וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת "מק ישו" בחיפה: האמן דורש להסיר את היצירה לאלתר

14.1.2019 / 8:43

לוואלה! תרבות נודע כי יאני לינולן, האמן שיצר את "מק ישו", היצירה מעוררת המחלוקת בתערוכה SHOP IT, מבקש מהמוזיאון כי היצירה תוסר לאלתר מהתצוגה בטענה ש-BDS מפעיל עליו לחץ: "ישראל מנצלת תערוכות כדי להצדיק את הכיבוש ואת משטר האפרטהייד"

צילום: יואב איתיאל

התפתחות בפרשת היצירה "מק ישו" במוזיאון חיפה לאמנות, המסעירה את הקהילה הנוצרית בעיר: לוואלה! תרבות נודע (שני) כי יאני לינולן, האמן שיצר את "מק ישו", היצירה מעוררת המחלוקת בתערוכה SHOP IT, מבקש מהמוזיאון כי היצירה תוסר לאלתר מהתצוגה. מבירור וואלה! תרבות עולה כי לינולן פנה כבר לפני כחודש למוזיאון חיפה, וטען כי מופעל עליו לחץ של ארגון החרם על ישראל BDS. הוא טען כי כלל לא ידע על כך שיצירתו מוצגת בארץ וביקש כי תוסר. במוזיאון חיפה הודיעו לו כי את יצירתו שאלה האוצרת שקד שמיר מגלריה בפינלנד והבטיחו לבדוק עם הגלריה את הנושא.

(עדכון) במייל שכתב למוזיאון הבהיר האמן כי כבר בחודש ספטמבר ביקש להסיר את היצירה "במחאה על כך שישראל מפרה זכויות אדם". לדבריו, "ישראל מנצלת תערוכות אמנות ותרבות באופן כללי ככלי תעמולה להצדיק את הכיבוש, את הקולוניאליזם מצד המתנחלים ואת משטר האפרטהייד על העם הפלסטיני. על כן איני רוצה להיות חלק מהתערוכה הזו ולכן ביקשתי מהמוזיאון להוריד את היצירה".

במוזיאון אומרים כי בבדיקה שערכו קיבלו אישור מהגלריה כי אין כל בעיה בהצגת היצירה במוזיאון חיפה, כפי שסוכם. לטענת מוזיאון חיפה מאז לא היה כל קשר עם האמן וכי הופתעו לשמוע בתקשורת על דרישתו להסיר את היצירה. במוזיאון חיפה סיפרו כי לא שוחחו עם האמן מאז פרוץ המחאה מלבד חילופי מסרים בדואר האלקטרוני. עוד הוסיפו כי הווילון השחור שהוצב בכניסה לחלל התערוכה הוסר לאחר שהתברר כי גם פתרון זה, שנועד להביא שקט ולמנוע התפרצות אלימה, לא משיג את מטרתו.

אמש הוגשה בבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה לצו מניעה נגד עיריית חיפה ומוזיאון חיפה לאמנות, שיאסור עליהם להציג במוזיאון את היצירות. לטענת העותרים, מיצגים אלה "פוגעים פגיעה גסה ובוטה ברגשי אמונתו הדתיים של הציבור הנוצרי בישראל ובכנסיות הנוצריות בארץ". את הבקשה הגישו עורכי הדין קייס נאסר ותומס דאמיאנוס בשם ראשי הכנסיות והעדות, היוונית האורתודוקסית והיוונית הקתולית בחיפה, ואשר לדבריהם מייצגים את העדות הנוצריות בחיפה. טענתם, "בחומרים מוצגים דמותם של ישוע המשיח ומרים הקדושה, שהם הדמויות הקדושות ביותר בנצרות, בצורה מבזה וגסה ובצורה המקוממת את רגשותיהם ושל כלל המאמינים הנוצרים". השופטת עופרה אטיאס קבעה דיון בעניין ליום חמישי.

במקביל, מפגינים הקימו הלילה אוהל ברחבת המוזיאון וישנו בו. לדבריהם הם מתכוונים להשאר במקום עד אשר תוסר היצירה.

וילון מסתיר את היצירה "מק ישו" במוזיאון חיפה לאמנות. יואב איתיאל
הווילון שהסתיר את היצירה/יואב איתיאל

אמש (ראשון) קראו ראשי הכנסיות בחיפה לראש העיר עינת קליש-רותם להתערב: "אנו מקווים כי תבין את זכותנו הלגיטימית ותתאמץ למצוא את הפתרון הנכון המספק את הרחוב הנוצרי ובכך יבוא סוף למשבר הזה", מסרו. "התערוכה במוזיאון חיפה לאמנות כוללת יצירות שבבירור ובצורה ישירה פוגעות בישוע המשיח, הבתולה מריה והצלב הקדוש, החשובים לנו ופוגעות בנו כנוצרים מקוריים ומושרשים בארץ". הם ציינו כי לא יוכלו להבליג, אך עם זאת הבהירו כי לא יפעלו באלימות: "כנוצרים, אנו לא יכולים להביע את כעסנו ותסכולנו מהמעשים בדרכים שלא תואמות את דרכה של הדת הנוצרית".

ברחבת המוזיאון שורר שקט מתוח. שוטרי תחנת חיפה וצוותי יס"מ מאבטחים את הבניין. כעשרים איש התגודדו אמש במקום, למרות הקור העז. ניקולא עבדו, תושב העיר בן 60 המוכר עשרות שנים כדמות סנטה קלאוס, פתח בשביתת רעב מול המוזיאון ואמר שלא יפסיק אותה עד אשר יוסרו היצירות המדוברות.

במוזיאון ביקשו להדגיש כי בכוונת המוזיאון להמשיך ולהציג את היצירה המדוברת במסגרת התערוכה בה היא מוצגת, עד המועד שנקבע לה מלכתחילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully