וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני לא רוצה שמשה איבגי יישב בכלא, אני רוצה שיבקש סליחה"

9.1.2020 / 15:29

י', אחת הנשים שהעידו בתחקיר וואלה! NEWS שפורסם לפני כמעט ארבע שנים וחשף מסכת של הטרדות מצד השחקן משה איבגי, הגיבה בסיפוק להכרעת הדין: "לא היו לי שום ציפיות שאיבגי יורשע. אני מאוד שמחה שניתנה גושפנקא משפטית לכך שהבנאדם מטרידן. האמת יצאה לאור"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ליר שפילגר

"אני מאוד מופתעת לטובה מכך שאיבגי הורשע במעשה מגונה. לא היו לי שום ציפיות שאיבגי יורשע. אני מאוד שמחה שניתנה גושפנקא משפטית לכך שהבנאדם מטרידן. עכשיו ברור שהמשפט שלו 'מעולם לא פגעתי בכל צורה שהיא באישה' - לא נכון" - כך אמרה היום (חמישי) לוואלה! תרבות השחקנית י' לאחר שבית המשפט השלום בחיפה הרשיע את השחקן בביצוע מעשה מגונה. י' הייתה אחת הנשים שהעידו בתחקיר וואלה! NEWS שפורסם לפני כמעט ארבע שנים וחשף את פרשת ההטרדות וההתקפות המיניות של השחקן משה איבגי. בית המשפט הרשיע כאמור את איבגי באישום אחד של שני מעשים מגונים באישה שעבדה עמו במהלך צילומים לסרט ב-2012. השופט זיו אריאלי זיכה אותו מחמת הספק בשני אישומים של מעשים מגונים והטרדה מינית מצד שלוש מתלוננות נוספות. גזר דינו יוכרע בדיון נוסף.

בתחקיר וואלה! NEWS טענה י' כי בגיל 23 הותקפה מינית על ידי איבגי במהלך חזרה ראשונה לסדרה. לטענתה השחקן כפה עליה נשיקה בפה וניסה לדחוף את לשונו לפיה בניגוד לרצונה, מה שהוביל לדבריה לכך שדחפה אותו בסערה. לטענתה, בעקבות כך פוטרה מהסדרה. "התקשרו אלי מהסוכנות שלי. הטלפון תפס אותי בבית. נאמר לי: 'תשמעי, חדשות לא כל כך טובות, אני מצטערת, אבל בסופו של דבר הפרויקט הזה לא יוצא לפועל. איבגי לא מוכן לעבוד איתך'. אמרו לי שאני מפוטרת מהסדרה". י' נבדקה בפוליגרף על ידי וואלה! NEWS ונמצאה דוברת אמת בכל השאלות. י' היא אחת מ-15 נשים שהעידו בתקשורת וטענו להטרדות ותקיפות מיניות מצד השחקן, עשר מתוכן בתחקיר וואלה! NEWS שחשף את הפרשה.

ביהמ"ש דן בהכרעת הדין של משה איבגי  הנאשם בהטרדה מינית ומעשים מגונים. שלומי גבאי
"אי אפשר לנהוג כך יותר". משה איבגי בבית המשפט היום/שלומי גבאי

"המטרה שלי לא היתה לראות אותו בכלא", מוסיפה י'. "אני לא בעניין של נקמה, אלא בעניין של תיקון. הכי חשוב שהאמת יצאה לאור, שהמסכה שלו התרסקה, ששמעו קול של נשים רבות - ויש הרבה יותר - שהוא הטריד ופגע בהן. אני לא רוצה שהוא יישב בכלא, אני רוצה שיבקש סליחה ויילך לטיפול כי יש לו בעיה. הכי מצער אותי שהבנאדם המשיך להגיד שהוא לא פגע באף אחד. אם הוא יבקש סליחה וילך לטיפול, מצדי שימשיך לעבוד. אבל אדם שלדעתי הוא פושע, שמתכחש לכך שהוא פגע בכל כך הרבה נשים לאורך הדרך, שממשיך להכפיש את אותן הנשים, לא ראוי שיהיה בשום זירה ציבורית. לצערי הוא לא הביע שום חרטה אמיתית ולא לקח אחריות על מעשיו".

"בתקשורת פורסמו מעל 15 עדויות על הטרדות ובחלקם מהמקרים שפורסמו הוא גם הטריד וגם גרם לפיטורים כמו במקרה שלי. איבגי התנפל עליי ודחף את הלשון שלו לתוך הפה. כשהדפתי אותו ממני פוטרתי מתפקיד ראשי. שמתי גבול להתנהגות המפלצתית - ובגללה פוטרתי מהעבודה ונפגעתי מזה. העדתי בתחקיר בוואלה! NEWS, וכמו עדה נוספת גם אני נמצאתי דוברת אמת בפוליגרף. בכיתי כשהבנתי שיש עוד רבות בנוסף אליי. חמש שנים אחרי שאיבגי עשה לי את זה, חזרתי לסט צילומים, ישבתי בחדר הלבשה, פתאום נפתחת דלת, נכנסת בחורה לבנה כסיד, כמעט נופלת, היא התחילה לרעוד, פרצה בבכי ואמרה - איבגי הצמיד אותי עכשיו לקיר, דחף לי יד למכנסיים והדביק לי נשיקה. עוזרת ההפקה אמרה, יו, גם לי הוא כל הזמן נוגע בטוסיק. מישהי נוספת אמרה גם בי הוא נוגע. שאלתי למה אתן לא מתלוננות. מישהי שהיתה בחדר התלוננה בפני המפיק. איבגי נשאר בתפקיד הראשי, והאישה, שהתלוננה, משום מה לא המשיכה לעבוד אתנו".

תחקיר וואלה! NEWS שחשף את פרשת איבגי

שש נשים מעידות: השחקן משה איבגי הטריד אותנו

לכתבה המלאה
צילום: עידו שחם

"על המקרה שלי, כמו על מקרים רבים נוספים, חל חוק ההתיישנות. אם היו קוראים לי לבוא כעדה תומכת הייתי מתייצבת במשטרה ובבית המשפט, כי לי אין במה להתבייש, אבל אף אחד לא יצר איתי קשר. ההרשעה שלו הפתיעה אותי לטובה, ואני מודה לבית המשפט. מבחינתי זה מראה שהעולם שלנו בדרך לריפוי ותיקון. אני לא רוצה עונש אלא הכרה בעוול שנעשה. אני רוצה אחריות וסליחה. אנחנו חיים בעולם מורכב, שיש בו טוב ויש בו רע. השאלה איזה צדדים אנחנו מחבקים ומאירים. את התוצאות של המעשים שלנו אולי הנכדים שלנו יראו. אני מאמינה שכל האמת שלאט לאט יוצאת לאור, כל השקרים והעיוותים שנחשפים, כל ההטרדות והתקיפות המיניות שנחשפו כמו בתחקיר על איבגי שבו העדתי ואחר כך בעקבות תנועת MeToo כל אלה הם זרעים שיכו שורש, ויתנו גן פורח גם אם זה יקרה בעוד מאה שנה. יש היום הרבה יותר מודעות, ואני מאמינה שבני אדם כמו איבגי לא ירשו לעצמם להתנהג שוב כפי שהתנהגו. אתה לא יכול לכפות עליי נשיקה ואז לדאוג שאפוטר. ההתנהגויות האלה לא מקובלות יותר, ואני לא צריכה בשביל זה פסק דין".

המתלוננת ג', שהיתה הראשונה שהגישה תלונה למשטרה וכן הופיעה בכתב האישום, ברכה גם היא על הרשעתו של איבגי בשתי עבירות של מעשים מגונים. על-פי כתב האישום השלישי, בשנת 2013, איבגי השתתף בהצגה בה עבדה ג' ולפני תחילת ההצגה ניגש אליה, שאל אותה היכן היא גרה והאם היא גרה לבד, ולאחר שהביעה התנגדות לדבריו משך אותה לעברו וביצע בה מעשה מגונה. השחקן זוכה מחמת הספק מעבירה של מעשה מגונה ב-ג', על אף שקבע כי גרסתה מהימנה יותר מזו של איבגי. בית המשפט ציין כי באישום זה החשד נגד איבגי "נותר על כנו ולא הוסר", אולם נותר "חלל ראייתי" שאינו ניתן לגישור ושאינו מאפשר להרשיעו, כמסקנה אחת ויחידה, ומעבר לספק סביר. "הדרך היתה ארוכה ומורכבת", מסרה ג' בתגובה להכרעת הדין, "אבל אני קוראת לכל אדם שנפגע מינית לא לשתוק, לבקש עזרה ולדווח ומקווה שלכל מתלוננ/ת יתייחסו בכבוד ובהגינות שאני זכיתי לה מהחוק ומרשויות האכיפה. עוד אוסיף שקביעת בית המשפט לפיה גירסתי מהימנה היא מאוד משמעותית עבורי".

משפטו של השחקן נפתח ביוני 2018, לאחר שפרקליטות מחוז חיפה הגישה כתב אישום על ביצוע מספר עבירות של מעשים מגונים והטרדה מינית בארבע מתלוננות שונות, שנתיים לאחר שהמשטרה המליצה להעמידו לדין במאי 2016. במרץ שנה שעברה הפרקליטות נאלצה לחזור בה מאחד האישומים נגד איבגי, שייחס לו מעשה מגונה באישה שעבדה איתו, לאחר שהמתלוננת סרבה להתייצב בבית המשפט. על פי כתב האישום השחקן תקף אותה מאחור והכניס לה יד לחולצה. המשפט נמשך עם שלושה אישומים על עבירות מין של מעשים מגונים והטרדה מינית כלפי שלוש נשים.

משה איבגי מופיע בתל אביב, פברואר 2016. ניב אהרונסון
"שילך לטיפול". משה איבגי/ניב אהרונסון

איבגי הורשע היום באישום אחד של שני מעשים מגונים באישה שעבדה עמו במהלך צילומים באוגוסט 2012. באחד מימי הצילומים ישבה א' לבושה בגופייה. השחקן ניגש לא' מאחור וליטף את גבה לכל אורכו, תוך שהוא מכניס את ידו מתחת לגופייתה. כל זאת שלא בהסכמתה ולשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים. א' הופתעה ושאלה: "וואו, מה אתה עושה?", בתגובה ענה לה איבגי: "הפירצה קוראת לגנב". באירוע אחר, במהלך הפסקה ביום צילומים לסדרת הטלוויזיה "הבורר", נצמד השחקן לגופה של א', חיבק אותה בחוזקה, קירב את פיו לאוזנה ולחש לה כי היה רוצה "לזיין" אותה. בית המשפט קבע כי עדותו של איבגי הייתה "פתלתלה ומתחמקת" שאינה ראויה לאמון. הוא טען כי האירוע הראשון נעשה בהומור, והאירוע המתואר השני בגדר "ניסיון חיזור לגיטימי".

בית המשפט זיכה את השחקן מחמת הספק בשני אישומים של מעשים מגונים והטרדה מינית מצד שלוש מתלוננות נוספות. עם זאת, ביחס לאחד האישומים בית משפט סבר שדבריו של איבגי למתלוננת חצו את גבול הטעם הטוב והיו "בזויות ונקלות". "הבטן מתהפכת והבשר נעשה חידודין חידודין למקרא אמרותיו של הנאשם ל-ד', במהלך אותו מפגש אקראי ביניהם בסוף חודש דצמבר 2013", נכתב בהכרעת הדין. "לא כך ראוי לבן תרבות אחד לפנות לבן שיחו, ודאי לא כאשר בן השיח מספר אודות פגיעה מינית שעבר בילדותו. שפת הביבים הזו, המתארת אקטים מיניים בלשון בוטה ומכנה איברי מין בכינויי רחוב - שמורה לאחרון גסי הרוח ויושבי הקרנות, ולא לאחד מבין בכירי שחקני הקולנוע והתיאטרון בישראל..."

מפרקליטות חיפה נמסר היום בן השאר כי "בית משפט השלום בחיפה הרשיע היום את השחקן משה איבגי בשתי עבירות של מעשה מגונה שביצע בשתי הזדמנויות שונות, באישה שעבדה עמו בהפקות שונות, לאחר שקבע כי עדותו של איבגי 'פתלתלה ומתחמקת' ואינה ראויה לאמון". הפרקליטות הדגישה כי בית המשפט דחה בהכרעת הדין את הטענות כאילו מי מהעדים הושפע מ"אג'נדת MeToo" או מאווירה תקשורתית כלשהי, וכן דחה את טענת איבגי כי חקירת המשטרה נגדו היתה מגמתית או מוטה, וקבע כי "צוות החקירה פעל באופן הגון וענייני". מהפרקליטות נמסר עוד כי היא "רואה בחומרה רבה כל פגיעה בנשים בהקשר של מיניותן, בין אם במעשים ובין אם באמירות מבזות ומשפילות, ותמשיך לפעול בנחישות נגד מי שבוחרים לבצע עבירות מין ולנצל את כוחם ומעמדם".

משה איבגי, המואשם במעשה מגונה, השלום, חיפה 9 בינואר 2020. יואב איתיאל
בית המשפט דחה בהכרעת הדין את הטענות כאילו מי מהעדים הושפע מ"אג'נדת MeToo" או מאווירה תקשורתית כלשהי. משה איבגי בבית המשפט היום/יואב איתיאל

אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם - ארגון השחקנים בישראל, מסר בתגובה להרשעתו של איבגי: "זהו יום עצוב מחד בו אדם בעל זכויות רבות בשח"ם ובתרבות הישראלית מורשע בגין עבירות חמורות כאלו ומאידך יש לראות מעשיו בחומרה הנדרשת ולהוקיע התנהגויות מעין אלו. אנו מחזקים את המתלוננות וקוראים לכל השחקניות והשחקנים לא לפחד ולפנות לגורמים הרלוונטיים".

מאיגוד הבמאים והבמאיות, איגוד התסריטאים ונפורום הדוקומנטרי נמסר: "זהו יום עצוב לעולם התרבות. כמי שהובילו את האמנה כנגד הטרדות מיניות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, עלינו לשמור על התעשייה כמקום נקי מהטרדות ואנחנו שמחים שבית המשפט אמר את דברו. בהזדמנות זו אנו מחזקים את ידי כל המתלוננות ומעודדים כל אחת ואחד שנפגעים לבוא ולהתלונן".

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית מסרה בתגובה: "משה איבגי ניצל את מעמדו הרם בתעשיית הבידור הישראלי כדי לכפות מגע חודרני ולהטריד מינית באופן בוטה. אך החלטת בית המשפט לזכותו משניים מהאישומים האחרים מתעלמת מהשיטתיות שאפיינה את מעשיו, ומוצגת באופן ברור בכתב האישום הוגש נגדו. דפוס הפעולה שהוצג בו כלל כפייה של מגע מיני והטרדות מיניות כלפי נשים, לרוב תוך ניצול מעמד ה'טאלנט' שלו בהפקה. הסדרתיות הזאת מאפיינת פוגעים רבים, בעיקר בעלי כוח וסטטוס חברתי גבוה, שנוהגים להסתובב בעולם כאילו היה מגרש המשחקים הפרטי שלהם. לצערנו, מערכת המשפט עדיין מתקשה לתת משקל לקשר שבין האירועים. איבגי זכה ליפול לסטטיסטיקה ולהשתחרר עם הרשעה סמלית, בלי לשלם את מלוא המחיר על כלל מעשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully