וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך להשבתת הבימה? גם עובדי התיאטרון הכריזו סכסוך עבודה

17.11.2019 / 14:47

לאחר 50 שחקני התיאטרון, גם 200 עובדי המנהלה והצד הטכני הכריזו על סכסוך עבודה בשל טענות להלנות שכר מתמשכות, אי תשלום דמי הבראה ועוד. ההסתדרות: "מדובר במיליוני שקלים שלא הגיעו לעובדים". משרד האוצר: "מסיבות תמוהות הבימה מסרב לשתף פעולה עם תוכנית ההבראה"

הבימה. ראובן קסטרו
בדרך להשבתת העובדים? תיאטרון הבימה/ראובן קסטרו

המשבר בהבימה מחריף: לאחר ש-50 שחקני התיאטרון הכריזו היום (ראשון) על סכסוך עבודה, גם 200 עובדי הצד הטכני והמנהלתי של התיאטרון הכריזו על סכסוך עבודה, על רקע טענתם להלנות שכר מתמשכות מזה תקופה ארוכה. עוד נטען כי לא שולמו לעובדים דמי הבראה, לא הופרשו כראוי התשלומים לקרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות שלהם. בנוסף, מההסתדרות נטען כי הנהלת התיאטרון לא מעבירה כספים כנדרש לתקציב ועד העובדים וכי אנשיה מעכבים את המשא ומתן להסכם קיבוצי חדש.

(עדכון, 16:27): בעקבות המשבר בהבימה, ממשרד האוצר נמסר כי "כספי הציבור הם משאב שאין לזלזל בו. גירעון הבימה הגיע ליותר מ-50 מיליון ש"ח, מה שמחייב תוכנית הבראה וחשב מלווה על פי חוק. לצערנו ומסיבות תמוהות, הבימה מסרבים לשתף פעולה עם תוכנית ההבראה. לכשיגיעו להסכמות, ויעמדו בתנאי החוק, יועבר המימון הציבורי במלואו".

(עדכון, 19:17): מהבימה נמסר כי "התיאטרון הלאומי הגיש היום פניה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה להורות מידית למשרדי האוצר והתרבות להעביר את כספי התמיכות השוטפות המגיעות לתיאטרון ולהורות לחשבת המלווה על העברת השכר ל-400 שחקנים ועובדים. זאת ברוח החלטת בית המשפט מלפני כחודש. בהבימה מביעים זעם על התנהלות פקידי האוצר, אשר לוקחים שחקנים ועובדים על משפחותיהם כבני ערובה. לא יתכן שהחלטות בית משפט בישראל אינן מכובדות על ידי המדינה. לא יתכן שמחדלי העבר של המדינה רודפים פעם אחר פעם את התיאטרון הלאומי על שחקניו ועובדיו, המדינה ממשיכה לרמוס את פרנסתם ולדרוס את התרבות בכלל. התיאטרון משתף פעולה באופן מלא עם כל בקשות המדינה ובכלל זה של החשבת המלווה. לאחר העברת המסמך האחרון היום, אנו מצפים שכפי שהובטח יעביר האוצר מחר את ההקצבות שיאפשרו את תשלום השכר לשחקנים ולעובדים. בניגוד לנטען באופן תמוה, נכון להיום, משרד האוצר לא העביר לתיאטרון הבימה כל הצעה לתוכנית הבראה. התיאטרון הלאומי הבימה יאבק בכל דרך למען שחקניו ועובדיו העושים מלאכתם נאמנה ומקיימים הלכה למעשה את התרבות הישראלית במיטבה".

הבימה. ראובן קסטרו
"מיליוני שקלים לא הגיעו לעובדים". הבימה/ראובן קסטרו

200 העובדים שנוספו לשחקנים בהכרזה על סכסוך העבודה אחראים לפעילותו השוטפת של התיאטרון, ובהם עובדי במה, אביזרים, מאפרות, סדרנים, עובדי תאורה וסאונד, עובדי מכירות ועוד המאוגדים בהסתדרות. יו"ר ההסתדרות במרחב תל אביב, גרשון גלמן, מסר: "לצערי המצב בתיאטרון הבימה הגיע לכדי אבסורד - כדור שלג אחד גדול שאף אחד מבין הגורמים האחראיים לא לוקח עליו אחריות. העובדים המסורים המשיכו לעבוד בשנים האחרונות בצורה סדירה תוך כדי שזכויותיהם נרמסות. אנחנו עוד מנסים לאמוד את הסכומים, אך כבר עכשיו ברור שמדובר במיליוני שקלים שלא הגיעו לעובדים".

הבוקר גם שחקני הבימה, באמצעות ארגון השחקנים שח"ם, הכריזו על סכסוך בתיאטרון, בטענה ש-50 שחקנים לא קיבלו משכורות החודש בגובה מצטבר של כמיליון שקלים, וחלקם אף לא קיבלו משכורות במשך כמה חודשים. נטען כי התיאטרון גם לא שילם לשחקניו דמי הבראה. אם אלה לא יקבלו את כספם תוך שבועיים, הם צפויים להשבית אותו מפעילות. בנוסף, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות, שח"ם הגיש ביום רביעי תביעה על סך כשלושים אלף שקלים לבית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב נגד התיאטרון וגם כנגד הנהלתו - המנכ"לית אודליה פרידמן וסמנכ"ל הכספים בני צרפתי.

התביעה הוגשה בטענה לחוב דמי חבר שנגבה על ידי התיאטרון משכר השחקנים ולא הועבר לידי שח"ם כפי שעל הבימה לעשות. לטענת שח"ם, בשנה וחצי האחרונות הבימה העבירה לשח"ם את הכספים שנוכו משכר השחקנים באיחור של כמה חודשים כל פעם, והדבר הגיע לעיכוב של תשעה חודשים במהלכם נוכה כסף מהמשכורות של השחקנים והוא נשאר בכיסי הבימה.

תיאטרון הבימה טרם הגיב להכרזת סכסוך העבודה מצד 200 עובדי התיאטרון. ביום חמישי, לאחר הכרזת סכסוך העבודה מצד 50 השחקנים, נמסר מהבימה: "אנא הפנה את שאלתך לפקידי משרד האוצר. חוץ מאשר להפוך את שולחנותיהם, הנהלת הבימה עשתה את כל הנדרש ועושה לילות כימים בנושא, ולמרות זאת האוצר לא העביר לתיאטרון הלאומי את ההקצבה המגיעה לו על פי חוק. הנהלת התיאטרון עושה הכל למען השחקנים והעובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully