וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקבוק תבערה על המוזיאון: כך יצירת הליצן הצלוב של מקדונלדס הסעירה את חיפה

11.1.2019 / 19:16

היצירה "מק ישו", שמציגה את רונלד הליצן של מקדונלדס כשהוא צלוב כמו ישו, עוררה זעם מצד מאמינים נוצרים, שבשיאו הושלך בקבוק תבערה על המוזיאון. כעת במוזיאון בודדו את היצירה והציבו אותה מאחורי וילון וחבל

צילום: יואב איתיאל

מוזיאון חיפה לאמנות בודד את היצירה "מק ישו", המוצגת בתערוכה "שופ איט", אחרי שעוררה זעם מצד מאמינים נוצרים, שבשיאו הושלך לפנות בוקר בקבוק תבערה לעבר המקום. כוח יס"מ הוצב לאבטח אותו, ובמקביל החל מהבוקר החלו כמה עשרות להפגין ברחבת המוזיאון במחאה כנגד היצירה. ההפגנה הידרדרה לעימותים בין המפגינים לבין המשטרה. וכוחות יס"מ פיזרו את חלק מהמפגינים בכוח תוך שימוש בגז מדמיע. אחד מהמשתתפים, שנחבל בראשו, טופל על ידי צוות נט"ן במקום.

היצירה של האמן הפיני יאני לינונן מציגה את רונלד מקדונלד, הליצן המוכר של רשת ההמבורגרים המצליחה, כשהוא צלוב כמו ישו על הצלב. לינונן, נוצרי בעצמו, "מבקר את האופן בו רונלד מקדונלד הפך סמל של תרבות פופולרית שמגיע לרמות סגידה דתית", מסרו מוקדם יותר ממוזיאון חיפה, והוסיפו: "כל ניסיון לקשור את היצירה לגזענות אינו רלוונטי".

לוואלה! NEWS נודע כי המוזיאון בודד את היצירה מאחורי וילון וחבל, בנוסף לשלט שהוצב בכניסה לחלל של היצירה המזהיר מפני אפשרות לפגיעה ברגשות. זאת בפשרה שהושגה בין ראשי כנסיות בעיר ומנהל המוזיאון.

היצירה השנויה במחלוקת "מק ישו", מוזיאון חיפה. אין, אתר רשמי
בכלל נועד לעקוץ את מקדונלדס. היצירה שהודרה, "מק ישו" של יאני לינולן/אתר רשמי, אין

הפגנות נגד מוזיאון חיפה

הפגנה נגד היצירה השנויה במחלוקת "מק ישו", מוזיאון חיפה. מערכת וואלה!
הפגנה נגד היצירה השנויה במחלוקת "מק ישו", מוזיאון חיפה/מערכת וואלה!

שוטר אחד נפגע בראשו מחבטת צלב שאחז מפגין, ושוטר אחר נפגע בראשו מאבן. השניים פונו לקבלת טיפול רפואי. שלושה מפגינים נעצרו וילד בן 11 פונה עצמאית לטיפול רפואי. אחד המפגינים איים: "כששרפו את הכנסייה ליד טבריה הגיעו למחרת 6,000 מפגינים נוצרים. זה מה שייקרה פה עם הדבר הזה לא ירד". המהומה נרגעה וההפגנה התפזרה. שוטרים נותרו במקום כדי אבטח את המוזיאון ויישארו שם לאורך סוף השבוע. ביום ראשון גורמים בעיריית חיפה צפויים להיפגש עם הנהלת המוזיאון ולהחליט מה יעלה בגורל התערוכה.

"המוזיאון מגנה את האירוע החמור של השלכת בקבוק התבערה", נמסר בתגובה ממוזיאון חיפה. "שיח סביב אמנות, מורכב ככל שיהיה, אסור שיגלוש למחוזות אלימים ועליו להיות מכבד - גם במצבים טעונים. עליית המדרגה בדמות זריקת בקבוק תבערה על המוזיאון היא תולדה של מסיתים, שבינם לבין הסוגיה אין דבר ושכל מטרתם היא לייצר פרובוקציה שתפנה אליהם זרקור. מקרה מסוג זה יכול היה להסתיים בנפגעים ובהשלכות קשות, והאחריות היא בידי מי שבחר ללבות את היצרים. המוזיאון יכבד את הסיכום שהושג עם ראשי הכנסיה והעירייה באופן מיידי".

גורם במוזיאון כי הם "בשום אופן לא יסכימו להסיר יצירה זו או אחרת וטוען כי לא יבודדו את היצירה או התערוכה ושום וילון לא יפריד בינה לבין הציבור".

הפגנה נגד היצירה השנויה במחלוקת "מק ישו", מוזיאון חיפה. אין, אתר רשמי
מפגינים מוחים, היום/אתר רשמי, אין
השחתה בשלט של מוזיאון חיפה לאומנות 11 בינואר 2019. יואב איתיאל
פגינים ריססו צלבים על שלט המפנה למוזיאון, היום/יואב איתיאל

"אם היו שמים את היטלר עם ספר תורה היו מיד מגיבים", אמר נוצרי תושב חיפה שהוסיף שהוא כועס על היצירה אך גם על ההתנהלות סביבה. "הבעיה היא שאף אחד לא לוקח אחריות. המשטרה מפנה לעירייה, העיריה אומרת שזה ענין של המוזיאון". רימה, נוצרייה תושבת העיר, האשימה את המנהיגות. לדבריה, "הכל פוליטיקה. מלמעלה. חבל. רוצים שנריב אחד עם השני". המוזיאון אמור להיפתח מחר בבוקר, כרגיל. במשטרת חיפה נערכים למנוע כל הפרת סדר. עוד אמרה רימה כי היא מלינה על כך שכולם עוסקים רק בדמות של מקדולנדס בעוד שבאותה תערוכה יש עוד יצירות פוגעניות נוספות.

מהעמותה הארמית נוצרית בישראל בראשות שאדי חלול יחד עם "בצלמו" נמסר: "חופש הביטוי והאמנות והתרבות הינם חשובים ביותר אולם חלילה לפגוע ברגשות דת של מאות אלפי מאמינים. לא משנה אם זה יהדות נצרות או אסלאם. גם המחוקק הבין זאת וקבע שזה עבירה פלילית".

עוד נמסר כי "אנחנו מברכים את השרה רגב שהתערבה לטובת העניין ודורשים מראש העיר חיפה להורות מידית למוזיאון על הסרת היצירות פוגעניות". כמו כן, העמותה מאיימים לפנות לערכאות ולתבוע את המוזיאון.

השחתה במוזיאון חיפה לאומנות 11 בינואר 2019. יואב איתיאל
גורם במוזיאון: "לא נסכים להסיר יצירה זו או אחרת". מפגינים ריססו צלבים בכניסה למוזיאון, היום/יואב איתיאל

מהכנסייה הקתולית נמסר בתגובה כי "התערוכה מכעיסה רבים, נוצרים ולא נוצרים בשל הפגיעה בסמל גדול של הדת הנוצרית במוסד שנועד לשרת את כל האזרחים". בכנסייה "מביעים הערכה לחופש הביטוי, ומבינים כי כוונת התערוכה לביקורת על החברה הצרכנית, אבל מנגד מבקרים את השימוש הפוגעני בסמלי הדת".

עוד נמסר כי "אנו רואים בעיריית חיפה האחראית העליונה על התערוכה ועל כן אנו קוראים לה להסיר את המוצגים הפוגעניים ולפעול בצורה אחראית וחכמה, בדגש על החשיבות של דו-קיום בין כל המרכיבים הלאומיים, אתניים ודתיים בעיר". בכנסייה הקתולית הבטיחו לעשות מאמצים "להגיע לפתרון שיבטיח כיבוד סמלים דתיים", ושיגרו פנייה לציבור "לממש את רוח האהבה ישו למד אותנו".

(עדכון ראשון: 14:18)

הפגנה נגד היצירה השנויה במחלוקת "מק ישו", מוזיאון חיפה. מערכת וואלה!
מוחה בהפגנה במוזיאון, היום/מערכת וואלה!
השחתה בכניסה למוזיאון חיפה לאומנות 11 בינואר 2019. יואב איתיאל
מפגינים ריססו צלבים בכניסה למוזיאון, היום/יואב איתיאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully