וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוזיקאי בני נגרי הלך לעולמו בגיל 68

24.8.2019 / 13:53

המלחין והמעבד בני נגרי הלך לעולמו בלונדון, בגיל 68. נגרי הטמיע את מוזיקת הנשמה האמריקאית בארץ, חתום על הלהיטים "יעלה ויבוא", "יום יבוא", "שתי אצבעות מצידון" והפיק אלבום לעפרה חזה. גידי גוב לוואלה! תרבות: "בני היה איש מוכשר ומקסים, שלט במוזיקה בכל רזיה"

המלחין והמעבד בני נגרי הלך לעולמו בלונדון, בגיל 68. נגרי בלט במוזיקה הישראלית בשנות השישים והשבעים, נחשב לאחד מאלו שהטמיעו את מוזיקת הנשמה האמריקאית לבמות בארץ, היה חתום כמלחין ומעבד של להיטים רבים ובהם "יעלה ויבוא", "יום יבוא", "שתי אצבעות מצידון", הלחין ועיבד את המחזמר המצליח "אל תקרא לי שחור" והפיק מוזיקלית את האלבום הבינלאומי הראשון של עפרה חזה, "שירי תימן".

"בני היה איש מוכשר ומקסים, אהב מוזיקה והיה צחקן וחייכן", ספד לנגרי גידי גוב בשיחה עם וואלה! תרבות. "בני עבד איתנו קצת בלהקת הנח"ל. בהמשך, אני זוכר שפגשתי אותו ברחוב, ליד הבית של עלי מוהר, כשהוא עבר שם. הוא אמר לי 'אתה רוצה להשתתף בפסטיבל הזמר?'. אמרתי כן, בבהלה מסויימת מכל הדבר הזה. לא היה לי מושג על מה זה. הוא השמיע לי את השיר 'יעלה ויבוא' בביתו על פסנתר. אני חושב שעצמתי עיניים כל הזמן בביצוע השיר, לא היו פרומפטרים. השיר הזה עשה עניין. הוא הלחין ב'אל תקרא לי שחור', שהלכתי לראות את זה בזמנו, וזה היה פגז. הוא אהב את המוזיקה השחורה. הלחין את אות הפתיחה של 'זהו זה', למילים שכתב אהוד מנור. הוא עבר לפני שנים רבות ללונדון, עסק בתיזמור והיה רחוק מהעין ומהתקשורת. היה איש מוכשר, נחמד, חביב ביותר. משועשע ושלט במוזיקה בכל רזיה".

"בני הוא אחד מהמוזיקאים הגדולים שהיו פה", ספד לו חברו הפיזמונאי אבי קורן, ששיתף איתו פעולה מספר פעמים, בשיחה עם וואלה! תרבות, "הוא החליט לעזוב את הארץ ולהתמקד בעניינים של הנפש. איבדתי חבר". איש הרדיו הוותיק, משה מורד, ספד לנגרי בפוסט שכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "חדשות עצובות מלונדון. בני נגרי, המלחין והמעבד המוכשר, ודוקטור לפסיכולוגיה יונגיאנית ופוסט-יונגיאנית, מת אתמול...היה לנו הרבה מהמשותף (מעבר למוזיקה כמובן) - גם האהבה ללונדון (בה חי בשלושים השנים האחרונות) וגם התשוקה האקדמית. לאחרונה שוחחנו בעניין ספרו המעניין, שיצא באותה הוצאת ספרים אקדמית שבה יצא הספר שלי... עסק במוזיקה, פסיכותרפיה ומחקר והיה איש מקסים ומעניין. יהי זכרו ברוך!"

נגרי נולד בתל אביב. בצעירותו למד מוזיקה קלאסית, ובהמשך עבר למוזיקה הפופולרית. עוד בטרם גיוסו השתתף בעיבוד השירים של צוות הווי הנח"ל לאלבומם "כמה טוב", שכלל את הקלאסיקות "חורשת האקליפטוס ו"באביב את תשובי חזרה". בשנת 1968 הלחין עם אלכס כגן את המוזיקה לקברט הסאטירי של חנוך לוין, "את אני והמלחמה הבאה", ובהמשך גם ל"קטשופ".

יהורם גאון עם המוזיקאי בני נגרי. צילום מסך, צולם על ידי צלם "להיטון", צילום מסך
בני נגרי עם יהורם גאון והעיתונאית נעמי רון/צילום מסך, צילום מסך, צולם על ידי צלם "להיטון"

במהלך שירותו שימש כמעבד ומנהל מוזיקלי של להקת חיל הים, בתוכנית "רפסודה בכחול" שכללה בין השאר את הלהיטים "אנשי הדממה" ו"כשאהיה גדול" ("שוטי שוטי ספינתי"), ובתוכנית "שירת הים" שכללה בין השאר את הלהיט "חסקה". בתוכניות אלו הושפעה הלהקה ממוזיקת הנשמה האמריקאית. בהמשך, נגרי החליף את יאיר רוזנבלום כמנהל המוזיקלי של להקת הנח"ל בתוכנית "הפלמח"ניק" ועיבד שירים לתוכנית "לה בומבה" של להקת חיל התותחנים כולל הלהיט "פרחים בקנה", ועבד גם עם להקת פיקוד המרכז עבורה הלחין את השיר "שומר החומות" של דן אלמגור.

נגרי הלחין ועיבד שירים לפסטיבלי הזמר, ובהם "יעלה ויבוא" שביצע גידי גוב. הוא הלחין ועיבד מוזיקלית מחזות זמר והבולט ביניהם הוא "אל תקרא לי שחור", שבו שימש בתחילת שנות השבעים גם כמלחין ושיריו היו בסגנון מוזיקת הנשמה השחורה, והוא כלל את הלהיט "יום יבוא".

בשנות השבעים גם שיתף פעולה עם יהורם גאון, בין השאר בעיבוד מרבית שירי אלבומו "עוד לא אהבתי די", שכלל את הלהיט "החגיגה נגמרת" שכתבה והלחינה נעמי שמר, הפיק את המיני־אלבום "קדחת חסידיסקו" שבו שרו ריקי גל וחברות להקת "סקסטה", ושימש כמנהל המוזיקלי ומלחין אות הפתיחה של התוכנית "זהו זה", שנוגן על ידי להקת "ברוש". בסוף אותו עשור עיבד כמחצית משירי אלבומו השלישי של שימי תבורי, "זיכרונות".

להקת חיל הים בתוכניתה "שירת הים". צילום מסך
להקת חיל הים בתוכניתה "שירת הים". בני נגרי עם משקפיים, יושב בשורה הראשונה/צילום מסך

נגרי גם תרם מכישרונו להלחנת ועיבוד פסקולי סרטים, ובהם של "חמש חמש" ו"עץ הדומים תפוס", וגם עמד מאחורי שיר הנושא של להיט הענק "שתי אצבעות מצידון", אותו ביצע בועז עופרי.

בשנת 1987 עיבד את שירי אלבומה של עפרה חזה, "שירי מולדת ג'", והפיק מוזיקלית את האלבום הבינלאומי הראשון של חזה, "שירי תימן". בנוסף, שיתף פעולה מוזיקלית עם נורית גלרון (כמעבד אלבומה "קלאסי") ועם בועז שרעבי (עיבד את שירי אלבומו של "ריגושים").

בשנת 1990 עבר להתגורר בלונדון' פעל בה בתחום המוזיקה הקלאסית ועסק במחקר אקדמי ובפסיכותרפיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully