וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרט שיגרום לכם לסגוד לשטן: ריאיון עם במאית הדוקו שמסעיר את אמריקה

11.5.2019 / 23:01

לאחר שסרטה של פני ליין על "The Satanic Temple" עורר הרבה רעש בארצות הברית, הוא יוקרן בישראל במסגרת פסטיבל דוקאביב שייפתח בשבוע הבא. בריאיון לרגל ההקרנה, היא מסבירה כיצד גילתה שחסידי השטן הם למעשה אנשים אוהבי אדם ושוחרי שלום, ולמה היא מעדיפה אותם על היהדות

יחי השטן?/דוקאביב

תדמית היא הרי הכל בימינו, ולאף אחד אין יחסי ציבור גרועים יותר מהשטן. לכן, כשרוב האנשים שומעים את השם "The Satanic Temple", מיד עולים בהם הקשרים אפלים, אלימים ואיומים. אך "יחי השטן", סרטה התיעודי המדובר של פני ליין, חושף אמת אחרת לחלוטין.

לפי הסרט, הארגון הדתי מתגלה כאוהב אדם ושוחר שלום. חסידיו מעריצים את השטן לא בשל חיבתם לאש ולגופרית, אלא כיוון שמרד באלוהים, והם מטפחים בהשראתו רוח מרדנית ואנטי-ממסדית. בעיקר, הם יוצאים נגד הפנאטיות הנוצרית, שלטענתם ניכסה לעצמה את אמריקה, אף שהמדינה חקקה על דגלה לאפשר חופש דתי מוחלט. אם מותר להציב במקומות ציבוריים העתקים של עשרת הדיברות, הם שואלים, אז למה שיהיה אסור להציג גם פסל של האל המועדף עליהם, או של מפלצת הספגטי לצורך העניין?

"יחי השטן" הכה גלים בארצות הברית. עם ובלי קשר אליו, הלגיטימיות של "The Satanic Temple" הלכה והתעצמה. הארגון, שהוקם בסך הכל לפני שש שנים, אף הוכר בידי הרשויות בתור כנסייה לצורכי מס, ולמעשה קיבל אותו מעמד שיש לכנסיות אחרות, לבתי כנסת ולמסגדים וכיוצא בכך. הוא גם גבר על "The Church of Satan" הוותיק יותר והסימפטי פחות בקרב על תואר ההתארגנות השטנית המובילה באמריקה.

בשבוע הבא, יגיע "יחי השטן" גם לישראל, במסגרת פסטיבל דוקאביב שייפתח בחמישי 23.5. כך אפשר יהיה ליהנות גם כאן מן הסרט מאיר העיניים, שיותר מאשר בשטן, עוסק בסוגיות אחרות, בהן שאלות כלליות על ההתנגשות בין חברה, חוקה, דת ומדינה - נושא שכמובן רלוונטי מאוד גם אצלנו.

יחי השטן?. דוקאביב,
לא סרט על השטן, אלא על חברה, חוקה, דת ומדינה. מתוך "יחי השטן"/דוקאביב

את הסרט ביימה פני ליין, קולנועית ותיקה ופורייה עם שם נהדר, שיוצרת בעשור האחרון סרטים בקצב של אחד בשנה לפחות, ותמיד על נושאים שונים ומשונים. היא בעצמה מודה שהופתעה מן המפגש שלה עם חסידי השטן המודרניים. "בהתחלה חשבתי שהם סתם טרולים, ושכל העסק הוא סתם בדיחה מבחינתם", היא אומרת. "עם הזמן, הבנתי עד כמה העניין חשוב לזהות הדתית שלהם. זו קהילה מגובשת, שמאוחדת סביב המטרה, והם עוררו בי הרבה התרגשות והשראה. אני מקווה ומאמינה שזה ניכר בסרט".

האם הופתעת מן התהודה בה זכה הסרט?

"במקרה זה, לא כל כך. אני שמחה ומלאת הוקרת תודה על כל התגובות, אבל הייתי בטוחה שהסיפור יעניין אנשים".

היה לך קשה לגייס כסף לסרט שעוסק בשטן?

"בימינו קשה לגייס כסף לכל פרויקט אשר יהיה - אז גם לי היה קשה, אבל לאו דווקא בגלל הנושא של הסרט. האנשים שאני עובדת מולם מכירים אותי ואת הסרטים שעשיתי, והם תיארו לעצמם שאני לא מתכוונת ליצור כאן מותחן אימה".

הסרט משעשע למדי - גם בגלל הדמויות, שחלקן אקסצנטריות, גם בגלל הסיטואציות, שחלקן אבסורדיות, וגם כי לשם כיוונת באופן מוצהר. למה היה לך חשוב ש"יחי השטן" יהיה מצחיק?

"כמעט כל הסרטים שעשיתי מצחיקים. הסיבה לכך היא שאני דורשת מן הקהל שלי מאמץ אינטלקטואלי, ומעמתת אותו עם רעיונות שאולי יהיו לו מאתגרים, פוגעניים או קשים לעיכול. לכן, אני חושבת שלא יזיק שהסרט יהיה מצחיק ומבדר, כי ככל שאתה צוחק ומחייך יותר, ככה פחות תשים לב למחשבה המאתגרת שנדרשת ממך. חוץ מזה, אני סבורה שבאופן אידיאלי, סרטים תיעודיים צריכים לתפוס את החיים במלואם, על כל מה שיש בהם, והומור הוא תמיד חלק מן התמונה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
יחי השטן?. דוקאביב,
"הומור הוא תמיד חלק מהתמונה". מתוך "יחי השטן"/דוקאביב

את חושבת שמרוב חיוכים, יש אנשים שבעקבות הצפייה בסרט יצטרפו לארגון השטני?

"הרבה אנשים שדיברתי איתם אמרו לי, שעכשיו הם צריכים להתאמץ מאוד כדי לשכנע את עצמם למה לא להצטרף לארגון. הם אמרו לי דברים כמו 'אנחנו בעצם מסכימים עם כל מה שהם אומרים, אז למה שלא נצטרף אליהם'? זה מאוד משמח ומתגמל מבחינתי, כי מי היה מאמין שלפני שנה כל כך הרבה אמריקאים ישאלו את עצמם כאלה שאלות חיוביות לגבי ה- 'Satanic Temple'"

אז מה פוטנציאל ההתרחבות שלהם לדעתך?

"לא גבוה מדי, כי כל הקטע הוא שאם אתה איתם, זה אומר שאתה אאוטסיידר, שאתה לא חלק מהרוב, שאתה גאה להיות שונה, שאתה האדם היחיד בחדר שיילך נגד האחר. אם הם יהפכו לפופולריים מדי, לא תהיה ברירה אלא להקים ארגון שייצא נגדם. אף אחד לא חבר בארגון הזה כדי לזכות בתחרות פופולריות. הם מעדיפים להיות פוגעניים ולא אהובים".

זה כמו מוזיקת אינדי היפסטרית שאם יותר מדי אנשים אוהבים אותה, אז כבר לא קול להקשיב לה.

"כן, בדיוק".

יחי השטן?. דוקאביב,
למרות השם, לא מתעניינת בחיפושיות. הבמאית פני ליין/דוקאביב

"יחי השטן" מורכב מראיונות עם חברי הארגון ומתיעוד של פעולות המחאה הפרובוקטיביות שלהם, ובראשן הפגנות עתירות גימיקים ויזואליים נגד המתנגדים להפלות. נוסף לכך, הוא שזור בקטעים מסרטים הוליוודיים, למשל "תינוקה של רוזמרי", שהנחילו בציבור הרחב תפיסה מסוימת לגבי הסוגדים לשטן.

"תיעוד הפעולות של אנשי הארגון מראה איזה התנגדות אוטומטית יש כלפיהם, ואיזה רתיעה הם מעוררים בתקשורת וברחוב", היא אומרת. "רציתי להראות מאיפה זה בא, מאיפה אנשים קיבלו את הרעיונות שלהם לגבי השטן ומה שהוא מסמל, וכמובן שלטלוויזיה ולקולנוע יש חלק גדול בכך", היא אומרת.

ידוע לך כמה יהודים הצטרפו לארגון?

"אין לי מספרים, אבל פגשתי לא מעט יהודים שהצטרפו, וזה לא יוצא דופן כי פגשתי אנשים מכל רקע דתי שעשו זאת".

מה את חושבת שאר הדתות יכולים ללמוד מה-Satanic Temple?

"הכל. אם מישהו מקים דת חדשה, ככה היא צריכה להיראות. הרי מה עדיף - דת שדורשת ממך אמונה עיוורת ברעיונות מגוחכים ולרדוף אחרים בגלל האמונות שלהם, או דת שמעודדת חשיבה רציונלית, אמפטיה, חמלה ופלורליזם? אני מעדיפה את האופציה השנייה, וזה בדיוק מה שה-'Satanic Temple' מציע".

יחי השטן?. דוקאביב,
סרט מאיר עיניים, מתוך "יחי השטן"/דוקאביב

התלבטת לגבי השם "יחי השטן"? לא חששת שהוא יהיה פרובוקטיבי מדי?

"שקלנו אפשרויות אחרות, אבל אף אחת מהן לא היתה טובה באותה מידה. בגלל שיש בסוף הכותרת סימן שאלה, אני חושבת שזה שם מספיק מעודן ומזמין".

אני חייב לשאול אותך, פני ליין, לאור השם שלך - האם תעשי פעם סרט תיעודי על הביטלס?

"לא, לא, הם בכלל לא מעניינים אותי".

"יחי השטן" יוקרן בדוקאביב בשישי 24.5 ב-22:15 ושבוע לאחר מכן, בשישי 31.5 ב-21:15. לפרטים נוספים והזמנת כרטיסים, ולמידע על שאר הסרטים בפסטיבל, ראו האתר הרשמי.

  • עוד באותו נושא:
  • דוקאביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully