וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצגה שנפסלה לאחר ש"האדירה מחבלים" תעלה לראשונה בתיאטרון

28.10.2019 / 15:32

פרסום ראשון: ההצגה "אסירי הכיבוש" שיצרה עינת ויצמן ומבוססת על מכתבי וסיפורי אסירים פלסטיניים, שעוררה לפני שנתיים סערה כשנפסלה מפסטיבל עכו וגרמה לפירוקו, תעלה בעוד חודש לראשונה על במת התיאטרון. שרת התרבות מירי רגב לוואלה! תרבות: "זו לא הצגה, זו הסתה"

מירי רגב במהלך הצהרה לתקשורת בכנסת, ירושלים 26 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
"את ההצגה הזו צריך להפסיק כאן ועכשיו". שרת התרבות מירי רגב/ראובן קסטרו

שנתיים אחרי שההצגה "אסירי הכיבוש", אשר נוצרה על ידי עינת ויצמן ואסירים ביטחוניים פלסטינים, נפסלה מפסטיבל עכו, גרמה לפירוקו ועוררה סערה, היא תעלה לראשונה בתיאטרון - כך נודע לוואלה! תרבות. ההצגה, העוסקת במכתבים ובסיפורים של האסירים, תושק ב-25 וב-26 בנובמבר בתיאטרון תמונע בתל אביב.

ההצגה "אסירי הכיבוש" עוררה סערה גדולה באמצע 2017. לאחר שאבי גיבסון בר-אל, המנהל האמנותי של הפסטיבל, המליץ על ההצגה של ויצמן, ועדת ההיגוי בראשותו של ראש עיריית עכו שמעון לנקרי פסלה אותה. ההחלטה השנויה במחלוקת זכתה לגיבוי מלא משרת התרבות מירי רגב, שהצהירה כי ויצמן "מאדירה מחבלים" בהצגה שלה.

בעקבות כך התפטר מתפקידו גיבסון. במכתב ששלח למנכ"ל הפסטיבל ופורסם לראשונה בוואלה! תרבות, הוא כתב בין השאר כי פסילת ההצגה היתה "התערבות פוליטית בתכני הפסטיבל". בהמשך, שמונה קבוצות יוצרים שהיו אמורות להתחרות בפסטיבל באותה שנה פרשו מהתחרות לאות סולידריות. גם ארגוני יוצרים גינו את פסילת ההצגה, וטענו כי היא "פוגענית ובלתי דמוקרטית", ובהם איגוד במאי התיאטרון (בת"י), ארגון היוצרים העצמאיים בתיאטרון (אי"ב) וארגון השחקנים בישראל (שח"ם).

עינת ויצמן. ראובן קסטרו
עינת ויצמן: "העלאת ההצגה הזאת עלתה בקריסה של פסטיבל, איומים בסגירה של תיאטרון יפו, איומים על מממנים וטריקת דלתות של תיאטראות בפניי"./ראובן קסטרו

ההצגה נכתבה ובויימה על ידי השחקנית עינת ויצמן בשיתוף אסירים ביטחוניים. היא עוסקת בעולמם של אסירים אלו, מבוססת על עדויות שנמסרו על ידם על שהותם בכלא הישראלי, בהן הם מספרים בין השאר על חקירות ועינויים, שביתות רעב ובידוד. ויצמן מלווה את ההצגה, ובמקביל תספר על יצירתה והמאבק שלה להעלות אותה על הבמה בארץ.

"העלאת ההצגה הזאת עלתה בקריסה של פסטיבל, איומים בסגירה של תיאטרון יפו, איומים על מממנים וטריקת דלתות של תיאטראות בפניי", אמרה עינת ויצמן לוואלה! תרבות. "למרות זאת, ההצגה עולה אחרי שנתיים של עבודה עם אסירים - חלקם השתחררו במהלך העבודה - שעבדו ועדין עובדים איתי. תיאטרון תמונע הוא התיאטרון היחיד שהיה לו את האומץ והיכולת האמנותית לתמוך בפרויקט כזה".

שרת התרבות, מירי רגב, מסרה בתגובה: "תמונע רעה - פרובוקציה זולה. זו לא הצגה, זו הסתה במימון כספי הציבור. כפי שנאבקתי וניצחתי את אל מידאן, כך אנצח בעניין תאטרון תמונע. מקורות ההשראה של ויצמן הם אסירים פלסטינים, מקורות ההשראה שלי הם כבודם וזכרם של חללי צה"ל ומשפחות השכול. את ההצגה הזו צריך להפסיק כאן ועכשיו".

עוד בוואלה!

"פסילת הצגת עינת ויצמן היא התערבות פוליטית": מכתב ההתפטרות של אבי גיבסון בר-אל

לכתבה המלאה
ההצגה "אסירי הכיבוש". דוד קפלן,
גרמה לפירוק פסטיבל עכו בשנת 2017. ההצגה "אסירי הכיבוש"/דוד קפלן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully