וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרט הכי טוב שראינו בחנוכה: "מרגלים לא רגילים" בכיכובו של וויל סמית הוא הפתעה נהדרת

30.12.2019 / 0:31

קומדיית האנימציה "מרגלים לא רגילים", שאפשר גם היה לקרוא לה "יונה ונער", מוציאה את המיטב מעלילה ביזארית על שיתוף פעולה יוצא דופן בין מדען צעיר ומרגל שהופך בטעות ליונה. הסרט מיועד לילדים, אבל יענג גם את ההורים והסבים, והוא חינוכי במובן הטוב של המילה

פורום פילם
דירוג כוכבים לסרטים -3 כוכבים. ., עיבוד תמונה
דירוג כוכבים לסרטים -3 כוכבים/עיבוד תמונה, .

סרט האנימציה "מרגלים לא רגילים", שעלה כאן בסוף השבוע האחרון, מתהדר באחת העלילות הביזאריות שנראו לאחרונה על המסכים. התסריט שלו עוסק בגורלותיהן המצטלבים של שתי דמויות: מרגל מהולל אך שחצן וזחוח, בדיבובו של וויל סמית, המופלל על לא עוול בכפו וכעת נאלץ לצאת למסע לטיהור שמו; וצעיר בודד ותמהוני למדי, המפתח ג'אדגטים משונים בשירות סוכנות הריגול. המפגש בין השניים מוביל לכאוס: אחד הניסויים של המדען המתחיל משתבש, וגורם לסוכן החשאי להפוך ליונה. במקור נקרא הסרט "Spies in Disguise" ולאור עלילתו, חבל שהמפיצים לא העניקו לו את השם העברי ההולם "יונה ונער".

בעקבות האירועים הללו, נאלץ המרגל להמשיך ולהילחם על חפותו כשהוא כלוא בגוף של היונה. מגבלה זו מחייבת אותו, לראשונה בחייו, להיעזר בזולת - כולל במדען הצעיר, אליו התייחס קודם לכן בזלזול וביטול. את דמותו של מפתח הגאדג'טים מדבב טום הולנד, המוכר לנו בשנים האחרונות כאיש העכביש בסרטי מארוול, ובצירוף מקרים מעניין, דמותו כאן מגיעה בשלב מסוים לקרב מכריע בוונציה, בדיוק כפי שקרה לו לאחרונה ב"ספיידרמן: הרחק מהבית".

כל סטודנט מתחיל לתסריטאות לומד שהדמויות שלו חייבות לעבור תהליך, ו"מרגלים לא רגילים" מיטיב ליישם זאת. המסלול שעוברים הגיבורים ניכר, מוחשי ודרמטי: המרגל, שתמיד התעקש להיות זאב בודד, לומד מחבריו החדשים בעולם היונים כיצד לשתף פעולה בעבודת צוות, והופך מדושבאג לחברהמן; המדען, שתמיד חי בשוליים וחלם על כך שיכירו בעבודתו, זוכה סוף כל סוף להוקרה ולמקום של כבוד בסוכנות הריגול, וכל מי שלעגו לו מתחילים לשחר לפתחו.

מרגלים לא רגילים. פורום פילם,
מאיר שלו מגיש תביעת זכויות יוצרים. מתוך "מרגלים לא רגילים"/פורום פילם

הסרט, בהיותו קומדיית אנימציה, פונה בעיקר לרכים בגיל, וחוץ מאמירות חיוביות בדבר קבלת השונה וחשיבותו של הקולקטיב, יש בו גם מסרים אנטי-מלחמתיים. בניגוד למרגל המשופשף, המשוכנע כי מה שלא הולך בכוח יילך עוד יותר בכוח, הממציא הצעיר שבצידו מסרב לפגוע ולו בנפש אחת, ולא משנה מה הנסיבות. לפיכך, הוא מפתח טכניקות לוחמה נטולות נשק: למשל, המצאה הגורמת אויביו להסתנוור מחיוכים של חתלתולים ולאבד שליטה, או כזו הכובלת אותם לרצפה באמצעות גומי לעיסה. כמובן שעם הזמן, מתברר כי הדרך שלו היא הנכונה והיעילה.

אספקט מעניין נוסף: שבענו כבר מסיפורים אמריקאים על נערים או צעירים שיש להם עניין לא פתור עם אבא שלהם. כאן, האירוע המעצב בחייו של הגיבור המדען היה מותה בטרם עת של אמו בפעולה מבצעית. את דמותה, שמופיעה בעיקר בפלאשבקים, מדבבת רייצ'ל ברוסנהאן מ"גברת מייזל המופלאה". למרבה הצער, הנפח העלילתי שלה זעום למדי - ודברים אלה אמורים גם לגבי דמויות נשיות אחרות, אותן מדבבות דווקא שחקניות בעלות שם, ראשידה ג'ונס וקארן גילאן.

בעיה נוספת: יחסית למה שאמור להיות קומדיה, כמעט ואין בסרט בדיחות, בטח לא מוצלחות. לעומת זאת, עלילת הריגול מתפתחת באופן שקצת גדול עליו, והיה הולם יותר סרטים קצת רציניים ובוגרים יותר.

מרגלים לא רגילים. פורום פילם,
יונים ואנשים מסרבים להיות אויבים. מתוך "מרגלים לא רגילים"/פורום פילם

אך בסך הכל, "מרגלים לא רגילים" מתגלה כהפתעה חיננית. התסריט כתוב היטב, ויש בו עוקץ ועניין. עבודת הבימוי של ניק ברונו וטרוי קווין גודשת את התוצאה ברצף של הברקות חזותיות, ומוציאה את המיטב הן מעולם היונים והן מן ההמצאות של גיבוריו. הסרט אמנם פונה בעיקר לילדים, אבל יענג גם את המלווים המבוגרים שלהם. הוא מהנה לצפייה, עשוי היטב, נעים לעין וחינוכי במובן הטוב של המילה.

נכון, "מרגלים לא רגילים" אולי לא יביא לשלום עולמי כפי שגיבורו מייחל, אבל אחרי הצפייה בו, דבר אחד בטוח: בפעם הבאה שיונה תבקש מכם פירורי לחם, אתם וילדיכם תהיו הרבה יותר אדיבים כלפיה.

מרגלים לא רגילים. פורום פילם,
נס חנוכה: סרט הוליוודי לכל המשפחה שלא עושה כאב ראש, אלא להפך. מתוך "מרגלים לא רגילים"/פורום פילם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully