וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הרחק מהבית: צוות סירק דה סוליי בונה לעצמו משפחה חלופית

עידו ישעיהו, מדריד

18.11.2019 / 0:00

הגענו לבקר מאחורי הקלעים של המופע "קוזה" של סירק דה סוליי במדריד, מה שהקנה לנו הצצה אל חייהם של כמה מהאמנים ואנשי הצוות של הקרקס הנודע. איך בונים ומתחזקים מערכות יחסים במסגרת סיבוב הופעות שנמשך כמעט לאורך כל השנה? איך זה כשאין בית קבוע?

המופע קוזה של סירק דה סוליי. מאט בירד ©2012 Cirque du Soleil1,
פעלולים מפחידים. מתוך המופע "קוזה" של סירק דה סוליי/מאט בירד ©2012 Cirque du Soleil1

דורות של ילדים גדלו פעם עם הפנטזיה של לברוח מהבית ולהצטרף לקרקס. הנדודים ברחבי העולם והמשפחה החלופית נראו מסעירים בהרבה מאשר חיי השגרה המגבילים והמקובעים. לא בטוח באילו ממדים הפנטזיה הזו קיימת בימינו, אבל עבור 122 אנשי הצוות של סירק דה סוליי, שמגיעים מ-25 לאומים שונים ברחבי העולם, מדובר בחלום שהתגשם ובהישג אישי שהם גאים בו מאוד.

לקראת בואם לישראל ביוני 2020 עם המופע "קוזה" (Kooza), נסענו לצפות בו במדריד. כפי שראינו אותו שם, באוהל ענק שהוקם במיוחד עם הדרישות הספציפיות של המופע - כך הוא יגיע גם לישראל. מיזם המאכלס בו לוליינים שמבצעים כמה מהפעלולים הכי מפחידים שתוכלו לחזות בהם במו עיניכם, ואמנים שגופם קורא תיגר על חוקי הביולוגיה והפיזיקה בו זמנית. למשל צמד נשות הגומי מעוררות ההשתאות (במקור הן שלוש, אבל אחת מהן בהיריון); רביעיית המהלכים על החבל בגובה רב (אחד מהם הוא הוותיק שבלהקה, בן 58 שנראה בשנות השלושים שלו); אמן שמאזן את גופו ביד אחת על ערימת כיסאות שהולכת וגבהה; וגולת הכותרת של "קוזה" - גלגל המוות. מתקן המשתרע לגבהים שמשני צדדיו מין גלגלי-אוגר ענקיים, ובכל אחד מהם - או מחוצה לו - לוליין שמתגרה בגורלו בעוד המתקן עולה ויורד באוויר. מדובר באחד הדברים המלחיצים ביותר שחוויתי מעודי.

לא בכדי "קוזה" נחשב למופע הגדול והמרשים של סירק דה סוליי, ורץ ברחבי העולם מאז 2007. אבל אחרי כל זה קשה לא לתהות: איך נראים החיים שלהם מאחורי הקלעים, עשרות אנשים שאין להם באמת בית קבוע? שחלק גדול מהחוויה שלהם בעבודה הוא חיים משותפים עם עמיתיהם לעבודה? האם ניתן ליצור מערכות יחסים בנות-קיימא עם אנשים מחוץ לקרקס? מה קורה בשעות הפנאי?

במסגרת הביקור הייתה לנו הזדמנות לשוחח עם כמה מהאמנים ואנשי הצוות שמבלים את החלק הגדול של השנה מסביב לעולם. מתברר שהחיים בדרכים עלולים להוות מכשול למערכות היחסים. זה המקרה אצל ז'יסלאן ראמאז' בן ה-34 מצרפת, לוליין ושחקן מחליף של המופע, שתפקידו התכוף הוא למלא את החלל כאשר אחד מהאמנים נאלץ להיעדר. הוא מטבעו לא איש מאוד משפחתי, הוא מספר. "הייתי בדרכים כבר עשור אז אני רגיל לזה, וגם המשפחה שלי רגילה לזה. בהתחלה זה היה קשה, בטח, השתדלתי לחזור הביתה כמה שיכולתי, אבל זה כבר לא כך. אני אוהב לטייל ולגלות מקומות חדשים, אז בכל פעם שיש לי הפסקה בין ערים, אני לא תמיד מנסה חוזר הביתה אלא יוצא לחקור. אני מנסה לחזור הביתה פעם בשנה, לפעמים יותר. עכשיו לאחי נולדו שני ילדים אז אני מנסה להגיע לעתים קרובות יותר".

עוד בוואלה!

סירק דה סוליי ישובו לישראל, והפעם עם הופעתם המצליחה Kooza

לכתבה המלאה
המופע קוזה של סירק דה סוליי. מאט בירד ©2012 Cirque du Soleil1,
סביבה מיוחדת. מתוך המופע "קוזה" של סירק דה סוליי/מאט בירד ©2012 Cirque du Soleil1

באשר לאהבה, ז'יסלאן לא מייפה את המציאות כפי שהוא חווה אותה: "זה מאוד קשה. זה הצד האפל בחיים האלה", הוא אומר. "זה תלוי ומשתנה מאדם לאדם, אבל ברוב המקרים זה די מסובך. למשל, את החברה שלי לשעבר פגשתי באוסטרליה אבל היא מארגנטינה, היא עקבה אחריי במשך שנתיים בערך. היא שחקנית אבל לא עובדת איתנו. היינו בסיבוב הופעות ביחד במשך שנתיים וחצי אבל אז היא חזרה לארגנטינה, אני הייתי בקוריאה ואז עברתי לניו זילנד, קשה מאוד לשמור כך על יחסים".

הנהלת סירק דה סוליי מודעת לקושי הזה, אומר ז'יסלאן, ולכן תמיד מנסה לשכור את האנשים שמתלווים אל האמנים ואנשי הצוות - בני זוג ומשפחה. "ההנהלה תמיד מנסה להיעזר בהם, כי הם יודעים שקשה לקיים ככה משפחה וזה טוב עבורם להשאיר את המשפחה בסיבוב ההופעות. אם הייתה לי כאן רעיה והיא הייתה יכולה לקבל עבודה בהלבשה או במטבח, אז אישאר בקרקס לאורך זמן רב יותר".

אלכס סורידג' הבריטית, ראש מחלקת ההלבשה של המופע, אחראית על 250 התלבושות, 500 האקססוריז, 300 זוגות הנעליים ועשרות הפאות שמפארות את "קוזה". מדובר בתפקיד שדורש מהצוות שלה - המונה שלושה אנשים ועוד ארבעה מקומיים בכל עיר שהם מגיעים אליה - להיות הראשון להגיע בבוקר והאחרון לעזוב בלילה. הם עושים זאת בחלוקת משמרות, אבל אלכס היא זו שמפקחת על כל הנושא כל הזמן - תפקיד תובעני ומאתגר. היא כמובן לא מתלוננת. "אני לא מישהי שסובלת מגעגועים הביתה, אז זה ללא ספק בונוס", היא אומרת. "משלמים לנו לטייל בעולם. יש לי אפשרות לנצל את יום החופש שלי ללכת ולראות משהו שלא ראיתי אף פעם בעבר, אז זה לגמרי מגניב".

בין לבין היא גם מצליחה למצוא זמן למערכת יחסים, במקרה שלה לא מדובר באדם מבחוץ שנלווה אליה, אלא בקולגה - שלי, שעובדת במחלקת הפיזיותרפיה של המופע. השתיים הכירו במסגרת העבודה. "הצלחנו להתאים את החיים שלנו יפה לאורח החיים הזה, וזה מקל עלינו מאוד", היא אומרת.

המופע קוזה של סירק דה סוליי. מאט בירד ©2012 Cirque du Soleil1,
משלמים להם כדי לטייל בעולם. מתוך המופע "קוזה" של סירק דה סוליי/מאט בירד ©2012 Cirque du Soleil1

התנסות דומה חווה סדריק בליל. הקנדי בן ה-29 מנצל את צחות-פניו כדי לגלם את "התמים", גיבור המופע, ילד שנקלע להתרחשויות מופלאות ומפליאות לנגד עיניו ועינינו, עליהן מנצח "הטריקסטר", אמן האשליות. כאשר סדריק הצטרף אל "קוזה" לפני שש שנים, נשארו לו רק עשרה קורסים כדי לסיים את התואר שלו בפסיכולוגיה, כך שאת תחילת דרכו במופע, במשך שנתיים תמימות, הוא עשה כשבמקביל השלים את לימודיו - הופיע כל ערב, עשר פעמים בשבוע, ולמד בבקרים.

באשר לחיי אהבה, כפי שסדריק מנסח את זה, הוא בר מזל. "בן הזוג שלי בסיבוב ההופעות איתי", הוא מספר. "הוא עובד בחברת תוכנה בקנדה, ומאשרים לו לעבוד מרחוק, באמצעות האינטרנט. אז הוא עובד בין 8:00 ל-16:00 בימים שני עד שישי, אז שעות עבודה שונות מאוד משלי, אבל יש לנו הרבה מזל, יוצא לנו לטייל בעולם ביחד. בורכנו שיש לנו את ההזדמנות הזו, שאנחנו יכולים לעשות את זה ביחד ולבנות את היחסים שלנו כך ביחד".

באופן כללי, מספר סדריק, בסיבוב ההופעות יש הרבה בעלים, נשים ואפילו ילדים שמסיירים עם המשפחה. כשלושים נספחים בנוסף על 122 עובדי המופע. "זה מאוד כיף", הוא אומר. "בימי ראשון יש לנו יום משפחה - כולם מביאים את בני הזוג, המשפחות, הילדים ויש לנו בראנץ' גדול במטבח (לקרקס יש שף אישי שנודד גם הוא במסגרת סיבוב ההופעות. האוכל שלו מעולה, למקרה שתהיתם - ע"י). אז זו משפחה מאוד מאוד קרובה. המשפחות האמיתיות שלנו נשארו מאחור, אבל כרגע זאת המשפחה שלנו. אנחנו עמיתים, אבל אנחנו גם אחים ואחיות, יוצא לנו להכיר זה את זה ברמה אישית שבדרך כלל קולגות לעבודה לא זוכים להכיר, לחפור עמוק. אנחנו חיים ביחד. זו סביבה כל כך מיוחדת שאנחנו זוכים להיות חלק ממנה".

המופע קוזה של סירק דה סוליי. מאט בירד ©2012 Cirque du Soleil1,
מאות תלבושות. מתוך המופע "קוזה" של סירק דה סוליי/מאט בירד ©2012 Cirque du Soleil1

סירק דה סוליי יופיעו עם "Kooza" בין התאריכים 3-30 ביוני 2020.
הכותב היה אורח מטעם הפקת המופע בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully