וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חותנת בהפרעה: "מי שעומד מאחורי" היא קומדיית אימה מדממת שתגרום לכם לבטל את החתונה

23.8.2019 / 10:43

רגע לפני שהקיץ מסתיים, "מי שעמד מאחורי" הפך במפתיע לאחד הסרטים המוערכים שלו. ההערכה מוגזמת, אבל הסרט מציג תגלית מדהימה בתפקיד הראשי, ולצפייה בו יש אפקט מטריד, בעיקר אם אתם עומדים להתחתן

פורום פילם
דירוג כוכבים לסרטים -3 כוכבים. ., עיבוד תמונה
דירוג כוכבים לסרטים -3 כוכבים/עיבוד תמונה, .

לפני תחילת הקיץ, כשהבטנו ברשימת הסרטים שעומדים לצאת לאקרנים, "מי שעומד מאחורי" ("Ready or Not") עבר מתחת לראדר. מאחורי הפרויקט הזה לא עומדים שמות נוצצים במיוחד, בלשון המעטה, ואף אחד לא חשב שהוא יהפוך לתוצר מדובר - אבל כך קרה. הסרט עלה בסוף השבוע האחרון למסכים אצלנו ובארצות הברית, ועשה זאת כשבאמתחתו ציון גבוה ביותר ברוטן טומטוז - 89 אחוז. אף להיט אחר כרגע בצמרת שוברי הקופות לא מתהדר בהערכה כזו, אפילו לא "היו זמנים בהוליווד".

הסרט מתגלה כשילוב של שני ז'אנרים ותיקים: מותחן הציד, שכמשתמע משמו מתאר כיצד חבורה של אנשים צדה קורבן אחד או יותר, כמו למשל בקלאסיקה "המשחק המסוכן יותר"; וקומדיית ה"פאק, לאיזה משפחה נכנסתי", העוסקת ביחסים המעורערים בין הגיבור/ה להורים של בן או בת הזוג, כמו לדוגמה במהתלות כמו "חותנת בהפרעה".

כאן, כל זה נעשה דרך סיפורה של צעירה המגלה כי לבן זוגה המושלם יש בכל זאת חיסרון אחד - הוא בא גם עם המשפחה שלו, חמולה עשירה מאוד והזויה ביותר, המאמינה כי כדי לשמר את עושרה היא חייבת לקיים שורה של ריטואלים ביזאריים. אחד מהם קשור בכך שיביאו אותה לאחוזה שלהם ואז ישחקו איתה "מחבואים" - משחק שאם תפסיד בו, תאבד גם את חייה.

מי שעומד מאחורי. פורום פילם,
מפחדים מדם? זה לא הסרט בשבילכם. סמרה וויבינג ב"מי שעומד מאחורי"/פורום פילם

באופן חריג למדי בהוליווד העכשווית, הסרט לא מבוסס על חומרים קודמים אלא על תסריט מקורי, שכתבו גאי בוסיק ור.כריסטופר מרפי, ויש בו התכתבויות ברורות לא רק עם "המשחק המסוכן ביותר" אלא גם עם "המנסרים מטקסס", "התפוז המכני", יצירותיה של אגאתה כריסטי ועוד. מאחורי המצלמה עמדו מאט בטינלי-אולפין וטיילר גילט, הידועים כצמד בשם רדיו סיילנס וכבר עבדו ביחד על כמה תוצרים בז'אנר האימה, שזכו גם כן להערכה, אם כי לתהודה פחותה.

תחת ידיהם, "מי שעומד מאחורי" נע כל הזמן על הגבול שבין אימה מדממת לקומדיה גרוטסקית. מצד אחד, המשחקים האכזריים של המשפחה גובים הרבה קורבנות, גם מתוכה, ומובילים להרבה דם שנשפך על המסך, כולל סצינה בכיכובן של עזים משוספות. מצד אחר, הוא אף פעם לא לוקח את עצמו ברצינות, ותמיד מקפיד להפיג את המתח באמצעות בדיחות. הקצב היסטרי במכוון, וכך גם העלילה, שמתפתחת באופן מוגזם עד שהיא מגיעה לשיא מקברי במיוחד.

ככל שהסרט הולך ומתקדם, כך הוא נוטה לכיוון הקומי, והבעייתיות כפולה: קודם כל, "מי שעומד מאחורי" פשוט לא מצחיק מספיק כדי להצדיק את יומרותיו הקומיות. דבר שני, נדמה שהדגש על הממד ההיתולי מונע ממנו לממש את הפוטנציאל שיש בו. הבסיס העלילתי כאן אפל, מטורף ומטונף, אך הוא לא ממש מפותח, ובתסריט גם אין שום טווויסטים, כך שבכל רגע נתון, קל לחזות מה הולך לקרות בו.

מי שעומד מאחורי. פורום פילם,
הבן זוג מושלם, הבעיה שהוא בא עם המשפחה שלו. מתוך "מי שעומד מאחורי"/פורום פילם

יש בסרט אמירה, שתיים אפילו. הוא ממחיש כיצד האליטה האמריקאית הוותיקה, זו שחיה על כסף ישן, נאחזת בכל מחיר בפריבילגיות שלה, ודואגת רק לעצמה, בלי לחשוב על כל מי שתחתיה ונאלץ לשלם קורבן בשבילה. הוא אף מראה שכל חתונה היא עסקה סיבובית: אתה תמיד מתחתן גם עם המשפחה של החתן/כלה, לטוב או לרע.

אך גם את הרעיונות הללו, "מי שעומד מאחורי" לא ממש מפתח, ולמעשה הם נותרים בגדר פאנצ'ים ותו לא. בתקשורת האמריקאית היו מי שהגדירו את הסרט כ"חתרני", וזה כמעט עצוב. אם זאת "החתרנות" שיש כרגע לקולנוע המקומי להציע, אז המצב לא טוב.

כשל נוסף של "מי שעומד מאחורי" הוא בעיצוב הוולגרי של דמויות המשנה, וברמת השחקנים שמגלמים אותן. סליחה על הרשעות, אבל אם אדם ברודי עוד ניצב כאן כשחקן מוצלח יחסית, אז לסרט יש בעיה.

למרות כל ההסתייגויות הללו, "מי שעומד מאחורי" הוא בהחלט סרט חביב, בטח לסטנדרטים של סוף אוגוסט. הצפייה בו מהנה למדי, ותשעים דקותיו מהודקות ולא משעממות. אמנם אין בו מקוריות או חוצפה יוצאות דופן, ועדיין הוא יצירתי ושובב יותר מרוב התוצרים האחרים בסביבה, ויש בו גם סצינה או שתיים שמותירות חותם.

מי שעומד מאחורי. פורום פילם,
בקרוב ההצגה, "אני פה בגלל חמתי". מתוך "מי שעומד מאחורי"/פורום פילם

מעל הכל, מי שמחזיקה את הסרט מעל המים היא סמרה וויבינג, שחקנית אוסטרלית אלמונית למדי, שמצליחה ליישר קו עם פלורנס פיו מ"מידסומר" ולתת לה פייט ראוי בקרב על תואר "תצוגת המשחק הכי טובה בזוועתון שיצא הקיץ". הנוכחות והנחישות שלה מפעימות, ומסתמן שצפוי לה עתיד מזהיר, בו נראה אותה בסרטים טובים עוד יותר.

שני הסרטים דומים גם בדרכים נוספות: שניהם מתארים כיצד הדמות הנשית הראשית עוברת תהליך של העצמה ושחרור מול הגברים האפסים שמסביבה, ולשניהם עשוי להיות אפקט שלילי על הזוגיות שלכם. את "מידסומר" הגדרנו כסרט הדייטים הכי גרוע שיכול להיות, ו"מי שעומד מאחורי" כבר לוקח את זה כמה צעדים קדימה: אם תצפו בו יחד בזמן שיש לכם מחשבות על עתיד משותף, סביר להניח שהוא יגרום לכם לבטל את החתונה.

מי שעומד מאחורי. פורום פילם,
מתחרה במרגו רובי על תואר "האוסטרלית הכי וואו של הקיץ". סמרה וויבינג ב"מי שעומד מאחורי"/פורום פילם
מי שעומד מאחורי. פורום פילם,
פגישה עם סמרה. סמרה וויבינג ב"מי שעומד מאחורי"/פורום פילם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully