וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקסטרה-סמול: "אקס-מן: הפניקס האפלה" הוא סיומת נחותה לסדרה המצליחה

7.6.2019 / 1:05

"אקס-מן: הפניקס האפלה" אמור להיות הפרק האחרון בשלב זה בסדרת הסרטים, עד שהמוטנטים יתמזגו ביקום המורחב של מארוול, ולמרבה הצער הוא מותיר טעם רע בפה. לא מפתיע, בהתחשב בעובדה שאת התפקיד הראשי מגלמת כוכבת של "משחקי הכס"

פורום פילם
דירוג כוכבים לסרטים - 2 כוכבים. ., עיבוד תמונה
דירוג כוכבים לסרטים - 2 כוכבים/עיבוד תמונה, .

רשימת הסרטים בכיכובם של בוגרי "משחקי הכס" כוללת כבר רשימה נאה של כישלונות מפוארים, כולל "דומינו" בכיכובו של ניקולאי קוסטר ולדאו (ג'יימי לאניסטר) שעלה לאקרנים לפני כשבועיים, ובסוף השבוע האחרון הצטרף אליה תוצר נוסף: הפרק החדש בסדרת סרטי "אקס-מן", שמקבל את הביקורות הקטלניות בתולדות הסדרה, ויש כלפיו קונצנזוס שלילי לחלוטין.

כל זה לא כל כך מפתיע, בהתחשב בשתי עובדות. קודם כל, לאור רכישת אולפני FOX בידי דיסני, "אקס-מן: הפניקס האפלה" אמור להיות הסרט האחרון בפורמט הנוכחי עד שמארוול תמצא דרך לשלב בעולמה את המוטנטים המככבים בו, כך שמורגשת בו אווירת סוף קורס. נוסף לכך, את הדמות הראשית בו מגלמת סופי טרנר, הלוא היא סאנסה סטארק, ואנחנו כבר יודעים מה קורה לסרטים בהשתתפות כוכבי "משחקי הכס".

טרנר מגלמת את ג'ין, מוטנטית שכבר מגיל צעיר התקשתה לשלוט בכוחותיה. כך גרמה לתאונת דרכים משונה בשל ניסיונה לשלוט דרך מוחה במוזיקה המושמעת באוטו המשפחתי, ואיבדה את הוריה. היתומה הטרייה מצאה עצמה תחת חסותו של פרופסור אקס, שוב בגילומו של ג'יימס מקאבוי, המוצג כאן כמי שלקח שני הימורים הרי גורל, האחד נוגע אליה והאחר כללי יותר: הוא הדחיק וחסם את כל רגשותיה, בלי לקחת בחשבון את המחיר שיהיה בבוא היום להדחקה הזו; ובניסיון לשמור על מעמדם החברתי של המוטנטים, הוא נקט במדיניות פייסנית עד כדי ליקוק כלפי הרשויות, בלי לקחת בחשבון שדי יהיה בתקרית אחת כדי לגרום להן להתהפך עליו, לחתוך לו את הקו הישיר לנשיא ארצות הברית ולצאת במלחמת חורמה בו ובני מינו, בדיוק כפי שהזהיר אותו תמיד חברו בעבר ואויבו בהווה, מגנטו (מייקל פאסבנדר).

X-מן: הפניקס האפלה. פורום פילם,
מתוך "אקס-מן: הפניקס האפלה"/פורום פילם

והתקרית הזו אכן מגיעה, וכמובן שג'ין מעורבת בה, כמו גם כוח קוסמי מן החלל החיצון, וצבא קטן של חייזרים בהנהגתה של דמות מסתורית בגילומה של ג'סיקה צ'סטיין, שיותר מאשר שהיא משחקת כאן את דמותה, נראה שהיא מגלמת את טילדה סווינטון. השתלשלות העניינים הזו מאיימת על המוטנטית, שהופכת לישות החזקה ביקום, וצריכה לבחור אם להשתמש בכוחותיה לטובה או לרעה - ומאיימת על המוטנטים כולם, שחייבים למצוא את הדרך לשמור על הסטטוס-קוו עליו הגנו עד כה בחירוף נפש, ועל שלום היקום כולו.

את כל זה פורש בפנינו התסריטאי-במאי סיימון קינברג, שכתב תסריטים לסרטים קודמים בסדרה וגם לשלל שוברי קופות אחרים, אבל זו עבודתו הראשונה מאחורי המצלמה. לזכותו, ייאמר כי "אקס-מן: הפניקס האפלה" לא גורם לכאב ראש, ובאופן כללי לא מזיק. הוא קולח וקוהרנטי, ואין בו רגעים תמוהים או מביכים. עם זאת, בסך הכל מדובר בתוצר ירוד ביותר, שעשוי ברמה נמוכה, ויותר מאשר את סדרת "אקס-מן", מזכיר סרטי פנטזיה גנריים לבני הנעורים מסוגם של "מפוצלים" וכדומה.

עוד באותו נושא

יורשי העצר: ראיון עם ג'יימס מקאבוי ומייקל פאסבנדר, כוכבי "אקס-מן: ההתחלה"

לכתבה המלאה
X-מן: הפניקס האפלה. פורום פילם,
מתוך "אקס-מן: הפניקס האפלה"/פורום פילם

התסריט כאן אולי תקין מבחינה תחבירית, אבל מתחיל בקלישאה אחת ומסתיים באחרת. גם הביצוע שלו חלש. זאת, למרות נוכחותם של הכוכבים שכבר הוזכרו, וגם של ג'ניפר לורנס ואחרות. כך מתקבלת המחשה נוספת שכישרון נטו אף פעם לא מספיק, והוא תלוי באיכות התסריט והבימוי, שני אלמנטים שאינם במיטבם פה. חלק מהשחקנים והשחקניות גם נראים כאילו שאין להם חשק להיות כאן, והם רק מחכים שיסתיימו הצילומים, תסתיים סדרת הסרטים, והם יהיו חופשיים ללכת. למזלה של אחת הדמויות, היא מתה בשלב מוקדם להפתיע, מה שמתקבל בידי הסובבים אותה באנחת רווחה יותר מאשר בצער.

אין כאן אף סצינה מגוחכת. זה לא "ונום" וגם לא "ארבעת המופלאים", אבל גם אין בו אף רגע שמתעלה מעל הבינוני, הבנאלי והזול. קל להיות נוסטלגיים, אבל צריך לזכור שבסדרת הסרטים הזו כבר היו הרבה תוצרים איומים. עם זאת, היא גם הולידה לא מעט להיטים נפלאים, למשל "לוגאן", "אקס-מן: ההתחלה" ו"אקס-מן: העתיד שהיה", כך שחבל לראות אותה מסיימת כך את הדף הנוכחי בחייה, בעודה מותירה טעם כה מר בפה. נותר רק לתהות האם ההתמזגות במארוול אכן תעורר את המוטנטים לחיים חדשים ומוצלחים יותר, והאם עוד נזכה לראות סרט נורמלי בכיכובה של אחת מבוגרות "משחקי הכס".

X-מן: הפניקס האפלה. פורום פילם,
"אקס-מן: הפניקס האפלה"/פורום פילם
X-מן: הפניקס האפלה. פורום פילם,
מתוך "אקס-מן: הפניקס האפלה"/פורום פילם
X-מן: הפניקס האפלה. פורום פילם,
מתוך "אקס-מן: הפניקס האפלה"/פורום פילם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully