וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היא היתה הגברת הראשונה של התרבות הישראלית": פרידה מנחמה ריבלין

4.6.2019 / 10:57

עולם התרבות הישראלי נפרד מנחמה ריבלין: בת בית בסינמטק, בקולנוע לב ובהופעות של להקת בת שבע, שבדייט הראשון שלה עם רובי צפתה בסרט, ואפילו מצאה זמן לתרום את קולה ל"פדינגטון 2"

נחמה ריבלין בפסטיבל ירושלים. שאול וינשטוק,
נחמה ריבלין בפסטיבל ירושלים/שאול וינשטוק

נחמה ריבלין, שהלכה היום לעולמה, היתה ידועה כחברת אמת של עולם התרבות הישראלי, ובעיקר של תעשיית הקולנוע. כפי שסיפר כאן משה שטיינמיץ בכתבת פרופיל שפורסמה עליה בעבר, היא נהגה לפקוד בקביעות הופעות של אוהד נהרין ולהקת בת שבע, ביקרה אחת לשבוע בחנות הספרים הירושלמית "אדרבה" וככל שבריאותה איפשרה לה, השתדלה לא לוותר על הקרנות בלב סמדר ובסינמטק ירושלים.

"נחמה ריבלין היית גם הגברת הראשונה של התרבות הישראלית, אוהבת אדם ואוהבת קולנוע אמיתית. נחמה הייתה בת בית בסינמטק ובפסטיבל ירושלים, צופה נלהבת וסקרנית ביצירות הקולנוע המיוחדות ביותר", אמרה לוואלה! תרבות נועה רגב, מנהלת הפסטיבל. "זכינו להנות מהנוכחות החזקה ומעוררת ההשראה שלה, ומחיבוקה רחב הלב שעודד אותנו להתמיד בעשייה אל מול כל האתגרים. היא כבר חסרה לנו עד מאוד".

נוסף לרומן שלה עם סינמטק ירושלים, נחמה ריבלין היתה גם חברת אמת של קולנוע לב, ומן הפעילות המרכזיות במאבק שנשא פרי למנוע את סגירת לב סמדר - מקום שהיה לו מקום מיוחד בלבה, כיוון שבו יצאה לדייט הראשון שלה עם רובי ריבלין.

"נחמה ריבלין היתה ידידת אמת של קולנוע לב", אמר לוואלה! תרבות גיא שני, המנכ"ל והבעלים של רשת בתי הקולנוע. "היא היתה אורחת מכובדת ברבים מסרטינו ועקבנו בדריכות אחר מצבה הבריאותי. קיווינו ופיללנו שהיא תתאושש במהרה. החדשות הבוקר העציבו אותנו מאוד. נחמה הייתה מגיעה לסמדר על בסיס קבוע. זה היה בית הקולנוע הביתי שלה. הסדרנים הכירו אותה, הקופאיות הכירו אותה, אבל מה שהפך את נחמה ריבלין לגברת הראשונה זו העובדה שהיא הכירה אותם בשמם הפרטי".

בשנה שעברה, ריבלין גם לקחה לראשונה חלק פעיל בעשיית סרט. אנשי קולנוע לב נזכרו בפוסט מרגש שהיא כתבה בפייסבוק על מותו של מייקל בונד, מי שכתב את ספרי "פדינגטון", שבדיוק כמוה, דגלו בערכים של קבלת האחר וסובלנות. הם הציעו לה לקחת חלק בדיבוב הפרק השני בסדרת הסרטים, והיא נענתה לכך בשמחה ותרמה את קולה לדמות משנית - אשת השופט.

"היא באה אלינו כמו אחד האדם", אמר לוואלה! תרבות שרון כהן, במאי הדיבוב הישראלי של "פדינגטון 2". "לא היתה בה טיפת התנשאות או איזשהו יחס אחר. היא באה מהמקום הכי נקי, בצורה הכי קלילה והכי מקסימה, לעשות משהו בשביל ילדים מכל הלב. היא ישבה כאן באולפן כאילו שהיתה שחקנית מנוסה, אבל גם הקשיבה לכל הערה שנתתי לה והתייחסה אליי בשיא הכבוד והנועם. אני שבור מהמוות שלה. היא היתה אישה מדהימה. כשיצאה מהאולפן, אמרה שתשמח לעשות זאת שוב. אני בטוח שהיתה שמחה לעשות את 'פדינגטון 3'".

נועה רגב עם נחמה ורובי ריבלין. סינמטק ירושלים,
נועה רגב עם רובי ונחמה ריבלין בפסטיבל ירושלים/סינמטק ירושלים

גם אוהד נהרין, אושיה תרבותית חביבה אחרת על ריבלין, ספד לה בשיחה עם וואלה תרבות -
"יצא לי להכיר את נחמה במשך השנים, כמי שבאה לכל מופע חדש של בת שבע - ולא רק פעם אחת. בכל פעם ששוחחנו התאפשר לי ללמוד איזה אדם מופלא היא - מלאת חוש הומור, רגישה, עדינה ועניינית".

בזמן הסערה סביב "פוקסטרוט", התראיינה ריבלין לאסף ליברמן ברדיו כאן 88 ואמרה שהיא אוהבת את הסרט, כיוון שמדובר ביצירה מלאת חמלה, כדבריה, והיא שמחה על הבחירה השנויה במחלוקת לפתוח איתה את פסטיבל הסרטים הישראלי בפריז. "בגלל שהצרפתים כל כך אוהבים קולנוע, וזה ממש זורם להם בעורקים חשוב לי שהוא יוקרן שם. אני זוכרת שהייתי פעם בפריז עם חבר טוב שלי ובלי שהבנתי מילה בצרפתית, נהניתי כל כך מלצפות בסרט בקולנוע. היה יפה לראות איך הם יושבים ומדברים אחרי הסרט על כל סצנה במשך שעה".

לפני כשנתיים, לאחר שנחכה בהקרנת הבכורה של סרט הדוקו הישראלי "המוזיאון" בפסטיבל ירושלים, כתבנו על הגברת הראשונה כך: "בין הצופות בסרט היתה גם נחמה ריבלין, שישבה מאחוריי וכך זכיתי לשמוע אותה מספרת לחברתה על שלל הסרטים בהם כבר צפתה בפסטיבל. בין אלה, גם 'האשה שעזבה', דרמה פיליפינית באורך 227 דקות, שלדבריה היא נהנתה מכל שנייה שלה.
יותר מכך לא אומר כדי לא לפגוע בפרטיותה של ריבלין, הצנועה באדם. נאמר רק כי ישראל היא ככל הנראה המדינה היחידה בה הגברת הראשונה היא גם הגברת הראשונה של הקולנוע. אהבת הקולנוע שלה מעוררת השראה, וכך גם הצניעות והאדיבות בהן היא מתנהלת בפסטיבל".

עוד באותו נושא

המושבניקית שהמיסה את לבה של מלניה טראמפ

לכתבה המלאה
נחמה ריבלין ופדינגטון. בתי קולנוע לב,
נחמה ריבלין עם הדב הקולנועי האהוב עליה/בתי קולנוע לב

בשנה שעברה, בנאומה במהלך פתיחת פסטיבל הקולנוע בירושלים, אמרה ריבלין כך: "קולנוע טוב הוא כמעט תמיד, כזה שמתקשר עם הדמיונות הכי עמוקים שלנו. מקומות, דמויות, צבעים. הקולנוע הוא כמו העין הסודית שלוקחת אותנו לאן שלא חלמנו להגיע. ביצירה קולנועית חוברים יחד יוצרים ויוצרות שפותחים אחד בפני השני את דלתות הדמיון שלהם; את הזיכרונות שלהם; צבעים ומראות שהשפיעו עליהם; מחשבות נסתרות שראו בעיני רוחם. המון הצלחה לסרטים שלנו".

נחמה ריבלין בפסטיבל ירושלים. גיתאי סילבר,
נחמה ריבלין בסינמטק ירושלים/גיתאי סילבר

נחמה ריבלין נגד סגירת לב סמדר

נחמה ריבלין מאחורי הקלעים של "פדינגטון 2"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully