וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין כוכבים, יש ישראלים: פסטיבל ברלין יוצא לדרך

אבנר שביט, ברלין

7.2.2019 / 1:42

חגיגת הקולנוע הברלינאית תצא היום לדרכה, עם נוכחות דלילה של כוכבים הוליוודיים, אבל עם נציגות ישראלית מפוארת - כולל, לראשונה מזה שנים, בתחרות הרשמית שבראש חבר השופטים שלה תעמוד ז'ולייט בינוש

פאי סרטים

המהדורה ה-69 של פסטיבל ברלין תצא לדרכה היום (חמישי) במזג אוויר אביבי מהרגיל. מאות סרטים יוצגו במסגרת זו, וכבר עכשיו רובם סולד אאוט. הברלינאים נוהרים בהמוניהם לאולמות, למרות שכמות זעומה בלבד של שחקנים הוליוודיים בעלי שם תצעד השנה על השטיח האדום. מצד אחר, כמה כוכבים כבר נותרו כיום בעולם הקולנוע? הפסטיבל, שעדיין נחשב אחד משלושת הגדולים והיוקרתיים באירופה בצד ונציה וקאן, ינסה לפצות על כך באמצעות תפריט אמנותי מאתגר, בועט ומתקדם - או כך לפחות אפשר לקוות.

בהקשר זה, הפסטיבל הברלינאי מתהדר בייצוג מגדרי ראוי הרבה יותר מאשר של עמיתיו. התחרות הרשמית בוונציה, למשל, כללה השנה רק סרט אחד של במאית - כמות מחפירה ובלתי מתקבלת על הדעת. לברלין, לעומת זאת, יש שבעה כאלה, וכמובן שמנהלי האירוע מתפארים בכך. עם זאת, קשה להתעלם מהעובדה כי את הקרנות העיתונאים לסרטים שיצרו נשים הם דחקו לשעות לא אטרקטיביות, בשעה שהגברים קיבלו את המשבצות הנוצצות יותר.

במהלך הפסטיבל, תיחתם אמנה למען עידוד השיוויון המגדרי בעולם הקולנוע, וכבר השנה ועדות הלקטורה וחברי השופטים שלו מציגים נוכחות נשית דומיננטית. כך, למשל, בראש חבר השופטים של התחרות הרשמית עומדת השחקנית הצרפתייה ז'ולייט בינוש.

במהלך מסיבת העיתונאים הרשמית שהתקיימה היום לרגל פתיחת התחרות, נשאלה בינוש על הארווי ויינשטיין, עימו עבדה בעבר ובזכותו קיבלה את האוסקר שלה, על "הפצוע האנגלי" בשלהי שנות התשעים. "אני לא חושבת שצריך לדבר עליו יותר. צריך פשוט להניח לו לנפשו", אמרה השחקנית הצרפתייה. "לי אישית, מעולם לא היו בעיות איתו, אבל יכולתי להבחין שהוא אדם עם בעיות. עם זאת, אסור לשכוח שהוא היה מפיק נפלא. מעבר לכך, ניתן למערכת המשפט לעשות את שלה".

פסטיבל ברלין. GettyImages
מגלגלים את השטיחים/GettyImages

לראשונה מאז תחילת העשור, יהיה בתחרות זו מתמודד ישראלי - "מילים נרדפות" של נדב לפיד. מדובר בסרטו הארוך השלישי של הבמאי, אחרי "השוטר" ו"הגננת" שזכו אף הם להערכה בינלאומית. בניגוד לשני אלה, הפעם זירת ההתרחשות אינה במולדתו של היוצר: העלילה עוסקת בצעיר ישראלי העובר לפריז, ובהתאם לכך רוב השחקנים כאן צרפתיים והשפה המדוברת בסרט היא ברובה צרפתית. על הסקרנות שכל זה מעורר אפשר ללמוד מן העובדה שאתר אינדי וויר, מכלי התקשורת המובילים בעולם הקולנוע העצמאי, בחר את הסרט כאחד מעשר המסקרנים ביותר שיוצגו בפסטיבל.

כמו כן, יציג הפסטיבל ארבעה סרטים נוספים של יוצרים ישראלים. שניים מהם דוברי אנגלית: "The Operative" של יובל אדלר ("בית לחם") עם דיאן קרוגר ומרטין פרימן, שיוקרן מחוץ למסגרת הרשמית; ו"Skin" המדובר של גיא נתיב, בכיכובם של ג'יימי בל ודניאל מקדונלד, שיוצג בפנורמה, מסגרת הצד המובילה של האירוע הברלינאי. יש להבהיר כי אין מדובר בסרט הקצר בשם הזהה של הבמאי, שזכה השנה למועמדות לאוסקר, אלא ביצירה אחרת, באורך מלא. עם זאת, שתיהן מתרחשות באותו עולם ומתכתבות זו עם זו. כך או כך, בין הוליווד לברלין, אין ספק כי הקולנוען הישראלי נהנה כעת משגשוג מטאורי.

שני הסרטים האחרים דוברי עברית, ויוצגו שניהם במסגרת הפנורמה: "היום שאחרי לכתי", סרטו הארוך הראשון של נמרוד אלדר, בכיכובם של מנשה נוי וזוהר מידן; ו"עיניים שלי" של ירון שני, החלק השני בטרילוגיה שלו, שהחלה ב"עירום", שהוצג הקיץ בפסטיבל ונציה. הוא גם יהיה הסרט הישראלי הראשון שיוקרן השנה בפסטיבל - כבר ביום שבת הקרוב.

בצד זאת, המסגרת הטלוויזיונית של הפסטיבל תציג הקרנת בכורה אירופאית לעונה השנייה של "כפולים". כמו כן, תתקיים הצדעה לבית הספר סם שפיגל, ויוקרנו מיטב הסרטים הקצרים שתלמידיו ותלמידותיו ביימו בשנים האחרונות. לקראת זאת, הודיע המוסד הירושלמי על העלאת סכומי הפרסים שמחולקים בחממה הבינלאומית שלו מדי קיץ. מעתה, הם יעמדו על 720 אלף דולר. אם לא די בכך, התבשרנו גם שבחמסין הקרוב, החממה תארח אורח מכובד במיוחד - מייקל ברקר, נשיא ומייסד שותף של סוני פיקצ'רס קלאסיק, מהכוחות החשובים בעולם הקולנוע האיכותי. בוא נקווה כי עשרת הימים הקרובים, עד תום הפסטיבל בשבת הבאה (16.2) ימשיכו להביא עימם בשורות טובות.

פסטיבל ברלין. GettyImages
למרבה ההפתעה, מזג האוויר אביבי. ברלין אתמול/GettyImages
סקין. סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג,
נתיב להצלחה. מתוך "Skin"/סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג
מילים נרדפות. פסטיבל ברלין,
רודף אחרי דוב הזהב. מתוך "מילים נרדפות"/פסטיבל ברלין
ז'ולייט בינוש. GettyImages
כבוד הנשיאה. ז'ולייט בינוש/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully