וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי צ'רלי: "המלאכיות של צ'רלי" החדש הוא שיפור עצום לעומת קודמיו, ועדיין הדרך ארוכה

15.11.2019 / 9:23

הגלגול הקולנועי החדש של "המלאכיות של צ'רלי" סובל מפגמים רבים, אבל בזכות העיסוק שלו בגבריות רעילה ומפגן העוצמה הנשית מעורר ההשראה שממתין בסופו, הוא הכל חוץ מטריוויאלי, ונעמי סקוט שפרצה ב"אלאדין" מנציחה בו סופית את מעמדה כתגלית המרעננת של 2019

פורום פילם
דירוג כוכבים לסרטים - 2.5 כוכבים. ., עיבוד תמונה
דירוג כוכבים לסרטים - 2.5 כוכבים/עיבוד תמונה, .

המותג "המלאכיות של צ'רלי" נכנס לחיינו באמצע שנות השבעים, כסדרת טלוויזיה על שלוש סוכנות מיוחדות הפועלות בשירותו של המיליונר בשמו היא נקראה. בתחילת העשור הקודם הגיע הגלגול הקולנועי הראשון שלה. באותם ימים, בניגוד לימינו, סרטי אקשן בכיכובן של נשים עדיין היו נווה מדבר נדיר, ולכן מדובר היה באירוע יוצא דופן, וגם הציפיות ממנו היו אחרות.

למרות הנוצות הפמיניסטיות בהן התהדר הסרט, ביים אותו גבר, ועוד לא כזה שידוע ברגישות כלשהי לאיזשהו נושא, הקולנוען המפוקפק מק-ג'י. במקרה או שלא במקרה, התוצאה התאפיינה בהחפצה בלתי פוסקת של שלוש הכוכבות, וגם לא היתה משובחת אמנותית, בלשון המעטה.

בסוף השבוע האחרון עלה כאן ברחבי העולם גלגול קולנועי נוסף של המותג, והפעם כבר מדובר בסיפור אחר. הוא עדיין מתהדר בשם "המלאכיות של צ'רלי", היאה יותר לקמפיין סקסיסטי של רשת המבורגרים מאשר לסרט בשנת 2019, ובלי קשר לכך, גם סיפור המסגרת דומה: סיפורן של צעירות היוצאות להציל את העולם בשירותו של ארגון פרטי וסודי.

אך הפעם, את הסרט ביימה אישה - אליזבת בנקס, שעד כה היתה ידועה בעיקר כשחקנית וגם כאן מופיעה כבוסית החדשה של הגיבורות. אולי שלא במפתיע, היא מתאמצת הרבה יותר מן הבמאי שקדם לה כדי ש"המלאכיות של צ'רלי" לא יהיה סתם שינוי קוסמטי, אלא תגובת נגד אמיתית לכל אותם להיטי אקשן בכיכובם של גברים.

המלאכיות של צ'רליי. פורום פילם,
לא רק שינוי קוסמטי. מתוך "המלאכיות של צ'רלי"/פורום פילם

הסרט נופל למשבצת של קומדיית אקשן, סוגה בעייתית במיוחד. תוצרים שכאלה פועלים בשתי חזיתות ולכן מתקשים למצות את המיטב מכל אחת מהן. כתוצאה מכך, בדרך כלל הבדיחות לא ממש מצחיקות והקרבות והפיצוצים לא סוחפים במיוחד. הרי אפילו לסרטי פעולה "רציניים" קשה להציג עלילות מותחות ומשכנעות, אז בטח שלמהתלות קלילות יהיה מאתגר לעשות כן.

"המלאכיות של צ'רלי", למרבה הצער, ממחיש את הבעייתיות הזו. יש בו אולי בדיחה מצחיקה אחת, וגם זה בלחץ, וסצינות האקשן גנריות ונחותות, ונראות כאילו יצאו מסרט פעולה זניח משנות התשעים.

גם עם תצוגות המשחק יש בעיה. פטריק סטיוארט, כבוס הפורש של המלאכיות, עושה עבודה יפה, אם כי על טייס אוטומטי. אלה בלינסקה האלמונית, המגלמת את אחת מן המלאכיות, לא מצליחה להותיר חותם שיאפשר להכריז עליה בתור כוכבת חדשה. מלאכית מוכרת הרבה יותר היא קריסטן סטיוארט, שדמותה לא מפסיקה לירות משפטי מחץ, וכמו כדורגלנית שדואגת יותר לסטטיסטיקה האישית שלה מאשר לקבוצה, גם השחקנית נראית כמי שפועלת בכלל מתוך סרט אחר, ולא בהרמוניה קבוצתית.

את המצב מצילה נעמי סקוט, כמצטרפת החדשה לארגון. התגלית הבריטית נחשפה בפנינו לראשונה בעיבוד המחודש ל"אלאדין" וכבר אז נרשמה כהבטחה נפלאה, שממשיכה להתקיים כאן. מדובר באחת התגליות המרעננות של שנת 2019 וכל שנייה שלה על המסך היא עונג צרוף.

המלאכיות של צ'רליי. פורום פילם,
עוד עוד עוד. נעמי סקוט ב"המלאכיות של צ'רלי"/פורום פילם

בצד זאת, יש לסרט עוד שתי מעלות. קודם כל, למרות מגרעותיו הוא בסך הכל כיפי ולא מזיק לצפייה כהצגה יומית חביבה. חשוב מכך, הנוכחות של אליזבת בנקס כתסריטאית ובמאית מורגשת.

מתחילתו ועד סופו, למרות האווירה המחויכת, "המלאכיות של צ'רלי" מקפיד להציג את ההטרדה המינית היומיומית שהיא מנת חלקן של גיבורותיו, ושל נשים בכלל כמובן. זו באה לידי ביטוי גם בנסיבות הפרוזאיות ביותר - הדמות שמגלמת נעמי סקוט, למשל, נאלצת לפני הפיכתה למלאכית להתמודד עם התנהלותו המקריפה של השומר במקום עבודתה, שמטריד אותה במילים ובמעשים. הבוס שלה נהנה לבטל ולהשפיל אותה ושכמותה, ואף מצהיר כי המוצר החדש של החברה ייצא גם ב"צבעי פסטל, במיוחד לנשים".

המלאכיות של צ'רליי. פורום פילם,
נראית כאילו משחקת בסרט אחר. קריסטן סטיוארט ב"המלאכיות של צ'רלי"/פורום פילם

לאורך הסרט, מנסחות המלאכיות את התשובה שלהן לגבריות הרעילה הזו, ובמערכה האחרונה שלו היא מתגלה כמפגן עוצמה נשית מעורר השראה ומרשים - למעשה, מן המרשימים שראינו על המסכים ההוליוודיים בשנים האחרונות.

כל זה הופך את "המלאכיות של צ'רלי" לסרט שהוא הכל חוץ מטריוויאלי. אם לגלגול הקולנועי הקודם והמפוקפק היה המשכון, אז ודאי גם הוא זכאי לכך, כדי להמשיך את הדרך הארוכה שלו ולכולנו עוד יש לעשות.

המלאכיות של צ'רליי. פורום פילם,
לא שכיח, לא זניח. מתוך "המלאכיות של צ'רלי"/פורום פילם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully