וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמכויות מנכ"לית "הבימה" מושעות - ימונו נאמנים לניהול התיאטרון

25.11.2019 / 11:53

בית המשפט המחוזי הורה על השעיית כל סמכויותיהם של מנכ"לית התיאטרון אודליה פרידמן והדירקטורים עד להחלטה אחרת, ועל מינוי נאמנים מטעם בית המשפט שינסו לפתור את הגרעון הכבד של התיאטרון הנאמד ב-45-75 מיליון שקל. "הבימה היא חברה מדממת חדלת פירעון"

שחקני העיבוד הבמתי של תיאטרון הבימה לסרט "גבעת חלפון אינה עונה" מבצעים בחדר החזרות את השיר "תן לשים ת'ראש על דיונה"

בית המשפט המחוזי בתל אביב הורה להשעות את כל סמכויותיהם של מנכ"לית תיאטרון הבימה אודליה פרידמן והדירקטורים "עד החלטה אחרת" ולמנות במקומם נאמנים מטעם בית המשפט לניהול התיאטרון. זאת לאור הגירעון הכבד שבו שרוי התיאטרון. השופט איתן אורנשטיין כתב בהחלטתו: "כל ההליכים נגד החברה מושהים ולא ניתן לפתוח בהליך חדש ללא אישור בית משפט זה. תקוותי שיעלה בידי הנאמנים להצליח במשימה הלא פשוטה שניצבת לפניהם ועל מנת שהמסך של הבימה לא ירד".

השופט כתב עוד כי מהמסמכים שהוגשו בפניו עולה כי הבימה היא "חברה מדממת, חדלת פירעון - הן מהבחינה המאזנית והן מהבחינה התזרימית". לפי השופט, הבימה מצויה בגרעונות כבדים וחובותיה נאמדים בעשרות מיליוני שקלים (בין 45 ל-75 מיליון שקל). "לכן, גם אם החברה נמצאת לגישתה בגבול רווחיות תפעולית, אין ביכולתה לשרת את חובותיה, השוטפים והרחוקים וזאת גם בהינתן משאביה המועטים. החברה לא שילמה שכר עבודה למאות עובדים, לחלקם מאז חודש ספטמבר האחרון, לרבות ניכויים והפרשות; היא חייבת כספים לבנקים, למדינה לספקים, לנותני שירותים ופיזרה שיקים שאין להם כיסוי".

השופט מוסיף וכותב כי גם אם הבימה תעמוד במלוא הקריטריונים שמזכים אותה לקבל את מלוא סכום התמיכה מהמדינה שנאמד ב-10 מיליון שקלים, לא יהיה בכך כדי לפתור את מצוקתה הכלכלית. "אין ספק שנדרש פתרון מערכתי להסדרת חובות התיאטרון ואין במתן סיוע נקודתי כדי להוות פתרון כולל", הוא מוסיף. עם זאת, הוא לא מורה על פירוק זמני של התיאטרון: "הגם שהגעתי לידי מסקנה שלפנינו חברה חדלת פירעון, לא ראיתי מקום להורות עתה על פירוק זמני של החברה מהטעמים שמניתי לעיל ובהם רצון הנושים להימנע במידת האפשר מצו פירוק, החשיבות שבהמשך פעילות תיאטרון לאומי שחוגג 100 שנה להווסדו, הימנעות מפיטורי מאות עובדים וכן היתכנות להבראת החברה ככל שיינקטו הצעדים המתאימים כמפורט בהחלטה".

גבעת חלפון בהבימה, יולי 2019. אור דנון,
"גבעת חלפון" בתיאטרון הבימה/אור דנון

השופט מציין בהחלטתו כי החליט לבחור בפתרון אחר, של ייזום הסדר נושים כללי לחברה שיאפשר את הבראתה וייתן מענה למלוא התחייבויותיה ולכלל נושיה. "מצופה שכל הגורמים המעורבים, ובהם הנושים, המדינה והעובדים יגלו פתיחות והבנה, באוזן קשובה ובנפש חפצה לסייע בהעלאת התיאטרון על דרך המלך".

כאמור, הוא ממנה גם נאמנים מטעם בית המשפט - עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח חן ברדיצ'ב - שיקבלו את המושכות על ניהול התיאטרון, יפקחו על התנהלותו ויגבשו הסדר נושים. סמכויותיהם של המנכ"לית והדירקטורים יושעו עד הודעה חדשה.

שרת התרבות מירי רגב בירכה על החלטת בית המשפט והגדיר אותה "הזדמנות היסטורית". עוד הוסיפה: "לצערי הרב הנהלת הבימה סירבה בחצי שנה האחרונה לשתף פעולה עם דרישות משרדי ומשרד האוצר ופעלה בחוסר שקיפות עם החשבת המלווה. התנהלות זו של גרירת רגליים פגעה לצערי הרב בעובדיה המסורים של התיאטרון, שחקנים, עובדי הפקה, נותני שירות ועוד, ודחתה את תחילת הליך ההבראה שיכל לצאת לדרך כבר לפני מספר חודשים. המשרד יחד עם משרד האוצר ונציגי החשב הכללי יפעל בתיאום מלא עם הנאמנים שמונו על ידי בית המשפט ויחד עם האוצר וגורמי תיאטרון הבימה יביא את התיאטרון ליציבות כלכלית כך שהתיאטרון יוכל להמשיך לפעול ולקיים פעילות תרבותית ענפה ומשובחת".

אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם - ארגון השחקנים בישראל: "נעשה כל מאמץ שהתאטרון הלאומי יצא לדרך חדשה אך לא ניתן כי דרך זו תהיה על גבם של השחקנים. יש שחקנים רבים שלא מקבלים זכויות סוציאליות ואחרים ששכרם נמוך משכר המינימום ואנו נפעל לכך כי תוכנית ההבראה תתקן מצב זה. נמשיך להילחם על זכויות ושכר השחקנים, אנו מזכירים כי סכסוך העבודה עודנו בתוקף ואנו קוראים למשרד האוצר לשחרר כעת את כספי התמיכה לצורך תשלום שכר השחקנים".

  • עוד באותו נושא:
  • הבימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully