וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מה יהיה בעתיד? ישראל צועדת במסלול מסוכן": הריאיון האחרון של עמוס עוז

28.12.2018 / 16:51

כחודש לפני מותו של עמוס עוז, התפרסם עמו ריאיון מקיף בוושינגטון פוסט, שנכנס לדפי ההיסטוריה כאחת ההתבטאויות הציבוריות האחרונות שלו, בו דיבר על הדור הצעיר, עתידה של ישראל והסכנות העומדות בפני העולם

עמוס עוז. AP
עמוס עוז/AP

כחודש לפני מותו, הספיק עמוס עוז להעניק ראיון לוושינגטון פוסט, שהתפרסם ב-30 בנובמבר וככל הנראה יירשם בדפי ההיסטוריה כאחד הראיונות האחרונים שלו. את הראיון קיים עם רות אגלש, כתבת העיתון בישראל, והוא נערך לכבוד צאתו בארצות הברית של ספרו "קנאים יקרים".

בריאיון, שכעת כבר אפשר לראות גם בו מעין צוואה רוחנית של עוז, נכתב שהוא סופג ביקורות הן מן השמאל הקיצוני והן מן הימין הקיצוני בשל דעותיו. בהתייחס לכך שקוראים לו "בוגד", צוטט הסופר המנוח באומרו - "אם כך, אני בחברה טובה מאוד, גם בהיסטוריה של העם היהודי וגם בהיסטוריה של העולם כולו. לעתים קרובות, 'בוגד' הוא מי שמוביל שינוי, ומי שקוראים לו כך הם האנשים שמפחדים משינוי ולא יכולים להבין את הצורך בו. אני לא אומר שכל מי שקוראים לו 'בוגד' הקדים את זמנו, אבל לעתים קרובות זה המצב".

"הפנאטיות היא המגפה של המאה ה-21, והיא התופעה הכי דומיננטית בו", חרץ עוז בריאיון. "הסיבה לכך: ככל שהסוגיות נהיות מורכבות יותר, כך אנשים מחפשים פתרונות פשוטים יותר. אנשים רוצים תשובה לשאלה 'מי הרעים', ולכן הם תולים את כל האשמה בגלובליזציה, בפמיניזם או בציונות. פעם, לדמוקרטיה היה מכניזם שחשף את הפנאטים, אבל כיום הוא כבר לא עובד, ויש אנשים שמיטיבים לנצל זאת".

עמוס עוז. AP
עמוס עוז/AP

עוז נשאל כמובן על עוצמתה של הפנאטיות בישראל. "אם אתה מפנה את מבטך מירושלים, ומתבונן באזורים בהם כשלושת-רבעי מן הישראלים חיים, אתה רואה שהיא לא ארץ של קיצוניים", אמר. "הרוב כאן ויתר על השטחים הכבושים כבר מזמן. הסיבה היחידה שהציבור הישראלי מתנגד לפשרה מרחיקת לכת עם הפלסטינים זה שהוא לא רוצה לצאת פראיירים. המיתוס הוא שנתנו להם את עזה על מגש כסף ובתמורה קיבלנו טילים, ולכן הציבור לא רוצה שהטעות הזו תחזור על עצמה בגדה המערבית".

באשר לפתרון שתי המדינות, אמר עוז - "יש תפיסה לפיה הפתרון הזה מת, והכיבוש של הגדה המערבית הוא משהו שכבר לא ניתן לשנותו. מה אגיד בנוגע לזה? חייתי חיים ארוכים מאוד ופעם אחר פעם, ראיתי כבר שכמעט את הכל אפשר לשנות חזרה".

עוז נשאל גם למה הקדיש את הספר לנכדיו - "אני פעיל פוליטית ומביע את דעתי כבר שישים שנה. עכשיו הגיע זמני - לא לפרוש, אבל להעביר את הניסיון שלי ואת מה שצברתי הלאה לדור הצעיר, שייקח את זה מכאן והלאה. מה אני חוזה לעתיד? אני לא חוזה כי הבלתי צפוי הוא הצפוי מכל, לפחות בחלק הזה של העולם. אני יודע מה אני רוצה שיקרה, אבל אני לא יודע מה יקרה באמת. אני יכול להגיד רק שהמסלול הנוכחי בו אנחנו הולכים, מסוכן לישראל, מסוכן לאזור ומסוכן לעולם".

  • עוד באותו נושא:
  • עמוס עוז
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully