וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט הורה להסיר סרטון תעמולה שהפר זכויות, הליכוד צפצף על ההחלטה

3.4.2019 / 12:30

פרסום ראשון: ביהמ"ש הורה כבר לפני 23 ימים לליכוד להסיר מיידית סרטון תעמולה מהרשת, לאחר תביעת במאית על הפרת זכויות ויצירת פייק ניוז, אך הליכוד לא ציית להוראת השופט והבוקר הוצג עדיין בעמוד הפייסבוק של רה"מ. הבמאית: "האם הליכוד מעל לחוק ומותר לו לעשות הכל?"

סרטון תעמולה של הליכוד שהוביל לתביעה בטענה להפרת זכויות וליצירת פייק ניוז. צילום מסך
סרטון תעמולה של הליכוד שהוביל לתביעה בטענה להפרת זכויות וליצירת פייק ניוז - בחלק התחתון הושתל מפגין שבכלל לא נכח במקום בעת כניסת מנדלבליט לבית הכנסת. במציאות כניסת היועמ"ש עברה ללא הפרעת המפגינים/צילום מסך

פרסום ראשון: בית משפט השלום בתל אביב הוציא צו זמני המורה לליכוד להסיר מיידית מכל הרשתות, האתרים וכלי התקשורת סרטון תעמולה שהעלה ושיתף ברשת, עליו נטען כי הפר זכויות יוצרים ויצר "פייק ניוז". הליכוד אמנם הודיע לבית משפט שהוא מסכים להוראת השופט, אבל למרות שחלפו כבר 23 ימים מאז ההוראה, נכון להבוקר (רביעי) - המפלגה עדיין לא הסירה את הסרטון מהאוויר, והוא הוצג בין השאר בעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה. הצו של השופט יצא במסגרת תביעה של הבמאית, המפיקה ויוצרת הסרטים הדוקומנטריים ענת הלחמי נגד הליכוד בסכום של 300 אלף שקלים על הפרת זכויות, שנחשפה בוואלה! תרבות, לאחר שבסרטון התעמולה נלקח ללא רשותה קטע בו תיעדה את היועץ המשפטי מנדלבליט נכנס לבית כנסת, תוך עריכה מגמתית והשתלת מפגין עם מגאפון שבכלל לא נכח במקום.

בעקבות התעלמות הליכוד מהוראת השופט, הגישה הבמאית הלחמי, באמצעות עו"ד דרור דוד נחום, בקשה לפי פקודת בזיון בית המשפט להורות על קנס או מאסר על האחראים בליכוד. "האם שלטון החוק חל ונאכף גם נגד מפלגת השלטון או שמפלגת השלטון היא מעל לחוק ומותר לה לעשות כל העולה על רוחה?", שאלה התובעת את בית המשפט, "על אחת כמה וכמה, כאשר הסרטון משמש את המפלגה לשם קמפיין בחירות פעיל. בעל דין אחר לא היה מעז לפעול בזילות ובהתרסה כה בוטה וחמורה כלפי החלטות בית המשפט".

תחילת הסיפור במוצאי שבת, 20 בינואר 2018. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיע להתפלל בבית הכנסת הסמוך לביתו בפתח תקווה. על פי כתב התביעה, מנדלבליט נכנס לבית הכנסת ללא כל הפרעה. בתום התפילה יצאו מתפללים והחלו להתעמת עם קומץ אנשי מחאה, שבאו לעשות טקס הבדלה אלטרנטיבי. העימות תועד על ידי אחד מהנוכחים והתיעוד הועבר לתקשורת, ולטענת התובעת יצר רושם מוטעה לפיו היועמ"ש הותקף בידי מפגינים זועמים כשניסה להכנס לבית הכנסת, בעוד שהדברים לא קרו ומנדלבליט כלל לא נכח שם בעת העימות. בעקבות זאת התעוררה סערה תקשורתית, שכללה גינויים מהמערכת הפוליטית על "ההמון הזועם" וגם דברי זעזוע של הנשיא ריבלין שגינה את האירועים וכינה אותם "רמיסת זכויות הפרט", כשבדיעבד הסתבר שכלל לא קרו.

מפוצלת בנימין נתניהו, אביחי מנדלבליט. עיבוד תמונה
הפרה? נתניהו ומנדלבליט/עיבוד תמונה

הבמאית ענת הלחמי, שיוצרת בימים אלה את הסרט "לכל שבת יש מוצ"ש", נכחה במקום ותיעדה את האירועים. בעקבות הסערה שהתעוררה, היא מסרה לחדשות 2 קטע מצולם שתיעדה, ובו נראה מנדלבליט נכנס לבית כנסת ללא כל הפרעה, בעודו חולף על פני קבוצת אנשים שלא התייחסו אליו ולא פנו אליו, ורק לאחר מכן הם התעמתו עם מתפללים אחרים. הקטע שודר בחדשות 2 ב-21 בינואר, ובו לצד קטע הווידאו הבהיר הכתב יאיר שרקי את מה שנראה בו: "אין שום חיכוך בין אביחי מנדלבליט לקבוצת המפגינים".

בחודש שעבר העלה ראש הממשלה בנימין נתניהו לעמוד הפייסבוק שלו סרטון תעמולה, תחת ההפניה "האם הם יצליחו?", הסרטון הופץ בתקשורת וברשתות החברתיות, ורבים צפו בו. הסרטון נפתח בכיתובים הדרמטיים שטוענים: "שלוש שנים השמאל והתקשורת רודפים את היועמ"ש שיגיש כתב אישום בכל מחיר. במכולת, ברחוב, בבית הכנסת". בשלב שבו נכתבו המילים "בבית הכנסת" נראה מסך מפוצל, שבחלקו העליון קטע מתיעודה של הלחמי בו נראה מנדלבליט נכנס לבית הכנסת, ובחלקו התחתון שתלה תנועת הליכוד צילומים של מפגין זועם באמצעות מגאפון, שצולם בכלל באירוע אחר. בכתב התביעה צוין כי אותו אדם כלל לא נכח באותו אירוע מחוץ לבית הכנסת.

הבמאית הלחמי, על פי כתב התביעה, נדהמה מכך כי תנועת הליכוד לקחה ללא רשותה את הקטע שצילמה מתוך הכתבה של חדשות 2 ושילב אותו בסרטון תעמולה. "חמור מכך", מוסיפה הלחמי בכתב התביעה, "באמצעות עריכה מגמתית הוציאה הליכוד את האירועים המופיעים בו מהקשרם ויצרה מצג כוזב, הפוך לחלוטין מזה שהתרחש, בכוונה להחזיר ולהטמיע את הנרטיב השקרי לפיו היועמ"ש הותקף בכניסתו לבית הכנסת לתפילה".

סרטון התעמולה של הליכוד, שהפר את זכויותה של הלחמי, נערך לטענתה בכוונה ליצוג "מצג שקרי לפיו מתנגדיו של נתניהו חסרי מוסר ועכבות והם תוקפים את היועמ"ש והם לא בוחלים לעשות זאת - גם בעת שנכנס לתפילה בבית הכנסת - בעוד שבפועל לא כך היו הדברים". הלחמי תובעת מהליכוד 300 אלפי שקלים - מחציתם על הפרת זכויות היוצרים שלה, ומחציתם על הפרות זכויות מוסריות. בנוסף היא דורשת כי מפלגת הליכוד תסיר את הסרטון.

טרם התקבלה תגובת הליכוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully