וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסי אקו"ם: מפעל חיים לפורטיס וסחרוף, שיר השנה של עדן חסון

27.5.2019 / 8:00

הוכרזו הזוכים בטקס פרסי אקו"ם: ברי סחרוף ורמי פורטיס יקבלו פרס על מפעל חיים; עדן חסון - שיר השנה; בניה ברבי - תגלית השנה; פרס המלחין שיוענק לדורון מדלי מעורר סערה בקרב יוצרים שטוענים כי הוא זוכה "ליחס מועדף באקו"ם". לרשימת הזוכים המלאה

ברי סחרוף, רמי פורטיס, פורטיסחרוף, איחוד ברעננה 15/5/2015. נמרוד סונדרס
חולקים גם תאריך יום הולדת. רמי פורטיס וברי סחרוף/נמרוד סונדרס

ברי סחרוף ורמי פורטיס חולקים תאריך יום הולדת משותף, שיתופי פעולה רבים בקריירה שלהם ומעתה חולקים גם פרס על מפעל חיים, שיוענק להם בטקס פרסי אקו"ם לשנת תשע"ח, שיתקיים ב-12 ביוני בסינמה סיטי, גלילות. כל אחד מהם יקבל 35 אלף שקלים.

"ההחלטה להעניק פרס מפעל חיים לרמי פורטיס וברי סחרוף ביחד, נובעת מהרצון להנציח את גודל המפץ המשותף שיצרו שניהם כאשר חזרו לארץ מבלגיה בסוף שנות השמונים", נכתב בין השאר בנימוקי הוועדה להענקת הפרס. "בדרכם המיוחדת, מסמל כל אחד מהם את האפשרות להיות אמן אלטרנטיבי בישראל. יוצר שאינו מתכופף מול מוסכמות, ששומר על החופש והדרך, גם מול כל הפיתויים הכלכליים (...) שניהם כותבים ענקיים ומבצעים נפלאים. שניהם דמויות כריזמטיות ונוכחות בתרבות. הם אנשים שיצרו ז'אנר ייחודי במוזיקה הישראלית, ועדין לא נחים וממשיכים לחפש את הדבר הבא. שניהם אנשים עם אמירה, מרכז כובד ומעוף".

דורון מדלי. ניר פקין
בחירה שנויה במחלוקת. דורון מדלי/ניר פקין

פרס אחר כבר מעורר כעסים בתעשיה: מדובר בפרס הישג השנה על שם סשה ארגוב שיוענק למלחין השנה לדורון מדלי. הוא יקבל 15 אלף שקלים. בנימוקי הענקת הפרס למדלי נכתב בין השאר: "'Toy' הוא יותר משיר, והזכייה שלו באירוויזיון, שמרכיב משמעותי ממנה מונח על כתפיו של מדלי, הופכים אותו לאחד מאנשי השנה במוזיקה הישראלית". גורמים בתעשייה הביעו בפני וואלה! תרבות תמיהה על כך ששוב מוענק פרס בטקס פרסי אקו"ם למדלי, בפעם השלישית בתוך שש שנים, ולתחושתם קיים "יחס מפלה מצד אקו"ם" למדלי, שהיה במשך שנים רבות במאי טקס פרסי אקו"ם, ניהל את בית היוצר של אקו"ם ונחשב למקורב למשפחתו של יוריק בן דוד, יו"ר אקו"ם. את הזוכים בפרסי אקו"ם אמנם קובעת ועדת השיפוט, אולם הרכבו נקבע על ידי דריקטוריון אקו"ם ולהנהלה עשויה להיות השפעה משמעותית עליו. לטענת היוצרים, הבחירה במדלי אינה הוגן גם בגלל שמדלי זכה בפרס אקו"ם בשנת 2014 בקטגורית "להיט הרחבות של ישראל", שלדברי הגורמים "נראה היה שנוצר בשבילו, הוא לא היה קיים לפני זכייתו ולא אחרי זכייתו של מדלי, למרות שהיו להיטי רחבות לפניו ואחריו"; בשנה שעברה, בעקבות זכיית השיר "Toy" באירוויזיון, זכה בפרס הוקרה מטעם דירקטוריון אקו"ם על הישג יוצא דופן בזירה הבינלאומית (לצד סתיו בגר, נטע ברזילי ואבשלום אריאל); וכעת ניתן לו פרס שבחלק נכבד מהנימוקים לו הוזכר "Toy". הגורמים אף הביעו תמיהה על הענקת הפרס ברקע העננה שנוצרה עקב הסכמתו לתת 50 אחוז מתמלוגי הלחן של "Toy" לסולן להקת הווייט סטרייפס, ג'ק ווייט, לאחר שתאגיד המוזיקה יוניברסל איים בתביעה בטענה שחלק מהלחן מועתק מהשיר "Seven Nation Army" של הלהקה.

מאקו"ם נמסר בתגובה כי "כל זוכי פרסי אקו"ם נבחרים ע"י היוצרים החברים בארגון ולא ע"י הנהלת אקו"ם, ולכן מדובר בטענות חסרות טעם. שוב".

גם על זכיית שותפו של מדלי ליצירת "Toy", סתיו בגר, בפרס ע"ש יאיר רוזנבלום על הישג השנה למעבד, נשמעו תמיהות דומות (בגלל זכיה חוזרת בפרס אקו"ם בתוך שנה ובשל עננת העברת מחצית מתמלוגי הלחן ליוניברסל), עם כי בעוצמה מופחתת לעומת התמיהות על הבחירה במדלי.

עוד באותו נושא

האם יש משהו שרמי פורטיס לא היה עושה בטלוויזיה תמורת כסף?

לכתבה המלאה
עדן חסון. גבריאל בהרליה,
שיר השנה - יוענק לעדן חסון על השיר "שמישהו יעצור אותי"/גבריאל בהרליה

זוכים נוספים: פרס הישג השנה ע"ש משה וילנסקי לשיר השנה יוענק לאנשים שמאחורי השיר "שמישהו יעצור אותי": הכותב, המלחין והמבצע עדן חסון ושותפו לעיבוד יעקב למאי. "השיר של עדן חסון זוכה בתואר שיר השנה לא רק כי הוא שיר מושלם. זה גם שיר שמצליח במילים פשוטות אבל חזקות להעביר היטב תחושה של דור צעיר ומבולבל, שמנסה למצוא את מקומו בעולם", נכתב בין השאר בנימוקי הועדה. "עדן חסון הוא אחד הקולות הרעננים ביותר שצצו במוזיקה הישראלית בשנה האחרונה, וסביר שעוד נשמע ממנו הרבה. 'שמישהו יעצור אותי' מציב עבורו רף גבוה".

פרס הישג השנה ע"ש עוזי חיטמן יוענק לאלבום "משתלבים בנוף" של אלון עדר ולהקה; פרס הישג השנה ע"ש ענבל פרלמוטר על הישג השנה לתגלית יוענק לבניה ברבי; פרס הישג השנה ע"ש יוסי בנאי על הישג השנה יוענק למחבר אבי אוחיון; פרס ע"ש עלי מוהר לעידוד פרסום היצירה יוענק למחברת שרון טובה לוי; פרס ע"ש דניאל סמבורסקי לעידוד פרסום היצירה יוענק למלחינה בר חן; ופרס ע"ש בית היוצר להפקת אלבום יוענק ליוצר יינון מועלם.

בניה ברבי.
תגלית השנה. בניה ברבי

פרסים מיוחדים נוספים, בגובה של 20 אלף שקלים כל אחד: פרס הוקרה על מפעל חיים מטעם אקו"ם ואיגוד המפיקים והאמרגנים בישראל יוענק למפיק שלמה צח על תרומתו רבת השנים לתרבות וליצירה הישראלית. הוא יקבל 20 אלף שקלים; פרס ע"ש ידידיה אדמון מטעם דירקטוריון אקו"ם יוענק לדקלון (יוסף לוי) על תרומתו לזמר העברי ולתרבות הישראלית; פרס ע"ש אהרון אשמן מטעם דירקטוריון אקו"ם יוענק לאבינועם (אבי) קורן על תרומתו לזמר העברי ולתרבות הישראלית.

ועדת השיפוט שבחרה את הזוכים הורכבה מהמוזיקאים אברהם טל, דיקלה, יאיר ניצני ופיטר רוט ומאיש התקשורת גל אוחובסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully