וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמר הגבעטרון חנוך אלבלק, מבצע "ונתנה תוקף", הלך לעולמו בגיל 84

אלבלק, חבר קיבוץ "בית השיטה", מזוהה במיוחד עם הפיוט "ונתנה תוקף" שהלחין יאיר רוזנבלום לטקס יום הזיכרון לחללי בית השיטה שנפלו במלחמת יום כיפור. השיר הושמע פעמים רבות ברדיו בתקופות ראש השנה ויום כיפור ואומץ על ידי חזנים בבתי כנסת

חנוך אלבלק. צילום מסך
ביצוע מצמרר. חנוך אלבלק/צילום מסך

הזמר חנוך אלבלק, חבר הגבעטרון, הלך לעולמו בגיל 84. אלבלק מזוהה במיוחד עם הפיוט המצמרר "ונתנה תוקף" שהלחין יאיר רוזנבלום.

אלבלק נולד בפברואר 1935 בירושלים, בן זקונים להוריו. אביו הוא צאצא למשפחת אנוסי ספרד. בילדותו החל לשיר כסולן מקהלת הילדים של בית הכנסת "זכור לאברהם" בירושלים. אחיו הבכור, רחמים, נהרג במלחמת השחרור בשנת 1948 בקרבות שיח ג'רח, באותו יום שבו תוכננה להתקיים מסיבת הבר מצווה של אלבלק, שבוטלה בשל כך, ואת העליה לתורה קיימה המשפחה בזמן השבעה על מות האח.

בשנת 1953 התגייס לצנחנים, ולאחר כמה שנים, במסגרת שירות מילואים במבצע קדש הצניח צנחנים מעל המיתלה בסיני. בשנת 1957 נישא לשולה חלפון. הוא למד במכון וינגייט ושימש בשנות השישים כמורה לספורט בבית הספר בקיבוץ בית השיטה.

לאורך השנים, הזוג הופיע בשירה ובאירועים בקיבוץ, והיו חלק מחבורת הזמר אשקולית של קיבוץ בית השיטה משנת 1973 ועד 1991. חבורת הזמר עבדה עם המלחין יאיר רוזנבלום. בתחילת שנות התשעים, רוזנבלום יצר לחן מודרני לפיוט "ונתנה תוקף" למילותיו של רבי אמנון ממגנצא, לטקס יום הזיכרון לחללי בית השיטה שנפלו במלחמת יום כיפור. הלחן החדש הזה לפיוט שילב מוטיבים מתפילות אשכנז וספרד וזכה לאורך השנים להשמעות רבות ברדיו הישראלי, במיוחד בתקופות ראש השנה ויום כיפור. בנוסף, הוא אומץ על ידי חזנים בבתי כנסת רבים.

בשנות התשעים הוא הצטרף לגבעטרון והשיר "ונתנה תוקף" השתלב בתוכנית האמנותית של המקהלה, שבה שרה גם רעייתו שולה. לפני כמה שנים פרש מהגבעטרון בשל מחלה.

עובד נור, ראש המועצה אזורית הגלבוע: "וקול דממה דקה ישמע. ראשו של הגלבוע מורכן בצער, ואנו נפרדים מאיש הזמר העברי, שביטא בצורה מבריקה את רוח העמק. מעשיו, סיפור חייו, אישיותו, ושירתו הם סיפור תולדות הישוב בארץ, ולאורכו משובצים ערכי ההתיישבות, המשפחה, העבודה, המורשת ובתוך כל זה- מקום של כבוד רב לרוח. רוח הגלבוע".

עוד בוואלה!

"ערכית וצנועה": חברת הגבעטרון נהרגה בתאונת דרכים בעמק יזרעאל

לכתבה המלאה
חנוך אלבלק. מועצה אזורית הגלבוע,
קול דממה דקה. חנוך אלבלק/מועצה אזורית הגלבוע
  • עוד באותו נושא:
  • הגבעטרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully