וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטים קצרים על זכות השיבה והסרט שהסעיר את ישראל: "פסטיבל הנכבה" חוזר

30.10.2019 / 0:00

למרות כל האיומים, פסטיבל 48 מ"מ שוב יתקיים בסוף החודש הבא, בסמוך לכ"ט בנובמבר, ויציג שלל סרטים המציגים את המתרחש באזורנו מנקודת מבט פלסטינית. בתפריט: דוקו על עזה, הקרנה מיוחדת של "חרבת חזעה" ודרמה עטורת פרסים בכיכובה של משפחת בכרי

ואג'יב. פסטיבל הנכבה,
הזדמנות נדירה לראות את הסרט עטור הפרסים. מתוך "ואג'יב"/פסטיבל הנכבה

עד כמה הקדנציה הבלתי נגמרת של מירי רגב במשרד התרבות השפיעה על עולם הקולנוע המקומי? אפשר להתווכח על זה, אבל דבר אחד בטוח: למרות המחאות והאיומים, שלה ושל האחרים, פסטיבל 48 מ"מ, הידוע גם כפסטיבל הנכבה, לא הלך לשום מקום. בסוף נובמבר הקרוב הוא יתקיים זו הפעם השביעית ויציג שלל סרטים המציגים את ההיסטוריה ואת המציאות של אזורנו דרך נקודת מבט פלסטינית.

שלא במקרה, הפסטיבל ייפתח ב-29 בנובמבר, כלומר בסביבות היום שבו התקבלה תוכנית החלוקה של האו"ם. כרגיל, התפריט האמנותי מצומצם. הוא יכלול הקרנה של "העוז לדמיין", אסופת סרטים קצרים של יוצרים ישראלים ופלסטינים העוסקים בזכות השיבה. נוסף לכך יוקרן "מחכים לפרג' אללה", סרט באורך 55 דקות של גכנידאל בדראני, המתרחש מאחורי הקלעים של הפקה פלסטינית של המחזה "מחכים לגודו", ו"מכשול" של מייקל ראולי האמריקאי, סרט דוקו על צעירים פלסטינים המתמחים בפארקור.

בפינת הקלאסיקות, יוקרן "חרבת חזעה", העיבוד הטלוויזיוני של רם לוי לספרו של ס.יזהר, שבעת הפקתו ב-1978 עורר כזכור סערה ציבורית בישראל, כהמחשה לכך שכבר אז התחולל כאן מאבק סביב חופש הביטוי והיצירה.

חרבת חזעה. פסטיבל הנכבה,
הבעיר את המדינה. מתוך "חרבת חזעה"/פסטיבל הנכבה

סרט נוסף שיוצג בפסטיבל יגיע אליו לאחר הקרנות בשני אירועים מקומיים אחרים, פסטיבל חיפה ופסטיבל: מדובר ב"עזה", סרט דוקו של גארי קין ואנדרו מק'קונל האירים, שמצד אחד מיטיב לספק לנו הצצה נדירה להתרחש במקום בשמו הוא נקרא, ומצד אחר מתגלה כחד-צדדי ומיתמם באופן די מקומם.

רוב הסרטים הללו אמנם עוסקים בהוויה הפלסטינית, אבל לא נעשו בידי פלסטינים. זאת כיוון שהם יוקרנו בסינמטק תל אביב, ובימינו רוב הבמאים מן העולם המערבי לא ששים לכך שהיצירות שלהם יוקרנו במוסד הממומן באיזושהי צורה בידי גופים ממשלתיים בישראל. לכן, הפסטיבל מקיים גם שתי הקרנות בזירות חיצוניות ופרטיות: במועדון הגדה השמאלית בתל אביב יוקרן "ואג'יב" של אן-מארי ג'אסיר, בכיכובם של מוחמד וסאלח בכרי כאב ובנו המנוכר היוצאים יחדיו למסע משותף. הסרט הוקרן לפני שנתיים בפסטיבלים של לוקרנו ולונדון וזכה לפרסים, וזו הזדמנות לראותו כאן. נוסף לכך, תתקיים בכנסיית הכפר באיקרית הקרנה של טרילוגיית סרטים קצרים של האמנית והקולנוענית לריסה סנסור.

לפרטים על ההקרנות בסינמטק ראו האתר הרשמי שלו, ולפרטים על ההקרנה במועדון הגדה השמאלית ראו בעמוד הפייסבוק של המקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully