וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואפילו הנגן של מיילס דיוויס וריי צ'רלס מגיע: ההמלצות לפסטיבלי הג'אז בדצמבר

יותם זיו

3.12.2019 / 0:00

פסטיבל הג'אז בתל אביב יארח כמה מהשמות הבולטים של סצנת הג'אז העולמית, ביניהם מולטו אסטטקה ורישאר גליאנו, וזאת לצד עמיר בניון וברי סחרוף. הפסטיבל בי-ם יארח את הסיני לי שיאוצ'ואן ויציג הפתעות נוספות. אלו המופעים שאסור לכם לפספס באירועי הג'אז בדצמבר

צילום: דייב שחר

למרבה הצער, המילה ג'אז מרתיעה הרבה יותר מהמוזיקה עצמה. מסיבה שאינה ברורה, יש חלק נכבד מאוהבי המוזיקה שלא מתקרבים לג'אז. פסטיבלי ג'אז בכל רחבי העולם הפכו כבר מזמן לחגיגה מוזיקלית עשירה ומגוונת שחלקו של הג'אז "המסורתי" בהם הולך ופוחת. יש שיגידו שזו בעיה, אחרים ישמחו. כך או כך, שני אירועי הג'אז של דצמבר בתל אביב ובירושלים מבטיחים הנאה רבה לכל מי שאוהב מוזיקה. לפיכך הכנו עבורם המלצות מה אסור בשום אופן לפספס מתוך שלל המופעים בכל אחד מהפסטיבלים:

seperator

30 שנה לפסטיבל ג'אז תל אביב

עם כל הכבוד לפסטיבל הצעיר בעיר הבירה, התותחים הכבדים מגיעים השנה לתל אביב (18-20 בדצמבר, מוזיאון תל אביב לאמנות). לצד הישראלים - עמיר בניון שנוגע בפעם הראשונה בג'אז וברי סחרוף שמשתף פעולה עם מוזיקאי ג'אז מופלאים (עומרי מור בפסנתר, גלעד אברו בבס ואיתמר דוארי בכלי הקשה) - מתהדר פסטיבל תל אביב בשנתו ה-30 באבי המייסד של הג'אז האתיופי מולטו אסטטקה. אסטטקה שיחגוג במהלך הפסטיבל את יום הולדתו ה-75 הוא מוזיקאי פורץ דרך, שהיה הסטודנט האפריקאי הראשון בבית הספר למוזיקה ברקלי בארה"ב ופרץ לתודעה העולמית לאחר שיצירות שלו שולבו בפס הקול של הסרט "פרחים שבורים". אסטטקה מגיע עם הרכב של 8 נגנים ויוצר מוזיקה ייחודית ומורכבת שחייבים לשמוע ולראות.

כוכב נוסף שיגיע לתל אביב הוא הוא נגן אורגן ההאמונד ג'ואי דה-פרנצ'סקו. דה-פרנצ'סקו הספיק לנגן במהלך הקריירה שלו עם ג'ון מקלפלין, מיילס דייויס, ריי צ'ארלס, ואן מוריסון וג'ימי סמית' ומגיע לשתי הופעות שהכין במיוחד עבוד הפסטיבל. לפחות באחת מהן חייבים להיות. מוזיקאי נוסף שחייבים לשמוע הוא הצרפתי רישאר גליאנו הנחשב לאחד מנגני האקורדיון הטובים בעולם. גליאנו החל את הקריירה שלו בשנות ה-70 עם גדולי השנסון הצרפתיים - שארל אזנבור וחבריו אבל לא נעצר שם. בשנות ה-80 הוא פרץ את גבולות השאנסון כשניגן עם צ'ט בייקר, רון קארטר, אנריקו ראבה, טוטס ת'ילמנס ועוד. לגליאנו יש פרשנות מוזיקלית ייחודית והמוזיקה שהוא מייצר רק משתבחת עם השנים.

מבין הישראלים של הפסטיבל כדאי לשים לב לסקסופוניסט דניאל זמיר שחוגג בר מצווה לאלבומו ה-5 כמוביל (והראשון שהוקלט בישראל) "אמן" ומארח את יוני רכטר, לחצוצרן ספי ציזלינג שמשיק את אלבומו השני כמוביל ובנוסף גם לשניים מטובי הפסנתרנים שלנו - עומר קליין וניתאי הרשקוביץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מולטו אסטטקה:

5 שנים לפסטיבל ג'אז ירושלים

פסטיבל הג'אז הירושלמי מופק בעיר הבירה כבר חמש שנים (השנה בין 4-6 בדצמבר במוזיאון ישראל) בניהולו האומנותי של אחד מגדולי מוזיקאי הג'אז שלנו, החצוצרן אבישי כהן, שיצק לתוך הפסטיבל מגוון רחב של ניחוחות וטעמים מרחבי העולם וזאת מבלי לדלג על מוזיקאים ישראלים צעירים לצד ותיקים. המופע המסקרן ביותר הוא זה של כהן עצמו ביחד עם תזמורת הביג בנד של בוהוסלן (Bohuslän Big Band) שבדיה, אחת התזמורות הוותיקות באירופה שהחלה לפעול עוד במאה ה-19. השילוב של כהן והתזמורת הוא הזדמנות נהדרת לשמוע את יצירותיו שנכתבו לשלישייה או לרביעיית ג'אז, שיעובדו ויבוצעו לראשונה על ידי ביג בנד.

מופע מסקרן נוסף הוא ההרכב שמוביל החצוצרן הסיני לי שיאוצ'ואן שנחשב לחוד החנית של סצנת הג'אז הסינית (כן, יש דבר כזה). זו הפעם הראשונה של ג'אזיסט סיני בישראל כאשר גם תמהיל כלי הנגינה בהרכב: חצוצרה, ויברפון וגיטרה (לצד בס ותופים) מסתמן כחוויה מהנה. חוויה שונה תספק ההופעה של ההרכב הישראלי "שלוש" שנוקט "עמדה מוזיקלית" - חברי ההרכב ינגנו מוזיקה מקורית שלהם כאשר ברקע תוצג יצירת הוידאו ארט של ליסה ריהאנא העוסקת בעבדות, עוול בין עמים ופוסט קולוניאליזם. לאלו שרוצים לראות כישרונות ישראלים בתחילת דרכם מומלץ לנסות את הטריו גיטרה הישראלי (שפועל בניו יורק) "קדאווה" עם טל יהלום (גיטרה), אלמוג שרביט (בס) ובן סילשי (תופים) שעושים מוזיקה נהדרת.

אבישי כהן:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully