וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המילים שהצילו לנו את החיים: 60 השירים הגדולים של מוריסי

23.5.2019 / 10:00

אחד משירי האהבה הגדולים בהיסטוריה, "מדרגות לרקיע" של האייטיז ואחת היצירות המדכאות בתולדות המוזיקה המודרנית - אבל המקום הראשון הוא משהו אחר לגמרי: מוריסי חוגג 60, וזה הזמן למצעד יום ההולדת של האיש שנתן לנו את הקול, ועוד קצת

מוריסי בישראל, היכל התרבות. ניב אהרונסון
שינה את חוקי המשחק. מוריסי בתל אביב, 2016/ניב אהרונסון

לא צריך להיות חייל בצבא המעריצים של מוריסי כדי להיות מהופנט מהכתיבה שלו. זו אולי הדרך שבה הוא בורא מחדש את חיי היומיום האפורים ומוסיף שכבה של צבע לשטחיות הקיומית של כולנו - בין אם אנחנו חיים במנצ'סטר, פריז, לוס אנג'לס או תל אביב. אולי אלה ההבחנות המציאותיות שלו, שמציבות זרקור ענק על הסכנה שבחיי השגרה השטחיים - ובכך מכריחות אותנו להעז. להסתכן. לקפוץ למים בלי מציל. להבין את הגרוטסקיות שבלהיות ביחד, להבין את האומללות של להיות לבד. להבין את האכזריות שבאכילת בעלי חיים. להבין את האכזריות שבלהיוולד. הוא עצמו עשה את זה בדיוק היום, לפני 60 שנה.

מילות השירים של מוריסי אינן משועבדות לשום נוסחה. הוא שינה את חוקי המשחק של מוזיקת הפופ. הוא המציא שפה חדשה. הוא הטיל רימוני הלם אוטוביוגרפיים שהכו בעולם המוזיקה העצלן, והוא ממשיך לעשות את זה עד עצם היום הזה. כמעט בלתי אפשרי לבחור 60 שירים בלבד של אמן שאתה אוהב כל כך, ויש כמעט לכל שיריו מקום מיוחד בלבך - אבל ניסיתי לעשות את זה, כי בכל זאת יום הולדת.

אין ספק שהבחירה, כיאה לרשימות שכאלה, עשויה לגרור תגובות של "אבל איפה השיר האהוב עליי?" או "איך בחרת את השיר הזה אבל לא את זה?". זה טבעי, והוויכוחים האלה הם חלק מהיופי של עולם התרבות. השתדלתי שהבחירה שלי תעניק 60% ל"חשיבות" השירים, ורק 40% לטעם אישי, אבל לא מן הנמנע שזה בעצם היה ההפך. בחירה מודעת וטכנית הייתה לעשות הפרדה מלאכותית של 30 שירי סמית'ס ו-30 שירים מקריירת הסולו של מוריסי, דבר שגרם להרבה להיטים גדולים וטובים להישאר בחוץ, בעיקר של הלהקה האם. כמו כן, ניתן דגש על שירים שמביאים לידי ביטוי את כישרון הכתיבה והביצוע של מוריסי, על חשבון שירים בהם המלודיה נותנת את הדגש. ביום ההולדת העגול הבא של ג'וני מאר ננסה לעשות תיקון לזה.

האזינו לפלייליסט המלא.

סייעה בכתיבת הכתבה: שני אשכנזי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully