וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממבו-ג'מבו: "רמבו 5: המשחק האחרון" הוא אחד הקשקושים הגדולים בקריירה של סטאלון

20.9.2019 / 10:48

תסריט מגוחך, משפטי מחץ נלעגים, אקשן דבילי ושנאת זרים: קצרה היריעה מלמנות את כל הכשלים ב"רמבו 5 - המשחק האחרון". הסרט עלוב מהשנייה הראשונה ועד האחרונה, והוא ללא ספק מרגעי השפל בקריירה המפוארת של כוכבו סילבסטר סטאלון

יונייטד קינג
דירוג כוכבים לסרטים - 0 כוכבים. ., עיבוד תמונה
דירוג כוכבים לסרטים - 0 כוכבים/עיבוד תמונה, .

באוקטובר 1982, כמה חודשים לאחר פרוץ מבצע שלום הגליל, הגיע לאקרנים סרט בשם "First Blood". הוא הציג לנו את דמותו של ג'ון רמבו, יוצא מלחמת וייטנאם בגילומו של סילבסטר סטאלון, ועסק ביחס המשפיל של החברה האמריקאית לבוגרי המלחמה ההיא. זו היתה דרמה לא פחות מאשר מותחן פעולה, והיו בה אלמנטים ביקורתיים ואנטי-מיליטריסטים.

עם השנים, הזיכרון הציבורי בקשר לכל זה קצת היטשטש. לסרט התחילו לקרוא "רמבו", ולא בשמו המקורי, והשם הזה גם הפך לשם תואר שמתאר מאצ'ו כל-יכול ("ליברמן יטפל בעזה, הוא רמבו" וכיוצא בכך). הממד החתרני של "First Blood" נשכח, וכל מה שהתקבע היא היעילות הברוטלית בה הגיבור קוצר את אויביו.

ההמשכונים של "First Blood" יישרו קו עם הגישה הזו, אימצו את השם המקוצר "רמבו" והפכו למותחני פעולה נטולי רבדים וקצת טראשיים - במיוחד הפרק השלישי מסוף שנות השמונים, בו ששון גבאי גילם סוחר נשק פקיסטני בשם מוסא. התהליך הזה המשיך במידה פחותה ב"רמבו 4", שיצא לאקרנים בשלהי העשור הקודם, ואחרי עוד הפסקה ארוכה, מגיע לשיא חדש ב"רמבו 5 - המשחק האחרון", שיצא לאקרנים בסוף השבוע.

לכאורה מדובר בהמשך ישיר לסרט המקורי, והוא אף כולל מעין קליפ קצר שמציג את מיטב קטעי הארכיון מן הפרקים הקודמים. אך למעשה, אין בו כמעט שום קשר אליו, ואין שום סיבה מיוחדת שיקראו לו "רמבו". באותה מידה, אפשר גם היה לקרוא לו "סמבו", "ג'מבו" או "ממבו", או פשוט "חטופה 4", שכן עלילתו מזכירה את המותחנים בכיכובו של ליאם ניסן.

רמבו 5. יונייטד קינג,
"'רמבו 5'? יותר כמו 'חטופה 4'". מתוך "רמבו 5 - המשחק האחרון"/יונייטד קינג

וכך, רמבו מיודענו מבלה את הפנסיה שלו בחווה באריזונה, אך נאלץ לחצות את הגבול למקסיקו כדי לחלץ את האחיינית המאומצת שלו מידיו של קרטל הסוחר בנשים. בסרטים של ניסן הזהירו צעירות אמריקאיות מטיולים באירופה, פן ייחטפו בידי גברים עם מראה בלקני או ערבי, וב"רמבו 5" מציירים תמונת מצב לפיה כל המקסיקאים הם רוצחים ואנסים, וגם הנשים המקסיקאיות מתוארות כמי שמסייעות להן בפשעיהן נגד בשל בצע כסף. בקיצור, מותחן הפעולה הזה מתפקד כמעין סרטון תעמולה להצדקת תוכניתו של טראמפ להקים גדר בין ארצות הברית לשכנתה הדרומית.

נוסף לשנאת הזרים ולצורה הנצלנית בה מציג "רמבו 5" את סוגיית הסחר בנשים, הוא לוקה גם בכל אספקט אמנותי. התסריט פגום לחלוטין: המפגש הראשון בין הגיבור לפושעים המקסיקאים אמור לסיים את הסרט אחרי רבע שעה, אך לשם הנוחות התסריטאית, שני הצדדים בוחרים לפתור אותו בצורה מסורבלת ומגושמת, כך שאפשר יהיה למרוח את העלילה; הנוחות הזו גם מכתיבה את הקצב בה דמותה של עיתונאית מקסיקאית בגילומה של פז וגה מגיחה ואז שוב נעלמת בצורה שרירותית לחלוטין; שתי סצינות שלפי כל היגיון דרמטי היו אמורות להגיע בסיום, מונחות כבר באמצע; הדיאלוגים מבוססים על משפטי מחץ נלעגים, הנאמרים במלוא הרצינות והפומפוזיות, והרשימה עוד ארוכה.

כמיטב המסורת, "רמבו" מקפיד להיות האמא של כל "הסרטים החקלאיים", כלומר אלה שבהם יש גופה על כל דונם. הפרק החמישי מרחיק לכת, ולוקח את רמות האלימות והזוועות כמה צעדים קדימה, בצורה אינפנטילית שראויה יותר למותחן אימה סוג ג' לבני הנעורים. בתחילת הסרט מסופר לנו כי הגיבור בנה לעצמו רשת סבוכה של מנהרות דוגמת אלה שהכיר בווייטנאם, וברור לנו כי המנהרה שתופיע במערכה הראשונה תחזור בשלישית. כשזה קורה, הדבר יוצא לפועל באופן שבמקרה הטוב מזכיר את "שכחו אותי בבית". עבודת הבימוי של אדריאן גרונברג נעה בין הסתמי למביך, והתוצאה כולה מגוחכת מהדקה הראשונה ועד האחרונה.

רמבו 5. יונייטד קינג,
סרטון תעמולה למען הקמת הגדר על הגבול עם מקסיקו. מתוך "רמבו 5 - המשחק האחרון"/יונייטד קינג

בניגוד לחברו משכבר הימים ארנולד שוורצנגר, שהתקשה למצוא את עצמו מחדש בקולנוע לאחר תום כהונתו כמושל קליפורניה, לסילבסטר סטאלון דווקא היו רגעים יפים בעשור האחרון - כולל מועמדת מוצדקת לאוסקר על "קריד", בו הוכיח מחדש איזה שחקן נהדר הוא יכול להיות. אך בצד זאת, היו לו כמה רגעי שפל, למשל ההמשכונים של "תוכנית בריחה" ועכשיו גם הסרט הזה, שהוא אחד המיותרים בקריירה הארוכה שלו. אפשר רק להתפלל שלשמו בכל זאת יש קצת משמעות, וש"רמבו - המשחק האחרון" אכן יהיה הפעם האחרונה בה מנסים לסחוט את טיפת המיץ האחרונה מדמותו של החייל המשוחרר שכבר סבל כל כך הרבה.

רמבו 5. יונייטד קינג,
איפה "קריד" ואיפה הסרט הזה. מתוך "רמבו 5 - המשחק האחרון"/יונייטד קינג
רמבו 5. יונייטד קינג,
בולט בהעדרו: ששון גבאי. מתוך "רמבו 5 - המשחק האחרון"/יונייטד קינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully