וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוזיקאית אלונה טוראל הלכה לעולמה בדרכה להופעה

9.5.2019 / 11:20

המוזיקאית אלונה טוראל נפטרה אמש מדום לב, בדרך להופעה שהיתה אמורה לקיים עם רונית אופיר. טוראל תרמה למוזיקה הישראלית כמה לחנים גדולים (בהם "אדבר אתך" ו"בשביל אל הבריכות" של חוה אלברשטיין), וליוותה כקלידנית בין השאר את אריק איינשטיין, שלום חנוך ונורית גלרון

אלונה טוראל. יח"צ,
"אלונה היתה מהפכנית והכניסה שינוי מרחיק לכת במוזיקה הישראלית". אלונה טוראל/יח"צ

המוזיקאית, המלחינה והמעבדת המוזיקלית אלונה טוראל נפטרה אמש (רביעי) בדרכה להופעה שהיתה אמורה לקיים עם הזמרת רונית אופיר ברמת פולג. במהלך שיחת טלפון בין השתיים, בדרכן בנפרד להופעה, לפתע נעלמה מהקו, ובהמשך לא הגיעה להופעה. לאחר חיפושים והתערבות המשטרה, הבוקר נמצאה גופתה בסמוך למקום ההופעה, וההערכה היא שמתה מדום לב. בת 75 היתה במותה. טוראל תרמה למוזיקה הישראלית כמה לחנים בלתי נשכחים, בין הידועים שבהם "אדבר אתך" ו"בשביל אל הבריכות" של חוה אלברשטיין, "הוא לא כל כך חכם" ו"גשם גשם בוא" של להקת הנח"ל, ניגנה בפסנתר במאות אלבומים, וליוותה כקלידנית בין השאר את אריק איינשטיין, שלום חנוך, נורית גלרון וחווה אלברשטיין.

"אתמול היתה אמורה להיות לנו הופעה משותפת ברמת פולג", אומרת רונית אופיר לוואלה! תרבות. "השעה עשרה לתשע בערב. היינו בדרך, ותוך כדי שיחת הטלפון שלי איתה, נשמעו רחשים מוזרים אבל קולה לא נשמע. בדיעבד הסתבר שצנחה אל מותה, כנראה מדום לב. אתמול בערב לא ידעתי איפה היא, לאן נעלמה, אז העברתי את ההופעה איכשהו בעצמי. פשוט שרתי אקפלה וסיפרתי סיפורים. ואחרי ההופעה יצאתי לחפש אותה ופניתי למשטרה עם בן זוגה שלא ידע גם הוא איפה היא. כל הלילה היו חיפושים. לפנות בוקר המשטרה הגיעה לבן זוגה, והודיעה לו שאלונה נמצאה ברחוב לא רחוק מהמקום שבו היתה צריכה להופיע איתי, שהחשד הוא לדום לב. היא נמצאה מוטלת ליד הרכב. היא פשוט דיברה איתי בטלפון, יצאה מהרכב וצנחה אל מותה. זה הלם גדול".

"הצער ענק. הופענו 23 שנים ביחד, צמוד צמוד, הופעות מאוד מוצלחות", הוסיפה אופיר. "היום היינו אמורות לסיים שבוע עמוס בעבודה. היא היתה המוזיקאית הכי ענקית. ליגה בפני עצמה. כל הגישה שלה למוזיקה היתה עמוקה וקלאסית במובן הערכי של המילה. מצד שני, היתה מהפכנית והכניסה שינוי מרחיק לכת במוזיקה הישראלית. ליוותה את שלום חנוך, אריק איינשטיין, נורית גלרון, אריק לביא, יגאל בשן וטובי האמנים. היא היתה יהלום. מאוד צנועה, לא אהבה את התהילה, אבל היה יחס מכבד ומעריץ של מוזיקאים אליה. יש קונצנזוס לגביי גדולתה. אלונה היתה אדם עדין ומדהים".

עוד באותו נושא

מיוחד לוואלה! תרבות: עידן רייכל בביצוע מרגש ל"היו לילות"

לכתבה המלאה
הופעתה האחרונה של המוזיקאית אלונה טוראל, באירוע ערב שירי לוחמים של עיריית יהוד-מונוסון, בערב יום הזיכרון 2019. ניר שמיר,
הופעתה האחרונה של המוזיקאית אלונה טוראל, באירוע ערב שירי לוחמים של עיריית יהוד-מונוסון, בערב יום הזיכרון, יום לפני מותה/ניר שמיר

"לאלונה טוראל הקשבתי לראשונה כשהייתי עדיין חייל בתזמורת חיל האוויר, והזדמנתי למופע בצוותא של שלום חנוך", אומר המוזיקאי משה לוי לוואלה! תרבות. "די מהר הבנתי שאני מקשיב לפסנתרנית נדירה, בעיקר לטעם המאוד משובח שהיה נדיר בארצנו. חדשנות ואסתטיקה ממקום אחר. לאחר אותו מופע, הבנתי שהדרך שלי חייבת לעבור בארצות הברית, כפי שהסתבר לי שכך אלונה נהגה. כך היה. כשחזרתי ב-1981 מבוסטון אלונה נסעה שוב ואז הגשמתי חלום. החלפתי את אלונה. נכנסתי לנעליים שחלמתי אותם. מאז בכל פעם שאני מנגן עם שלום שירים שאלונה הקליטה איתו במקור, כמו 'אדם בתוך עצמו' (שימו לב לתפקיד הפסנתר המושלם) אני מצטט באהבה וגאווה מנגינתה"

אלונה טוראל. יואב איתיאל
"פסנתרנית נדירה". אלונה טוראל/יואב איתיאל

טוראל פרצה לתודעה בשנת 1961, כשהיתה בת 17, בפסטיבל הזמר והפזמון השני. השיר "כאשר אני ואת" שכתבה והלחינה, ונחמה הנדל ביצעה, הגיע למקום השלישי. היא הלחינה שירים רבים, בין השאר לחוה אלברשטיין, ובהם "בשביל אל הבריכות", "אדבר איתך" ו"מה נותר". היא שירתה כמדריכה מוזיקלית של להקת הנח"ל, וגם לאחר שיחרורה תרמה ליצירות הלהקות הצבאיות. היא הלחינה בין השאר את "גשם בוא" ו"אחד חולמני" ללהקת הנח"ל, את "קום לך אל נינווה" ללהקת פיקוד מרכז, ואת "שלושה חיילים" ללהקת פיקוד הצפון. בנוסף, הלחינה את "שיר שלכת אדומה", "שבוע האחווה" ו"מכתבי אהבה".

לאחר שחרורה שהתה מספר שנים בניו יורק שם למדה מוזיקה ועבדה עם שמוליק קראוס. לאחר חזרתה, בשנת 1968 ניגנה ועיבדה מוזיקלית בהרכבי רוק וג'ז. בין היתר הייתה חברה בלהקת הפלטינה, בלהקת שמיים ובלהקת זיעה קרה, שליוותה את אושיק לוי. בנוסף, ליוותה כקלידנית בין השאר את אריק איינשטיין, שלום חנוך, נורית גלרון וחווה אלברשטיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully