלף עירבה בהצלתה את משפחת המלוכה השוודית, ונלי זק"ש ואמה חולצו מגרמניה והובאו לשטוקהולם. חייה בבירה השבדית לא היו קלים, היא התגוררה עם אמה בדירה קטנה והתפרנסה מעבודות תרגום.

שירתה של נלי זק"ש השתנתה לחלוטין עם השואה, והיא הפכה לשירת קינה על העם היהודי שהושמד במחנות ההשמדה. גם מחזותיה עסקו בנושא הזה. עם תרגום יצירתה לאנגלית, בראשית שנות ה-60 של המאה העשרים, התפרסמה ברחבי העולם.

נלי זק"ש זכתה בפרס המו"לים הגרמני היוקרתי בשנת 1965. בטקס קבלת הפרס היא אמרה דברים בזכות ההתפייסות עם הגרמנים, והצהירה שהיא מאמינה באפשרות של קיום גרמני אחר. ב-1966, כשהייתה בת 75, זכתה בפרס נובל לספרות בצוותא עם הסופר הישראלי ש"י עגנון. היה זה אחד המקרים הבודדים שבו התחלקו שני זוכים בפרס הספרותי החשוב ביותר. מיצירתה של נלי זק"ש תורגמו לעברית שיריה והמחזה הידוע ביותר שלה, "אלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully