וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולגה טוקרצ'וק ופטר הנדקה הם הזוכים בפרס נובל לספרות לשנים 2018 ו-2019

10.10.2019 / 14:27

הסופרת הפולניה אולגה טוקרצ'וק והסופר והמחזאי האוסטרי פטר הנדקה הם הזוכים בפרס נובל לספרות לשנים 2018 ו-2019, בהתאמה. בשנה שעברה בוטל הפרס היוקרתי לראשונה מאז 1943, בעקבות משבר שפרץ באקדמיה השוודית ונגע בין השאר לתקיפות מיניות והתפטרות חברי אקדמיה

הסופרת הפולניה אולגה טוקרצ'וק. Creative Commons
הסופרת הפולניה אולגה טוקרצ'וק/Creative Commons

הסופרת הפולניה אולגה טוקרצ'וק והסופר והמחזאי האוסטרי פטר הנדקה הם הזוכים בפרס נובל לספרות לשנים 2018 ו-2019, בהתאמה - כך הכריזה האקדמיה השוודית בטקס לפני זמן קצר. בשנה שעברה בוטל הפרס היוקרתי, בפעם הראשונה מאז 1943, בעקבות משבר שפרץ באקדמיה השוודית ונגע בין השאר לתקיפות מיניות והתפטרות חברי אקדמיה, ולכן השנה נבחרו זוכים גם לשנה הנוכחית וגם לשנה שעברה.

הסופרת הפולניה אולגה טוקרצ'וק בת ה-57 היא גם פסיכולוגית ואקטיביסטית פוליטית בעלת עמדות שמאל וחברת מפלגת הירוקים הפולנית. היא זכתה בפרס מאן בוקר הבינלאומי בשנה שעברה על הרומן "Flights" שייראה אור גם בעברית בהוצאת אחוזת בית בתרגומה של מרים בורנשטיין. תחת אותה חברה ומתרגמת ייצא בקרוב גם המותחן הבלשי שלה " Drive your Plow over the bones of the dead". ספרה הראשון התפרסם לפני 30 שנה. בנימוקי הענקת הפרס לטוקרצ'וק צויין בין השאר כי היא בעלת "דימיון עלילתי עם תשוקה אנציקלופדית".

הסופר והמחזאי האוסטרי פטר הנדקה, שכתב בין השאר את תסריט "מלאכים בשמי ברלין", מהווה חלק מהגל החדש בספרות בשפה הגרמנית ועורר מחלוקות רבות בארצו בשל ביקורתו כלפי המשטר, יחסו לשואה ולימין הדתי והשמרני בארצו. בין הנימוקים להענקת הפרס להנדקה צויין בין השאר כי הוא חתום על "יצירה משפיעה שבעזרת השנינות הלשונית חקר את הפריפריה ואת הספציפיות של המין האנושי".

הסופר והמחזאי האוסטרי פטר הנדקה. Creative Commons
הסופר והמחזאי האוסטרי פטר הנדקה/Creative Commons

תחילתו של המשבר האחרון באקדמיה השוודית היה בסוף 2017. על רקע תנועת MeToo נחשפו טענות לאונס מצד הצלם השוודי־צרפתי ז'אן קלוד ארנו, הנשוי למשוררת קתרינה פרוסטנסון, שהייתה אחת מחברות האקדמיה. הזוג ניהל מועדון תרבות בשטוקהולם שמומן בחלקו על ידי האקדמיה, וכמה מהתקיפות המיניות שבוצעו על ידו אירעו במקום. ארנו הורשע בבית משפט באונס, וכן הואשם גם בהדלפת שמות של זוכי נובל. פרוסטנסון עזבה את האקדמיה בשל הפרשה ולאחר מכן התפטרו חברי אקדמיה נוספים, ובהם מי שעמדה בראשה, פרופ' שרה דניוס. שבעה חברי אקדמיה חדשים מונו מאז. בעקבות המשבר בוטל הפרס שנה שעברה, ובשל כך השנה הוכרזו שני זוכים - לשנה זאת ולשנה שעברה.

פרס נובל לספרות מוענק על ידי האקדמיה השוודית (כמעט) בכל שנה החל משנת 1901 לסופר שיצר את "היצירה יוצאת הדופן ביותר בעלת נטיה אידיאליסטית". בשנת 2017 זכה בפרס הסופר הבריטי קזואו אישוגורו, ולפני הוענק הפרס במפתיע לזמר והיוצר האמריקאי בוב דילן. הישראלי היחיד שזכה בפרס הוא ש"י עגנון. הוא הוענק לו ב-1966 לצד המשוררת הגרמנייה נלי זק"ש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully