וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עזה ומצרים כפי שלא ראינו: פסטיבל קולנוע ערבי יתקיים לראשונה ביפו

27.10.2019 / 0:57

המהדורה הראשונה של פסטיבל יאפא, שייצא לדרכו בסוף השבוע ביפו, תציג כמה הקרנות חד-פעמיות של סרטים טריים על המתרחש במדינות השכנות לנו

עזה. פסטיבל יאפא,
מתוך "עזה"/פסטיבל יאפא

הקולנוע דובר הערבית משגשג בזירה הבינלאומית. המחשה לכך התקבלה בפסטיבל ונציה האחרון, בו הוקרנו יותר מעשרה סרטים שכאלה במסגרות השונות, אם כי רובן היו המשניות יותר. עם זאת, בישראל הפריחה הנ"ל כמעט לא מקבלת במה, והיצירה הקולנועית של שכנינו לא מופצת מסחרית וגם לא תמיד מגיעה לפסטיבלים ולסינמטקים השונים.

יש לכך שתי סיבות, משני כיוונים שונים: מצד אחד, ההדרה המתמשכת והגוברת של התרבות הערבית מן המציאות הישראלית; מצד אחר, העובדה שבימינו, רוב היוצרים/מפיקים של הסרטים הללו לא מעוניינים להקרין אותם בארץ, בטח לא במסגרת שיש לה איזשהו קשר למוסדות הרשמיים של המדינה.

לאור כל זה, פסטיבל יאפא שייפתח בסוף השבוע הוא חידוש מרענן וחשוב בנוף התרבות הישראלית. האירוע יציג כמה סרטים טריים ובולטים על המתרחש באזורנו - רובם במה שתהיה הקרנת בכורה מקומית, וככל הנראה גם ההזדמנות היחידה לראותם כאן. ייתכן שהתאפשר לו לעשות זאת כיוון שבניגוד לאירועים מקומיים אחרים, הוא לא ממומן בכל צורה שהיא בידי המדינה, ולא מתרחש במוסד המתוקצב בידי מועצת הקולנוע הלאומית, אלא במרכז המוזיקה ביפו. כמו כן, המנהל האמנותי הוא צרפתי - ברטרנד לה דלזיר.

גם כך, המגבלות ניכרות: הפסטיבל יקרין כמות קטנה למדי של סרטים, ואי אפשר למצוא בהם כמה שמות בולטים, למשל כל אלה שהוצגו השנה בוונציה, או "כפר נחום" שהיה מועמד לאוסקר בחורף האחרון. אך לא בטוח שזה המקום להתקטנן: עדיף מעט על כלום, ועצם קיום האירוע הוא פריצת דרך משמעותית, בתקווה אולי לעתיד טוב יותר מכל הבחינות.

יום הדין. פסטיבל קאן 2018,
מתוך "יום הדין"/פסטיבל קאן 2018

הפסטיבל ייצא לדרכו בחמישי 31.10 עם "Mafak" ("בורג"), על פלסטיני המשתחרר מן הכלא לאחר 15 שנה. מבין הסרטים שיוקרנו לאחר מכן, נציין שלושה: "Yomeddine" סרט מצרי שעורר תהודה רבה כיוון שהוקרן במסגרת התחרות הרשמית של פסטיבל קאן בשנה שעברה. הדרמה הזו עוקבת אחר מסעו של מצורע ברחבי מצרים, והאמת היא שאינה מרשימה במיוחד, ועדיין מדובר בהזדמנות שלא תסולא בפז ליהנות מן הקולנוע העכשווי במדינה שכל כך קרובה אלינו.

את הפסטיבל ינעל בשבת 2.11 "עזה", סרט תיעודי חדש של האירים גרי קין ואנדרו מקונל, שכבר הוקרן בפסטיבל חיפה ועוד יוצג בהמשך החודש בסינמטק תל אביב במסגרת פסטיבל 48 מ"מ (ובשמו הלא רשמי, פסטיבל הנכבה). הסרט מספק הצצה נדירה מבחינתו למתרחש במקום שבשמו הוא נקרא, אבל גם משרת אג'נדות ומעצב את המציאות באופן חד-צדדי שאין בו טיפה של יושר אינטלקטואלי. במידה מסוימת מדובר בתמונת מראה של "מעברים", דוקו ישראלי טרי שהוקרן גם כן בפסטיבל החיפאי והתגלה כלא יותר מסרטון תעמולה של צה"ל. אז הנה לנו תזכורת משני הצדדים שקולנוע דוקומנטרי הוא לעתים לא יותר מאשר פרופוגנדה לא מתחכמת במיוחד.

במישור הקולנועי-מוזיקלי, יוצג בהקרנת בכורה מקומית דוקו צרפתי טרי בשם "The Cause of Rap", העוקב אחר הרכב ראפ פלסטיני-לבנוני שגלה לאירופה. בצד זאת יוקרנו עוד כמה סרטים עלילתיים נוספים, על הנעשה ברשות הפלסטינית ובצפון אפריקה, ויוקרנו לראשונה גם סרטי ארכיון על החיים ביפו בין 1905 ל-1928, שנשמרו במרתפי מכון הקולנוע הבריטי ולאחרונה אותרו, שוחזרו ושופצו. זאת ביוזמתה של תחקירנית-העל לילי יודינסקי.

כרטיס לסרט יעלה 25 שקל בלבד, וכרטיסייה לחמישה סרטים יעלה מאה שקל. להזמנת כרטיסים ולפרטים נוספים, ראו האתר הרשמי.

  • עוד באותו נושא:
  • רצועת עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully