וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשנה ליועמ"ש לרגב: אין לך סמכות לשלול תקציב ממוזיאון חיפה בגלל היצירה שהרגיזה נוצרים

15.1.2019 / 17:21

דינה זילבר, המשנה ליועמ"ש, כתבה לשרת התרבות מירי רגב כי אין לה סמכות לשלול תקציבים ממוזיאון חיפה בשל יצירת "מק ישו", כפי שאיימה לעשות. "פניות מסוג זה למוסדות תרבות נעדרות בסיס משפטי ויש להימנע מהן"

צילום: יואב איתיאל

דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הבהירה לשרת התרבות מירי רגב שאיומה על מוזיאון חיפה לשלילת תקצוב בשל היצירה "מקישו" - משולל בסיס חוקי. "כפי שכבר הובהר לא אחת בעבר", כתבה זילבר לרגב, "פניות מסוג זה למוסדות תרבות - המתייחסות לתוכן יצירות האמנות, והיוצרות את הרושם המטעה כי התמיכה במוסדות הרלוונטיים עלולה להיפגע או הינה 'על תנאי' - נעדרות בסיס משפטי ויש להימנע מהן".

זילבר הוסיפה כי "למותר לציין כי שרת התרבות, ככל אדם, זכאית להתבטא באופן ציבורי ולהביע עמדותיה כחלק בלתי נפרד מהשיח הציבורי. עם זאת, נדרשת זהירות ותשומת לב באבחנה בין הבעת עמדה אישית או ציבורית כנבחרת ציבור, שהינה ודאי לגיטימית, לבין יצירת מצג מטעה לפיו פניות המבקשות להסיר יצירות אמנות או לקשור בין הצגתן לבין התמיכה המדינתית שיקבלו המוסדות בהם הן מוצגות, נאמרות לכאורה מכוח תפקידה וסמכותה. זאת באופן שנושא בחובו מצג מטעה אודות אפשרות השפעה על התקצוב לו זכאים המוסדות השונים, או להפעלת סמכויות מיניסטריאליות כלשהן כלפיהם, בה בשעה שאין אפשרות חוקית להפעלת סמכויות כאמור". את התערבותה של המשנה ליועמ"ש ביקשה האגודה לזכויות האזרח, בעקבות דרישת רגב להסיר את היצירה.

רגב פנתה רגב בשבוע שעבר למוזיאון חיפה, וכתבה כי הגיעו אליה "תלונות רבות על פגיעה חמורה ברגשותיו של הציבור הנוצרי, העולה מהיצירה מק ישו". השרה רגב אמרה כי "הצגה מגחיכה של ישו הצלוב, הסמל הדתי החשוב ביותר לנוצרים בעולם, לא יכולה לחסות תחת חופש הביטוי". רגב איימה כי "ישנם כללים, המוסדרים בחוק יסודות התקציב, שעל פיהם עלולה להיפגע התמיכה במוסד תרבות".

היצירה "מק ישו" של האמן הפיני יאני לינונן, המוצגת בתערוכה "שופ איט", עוררה זעם מצד מאמינים נוצרים, שבשיאו הושלכו לעבר המקום בשני מקרים שונים בסוף השבוע בקבוק תבערה ורימון הלם. כוח יס"מ הוצב לאבטח אותו, ובמקביל הפגינו עשרות ברחבת המוזיאון במחאה כנגד היצירה. ההפגנה הידרדרה לעימותים בין המפגינים לבין המשטרה, וכוחות יס"מ פיזרו את חלק מהמפגינים בכוח תוך שימוש בגז מדמיע. אחד המפגינים איים: "כששרפו את הכנסייה ליד טבריה הגיעו למחרת 6,000 מפגינים נוצרים. זה מה שייקרה פה עם הדבר הזה לא ירד".

היצירה מציגה את רונלד מקדונלד, הליצן המוכר של רשת ההמבורגרים המצליחה, כשהוא צלוב כמו ישו על הצלב. לינונן, נוצרי בעצמו, "מבקר את האופן בו רונלד מקדונלד הפך סמל של תרבות פופולרית שמגיע לרמות סגידה דתית", מסרו בשבוע שעבר ממוזיאון חיפה, והוסיפו: "כל ניסיון לקשור את היצירה לגזענות אינו רלוונטי".

אבטחה על היצירה "מק ישו" במוזיאון חיפה לאמנות. יואב איתיאל
אבטחה על היצירה "מק-ישו"/יואב איתיאל

מוקדם יותר המוזיאון בודד את היצירה מאחורי וילון וחבל, בנוסף לשלט שהוצב בכניסה לחלל של היצירה המזהיר מפני אפשרות לפגיעה ברגשות, בעקבות פשרה שהושגה בין ראשי כנסיות בעיר ומנהל המוזיאון. שלשום (ראשון) הוגשה בבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה לצו מניעה נגד עיריית חיפה ומוזיאון חיפה לאמנות, שיאסור עליהם להציג במוזיאון את היצירה. לטענת העותרים, מיצגים אלה "פוגעים פגיעה גסה ובוטה ברגשי אמונתו הדתיים של הציבור הנוצרי בישראל ובכנסיות הנוצריות בארץ". את הבקשה הגישו עורכי הדין קייס נאסר ותומס דאמיאנוס בשם ראשי הכנסיות והעדות, היוונית האורתודוקסית והיוונית הקתולית בחיפה, ואשר לדבריהם מייצגים את העדות הנוצריות בחיפה. טענתם, "בחומרים מוצגים דמותם של ישוע המשיח ומרים הקדושה, שהם הדמויות הקדושות ביותר בנצרות, בצורה מבזה וגסה ובצורה המקוממת את רגשותיהם ושל כלל המאמינים הנוצרים". השופטת עופרה אטיאס קבעה דיון בעניין ליום חמישי.

בתוך כך הודיע האמן עצמו הודיע כי הוא דורש שיצירתו תוסר מהמוזיאון, מאחר שלדבריו "ישראל מנצלת תערוכות אמנות ותרבות באופן כללי ככלי תעמולה להצדיק את הכיבוש, את הקולוניאליזם מצד המתנחלים ואת משטר האפרטהייד על העם הפלסטיני. על כן איני רוצה להיות חלק מהתערוכה הזו ולכן ביקשתי מהמוזיאון להוריד את היצירה".

במוזיאון חיפה הודיעו לו כי את יצירתו שאלה האוצרת שקד שמיר מגלריה בפינלנד, וטענו כי אין כל בעיה בהצגת היצירה במוזיאון, כפי שסוכם. לטענת המוזיאון מאז לא היה כל קשר עם האמן והם הופתעו לשמוע בתקשורת על דרישתו להסיר את היצירה. עוד הוסיפו כי הווילון השחור שהוצב בכניסה לחלל התערוכה הוסר לאחר שהתברר כי גם פתרון זה, שנועד להביא שקט ולמנוע התפרצות אלימה, לא משיג את מטרתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully