וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא חתיכת דביל מ***ין": הסערה סביב הסרט השערורייתי של השנה הולכת ומתגברת

2.10.2019 / 11:55

רגע לפני צאתו לאקרנים, "ג'וקר" ממשיך למשוך אש. ריאיון בו הבמאי טוד פיליפס האשים את המודעות החברתית הגוברת בהרס הקומדיה המודרנית, הוביל לגל של גינויים חריפים ברשת. האם הסרט המדובר בדרך לכישלון קופתי ולנשירה מן המירוץ לאוסקר?

יחצ

בסוף השבוע יעלה למסכים בארצות הברית "ג'וקר", ונראה שיהיה קשה להתחרות בו על תואר הסרט השערורייתי של השנה, ולמעשה ניתן אף להגדיר אותו כאחד התוצרים ההוליוודיים הכי שנויים במחלוקת של השנים האחרונות.

הסערה סביבו רק הולכת ומתפתחת עם כל יום שעובר, אבל קודם ניקח צעד אחורה ונזכיר במה מדובר: "ג'וקר" מציג את האירועים המוכרים לנו מלהיטי "באטמן" למיניהם, אבל מנקודת מבטו של הנמסיס של איש העטלף, בגילומו של חואקין פיניקס, ומתאר לנו כיצד עוצבה אישיותו של הארכי-נבלים המפורסמים בהיסטוריה של התרבות הפופולרית.

אין מדובר בסרט גיבורי-על במובן שאליו התרגלנו בשנים האחרונות, אלא בדרמה אפלה, קודרת ומערערת, השואבת השראה בעיקר מסרטים כמו "נהג מונית" ו"מלך הקומדיה". גיבורה הוא גבר מתבודד, תמהוני ואכול מרירות, ו"ג'וקר" מתאר כיצד העוינות הזו הולכת ומצטברת אצלו עד שהיא מתפוצצת, וגוררת לתוכה אחרים.

הקרנת הבכורה של הסרט היתה במסגרת פסטיבל ונציה האחרון, והוא אמנם יצא ממנו כשבאמתחתו אריה הזהב, הפרס החשוב באירוע ואחד היוקרתיים בעולם הקולנוע, אך גם עם ערפל של פרסומים שליליים שעוטף אותו והולך ומתעבה.

הג'וקר. פסטיבל ונציה,
הרוח נושבת קרירה, נוסיף עוד קיסם למדורה. מתוך "ג'וקר"/פסטיבל ונציה

בין השאר, טענו כי הגיבור הוא אייקון של אינסלים (גברים מתבודדים ושונאי נשים), האשימו את הסרט בטיפוח גבריות רעילה ובעידוד אלימות, והכריזו עליו כלא פחות מאשר סכנה לציבור. משפחות של קורבנות אירועי ירי יצאו נגדו, אבטחה אדוקה כבר הוצמדה לכמה מהקרנותיו והמבקרים האמריקאים מתחרים מי ישחט אותו בצורה נוקבת יותר. אולפני וורנר נאלצו להוציא הבהרה רשמית לגבי טיבו של "ג'וקר", וגם מנעו מן התקשורת להציג שאלות במהלך הקרנת הבכורה שלו. במהלך ראיונות אחד על אחד, חואקין פיניקס נטש שיחה עם עיתונאי של הדיילי טלגרף בגלל שהציג בפניו שאלה נפיצה, ואלה רק חלק קטן מן הדוגמאות הרלוונטיות.

לתוך חבית השריפה הזו, בחר הבמאי טוד פיליפס להשליך אתמול גפרור נוסף. הקולנוען היה ידוע כיוצר של קומדיות פרועות כמו סדרת "אחרי החתונה", אך ב"ג'וקר" פנה לכיוון שונה לגמרי, דרמטי ונטול הומור. כשנשאל מדוע עשה זאת, האשים בכך את תרבות ה-Woke: אחד המושגים הדומיננטיים בשיח האמריקאי של השנים האחרונות, שאפשר להגדירו בתמציתיות כמודעות פרוגרסיבית לעוולות חברתיות ולפריבילגיות.

"לך תהיה מצחיק היום עם תרבות ה-Woke", אמר בריאיון ל"ואניטי פייר". "יצאו מאמרים על השאלה למה קומדיות כבר לא מצליחות היום. אגיד לכם למה - בגלל שכל הפאקינג הבחורים המצחיקים אומרים לעצמם, 'עזבו, אנחנו לא רוצים לפגוע באף אחד".

הדברים הללו, אגב, לא מאוד שונים ממה שכבר אמר במהלך מסיבת העיתונאים לאחר קבלת הפרס בוונציה, אבל אז האקלים סביב הסרט היה רגוע יותר, ואז גם היתה פחות תקשורת האמריקאית סביב המיקרופון של הבמאי. כעת, בסיטואציה שונה, הצהרותיו הולידו גל של גינויים ברשתות החברתיות.

עוד בוואלה!

היסטוריה: "ג'וקר" זכה באריה הזהב בפסטיבל ונציה

לכתבה המלאה
טוד פיליפס. אבנר שביט, מערכת וואלה!
גדי טאוב של הוליווד או לוחם צדק בעצמו? טוד פיליפס לאחר הזכייה בפסטיבל ונציה/מערכת וואלה!, אבנר שביט

העיתונאי רוב טננבאום כתב - "עצוב שפיליפס הוא שמוק שחושב שלוחמים למען צדק חברתי הורסים את הקומדיה, ושרק גברים מסוגלים להצחיק". המבקר סקוט טוביאס הוסיף - "לטוד פיליפס מפריעה מודעות חברתית בקומדיה, לי מפריעה העובדה שאף אולפן לא היה מפיק היום סרטים כמו 'נהג מונית' או 'מלך הקומדיה', אז צריך להמציא אותם מחדש בתור סרט גיבורי-על דבילי".

לולו וואנג, קולנועית אמריקאית ממוצא אסייתי שהיתה חתומה השנה על הלהיט המוערך "הפרידה", הגיבה גם כן - "אפשר לעשות קומדיה חצופה גם בלי שתהיה על חשבון מי שהודרו במשך שנים, זה רק דורש קצת יותר עבודה...גם כתסריטאי, אבל גם כבן אדם". הסופרת קווין קמינגס הצליפה - "הבעיה שלך היא שהקומדיה הלכה הלאה, כי זו דרכה, אבל אתה עצלן מזדיין ולא יכולת ליישר איתה קו". אלה הם רק חלק מהציוצים הזועמים, וכשאמריקה תתעורר לעוד בוקר חדש, סביר להניח שיתווספו להם עוד רבים.

כעת עולות שתי שאלות: האם המהומה הזו תפגע בקמפיין הקופתי של "ג'וקר", שבהתחלה צפו לו גדולות ונצורות, והאם נותרו לו סיכויים כלשהם לקבל מועמדויות לאוסקר, כפי שחזו בתחילה. את התשובה לשאלה הראשונה נקבל כבר בימים הקרובים. התשובה לשאלה השנייה תגיע בעוד כחודשיים, ובארץ הסרט יעלה בסוף השבוע הבא.

  • עוד באותו נושא:
  • ג'וקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully