וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוצפה": היוצרים זועמים על ביטול והקפאת תוכניות בתאגיד בגלל האירוויזיון

16.5.2019 / 16:24

זעם רב בקרב יוצרים לאחר חשיפת וואלה! תרבות על הכוונה לבטל ולהקפיא תוכניות רבות בכאן בשל עלות האירוויזיון. "זו חוצפה לרמוס את הסכום שיושקע בדרמה ודוקומנטרי". כאן: "הקיצוצים, שנועדו לכסות על הוצאות האירוויזיון, אינם מתוך התקציב המעוגן בחוק"

מנחי אירוויזיון 2019, ארז טל, אסי עזר, לוסי איוב ובר רפאלי. Andres Putting, EBU,
מנחי האירוויזיון/Andres Putting, EBU

זעם רב בקרב יוצרים, אמנים וארגונים המייצגים אותם, בעקבות חשיפת וואלה! תרבות על המחיר הכבד של האירוויזיון. שורה ארוכה של תוכניות של התאגיד יוקפאו, יקוצצו או יבוטלו, זאת בעקבות העלות הגבוהה של האירוויזיון. נזכיר שהמדינה לא תמכה באירוויזיון כמעט בכלל, למעט סכום נמוך לאבטחה, ואיימה על התאגיד בסגירתו אם לא יקיים את התחרות.

"לא ברור לנו מנין לתאגיד השידור הישראלי יש את העוז והחוצפה לרמוס דווקא את הסכום שיושקע בדרמה ותוכן דוקומנטרי", אמר לוואלה! תרבות אורי רשטיק, מנכ"ל שח"ם - ארגון השחקנים. "זה הדבר האחרון שצריך להיפגע, לפני הכל. ההחלטה הזאת של התאגיד לא תעבור בשתיקה".

"איגוד הבמאיות והבמאים לא יסכים לקיצוץ ביצירה הישראלית המקורית", מסרה יו"ר האיגוד, לימור פנחסוב, "אנחנו קוראים גם לתאגיד וגם לממשלה לשבת ולמצוא פתרונות למען התרבות בישראל".

המפיק והבמאי מרק רוזנבאום, יו"ר איגוד המפיקים: "כמובן שנתנגד לקיצוץ ונדרוש מן התאגיד להפיק בהתאם לדרישות החוק".

חגית בן יעקב, יו"ר משותף של הפורום הדוקומנטרי בישראל, מסרה כי הפורום "לא יתן יד לפגיעה, ולו הקטנה ביותר, בתקציבי ההפקה לז'אנר עליון. ההפקות הדוקומנטריות הן נשמת אפו של השידור הציבורי ואחת הסיבות המרכזיות לשמו הוקם, הן זוכות להצלחה גדולה הן על גבי מסך התאגיד ובעולם כולו. פגיעה ביצירה היא פגיעה בחופש הביטוי ובאלפי יוצרים. אנחנו קוראים להנהלת התאגיד ולממשלת ישראל למצוא פתרון שלא יפגע ביוצרים וביצירה".

הסדרה פמת"א, חן אמסלם, אלון חמאווי, אושרי כהן, שלמה בראבא, שרה פון שווארצה. משה נחומוביץ',
אחת ההפקות שיוקפאו, "פמת"א"/משה נחומוביץ'

"מצער שהיסטורית הדבר הראשון שפוגעים בו, בכל פעם שיש קושי תקציבי כזה או אחר בגוף השידור הציבורי הישראלי, הוא היצירה המקורית, יוצריה ועובדיה", אומר ליאור תמאם, מנכ"ל איגוד התסריטאים. "הוצאות ההשקעה ליצירה מקורית ישראלית בתאגיד מחויבות על פי חוק, ואנחנו לא נהסס לפנות לעתירה מנהלית על מנת לאכוף אותן".

איגוד אקט (עובדי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל) מסר בתגובה: "כל הפחתה בתקציב ההפקות של התאגיד, שיביא לפגיעה בעבודתם של העובדות והעובדים במקצועות הטלוויזיה, ייתקל בתגובה חריפה של ארגון אקט. מימון הפקות התאגיד מעוגן בחוק, ואין להנהלת התאגיד שום סמכות חוקית לקצץ בסעיף זה. קל וחומר כאשר התאגיד קיבל הלוואה לצורך הפקת האירוויזיון, עם פריסה נוחה מאוד של התשלומים. אנו מקווים שהתאגיד לא יינצל באופן ציני את המאמצים והכספים שהושקעו בהפקת האירוויזיון, ולא יעבור על החוק כדי לפגוע בפרנסתם של מאות רבות של עובדים".

עלות האירוויזיון היא כ-130 מיליון שקלים, מתוך זה צפי ההכנסות הוא של כ-20 מיליון והמדינה משתתפת רק בכיסוי חלקי של האבטחה בגובה של 6 מיליון שקלים. ההפקות שעונות ההמשך שלהם יוקפאו ללא תאריך יעד: "פמת"א", "שטוקהולם", "שטח הפקר", "החיים על פי דביר" ו"מה נסגר". הפקות שיקוצצו במספר התוכניות: "המרדף" ו"זמן אמת". הפקות שיבוטלו: פרויקט דוקו-דרמה על סיפורי התנ"ך, והפקות לכבוד 75 שנה למדינת ישראל. גורמים בתאגיד אומרים כי בגלל עלות האירוויזיון בכוונתו להשקיע בהפקות זולות יותר ולא יוציאו שקל מעבר למה שהחוק קבע.

מכאן נמסר בתגובה: "בארבע השנים מאז הקמתו השקיע התאגיד קרוב למיליארד שקלים בהפקות, מיליונים יותר מהקבוע בחוק, תוך שהוא מספק פרנסה לאלפי יוצרים ומשמש צינור חמצן לשוק שהוזנח ברשלנות. התאגיד ימשיך לעמוד בחוק ולהשקיע 200 מיליון שקלים בשנה בתוכן וביצירה הישראלית. הקיצוצים, שנועדו לכסות על הוצאות האירוויזיון, אינם מתוך התקציב המעוגן בחוק ותוך שמירה על המסגרת התקציבית הקיימת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully