שרון גל, נעמה קסרי ותמר איש שלום. מערכת וואלה!
שרון גל, נעמה קסרי ותמר איש שלום/מערכת וואלה!

תקלה במיזוג

20.1.2020 / 10:00

שנה למיזוג עשר ורשת, וערוץ 13 מתקשה לייצר לעצמו זהות ברורה. מלבד כמה אסים ("האח הגדול" ו"אבודים" למשל), בערוץ מנסים לחקות את קשת, קורצים ימינה, הרצועות מדממות רייטינג, וגם במהדורה מדווחים על אווירת נכאים. גורם ברשת: "קשה לבנות מותג, זה לוקח שנים"

גיא זו-ארץ: "תמר, הקהל מטורף פה!"
לירון ויצמן: "לך בחדשות יש קהל כזה? לא נראה לי!"
(1 בינואר 2020, מגישי "האח הגדול" למגישת חדשות 13, תמר איש-שלום, בקידום תכנית פתיחת העונה באמצע המהדורה)

"הכול מתחבר" - זה היה הסלוגן שליווה את קמפיין המיזוג בין גופי התקשורת השונים בתכלית - ערוץ רשת וערוץ עשר, ב-16 בינואר 2019. שנה אחרי, ניתן לקבוע בצער כי לא היה זה יותר מ"ווישפול ת'ינקינג" ונכון להיום מדובר ב"חיבור" של שמן ומים. גם אחרי שנה, נראה שהדנ"א לא התחיל אפילו להיות מפוצח והזהות לגמרי לא ברורה. בשנת המיזוג הראשונה צצו כמה וכמה מקרים שהעלו חשש לפגיעה בעבודה העיתונאית המשובחת שאפיינה את חדשות עשר, לטובת חתירה מסחרית, שגורמים ברשת מכנים אותה "מוגזמת", לעבר הקהל הרחב עם ריבוי לא סביר באייטמים קלי משקל וחסרי שיניים. כחלק ממגמה מדאיגה זאת, מעידים כמה מאנשי רשת וחדשות 13 שעימם שוחחנו על משיכה מסוימת לימין, כאשר הריאיון של נתניהו אצל רני רהב ושרון גל במקום הדסק הפוליטי המפואר הוא רק חוליה אחת ברשימה זאת, לטענתם. הטרגדיה היא שהצעדים האלה גם לא תרמו לרייטינג של המהדורה ורצועות האקטואליה. מבדיקת וואלה! תרבות של הרייטינג של שנת המיזוג הראשונה עולים נתונים עגומים, ובהם - המהדורה בימי ערוץ עשר באפיק 10 השיגה נתונים גבוהים מהמהדורה ברשת, שרון גל משיג פחות רייטינג ממה שהשיגה נגה ניר נאמן, ו"לונדון וקירשנבאום" גרפה כמעט אותו רייטינג כמו אמנון לוי.

בעיות הרייטינג נובעות במידה רבה מבעיות הזהות של הערוץ הממוזג. "לדעתי הבעיה העיקרית של רשת, שהיתה קיימת עוד לפני המיזוג, היא בעיה של זהות", מנתח דוד ורטהיים, עורך מדור "נתח שוק" ומוסף "פירמה" של גלובס. "קשת מהתחלה מיתגה את עצמה כ'טלוויזיה של ישראל', והשכילה לייצר מותגים שהפכו לכאלה, כמו 'ארץ נהדרת' או 'עובדה'. רשת כבר שנים משתרכת מאחור - בעבר, כשניסתה לייבא פורמטים ולהוציא הון גם אם אינם כלכליים, וגם כשלא הצליחה לפתח תוכניות עוגן משמעותיות ששרדו לאורך השנים והפכו להיות חלק מהדנ"א שאתה יכול להגיד - זה רשת. אגב, בניגוד לרשת, לערוץ עשר בשנים האחרונות לקיומו היה דנ"א מאוד מאובחן, נגיד המקבילה ל'הארץ' בעיתונות. גם אם הרייטינג שלו היה מאוד בעייתי, אנשים ידעו למה הם נכנסים ומה זה עשר. אחרי המיזוג, ערוץ עשר הוטמע בבעייתיות הזאת של רשת. לא נוצרה סינרגיה ולא ממש הצליחו לחבר בין חברת החדשות של עשר לבין רשת".

רני רהב ושרון גל מראיינים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בתוכניתם "שרון ורני בע"מ" ברשת 13, אפריל 2019. צילום מסך
"הכתבים זעמו": שרון גל ורני רהב מראיינים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בתוכניתם "שרון ורני בע"מ" ברשת 13/צילום מסך
דוד ורטהיים, גלובס: "עוד לפני המיזוג, לרשת היה בעיה של זהות. לערוץ עשר היה דנ"א מאוד מאובחן. אחרי המיזוג, הוא הוטמע בבעייתיות של רשת. לא נוצרה סינרגיה"

במלאת שנה למיזוג עשר-רשת, מסקרן לדעת האם המהלך שהיה אמור להזניק את הרייטינג של המהדורה בצורה משמעותית אכן עשה זאת. ספוילר: ממש לא. נתון מפתיע שעולה מבדיקת ועדת המדרוג עבור וואלה! תרבות: לפני הפיצול, כשחדשות עשר שידרה בערוץ 10, הרייטינג של המהדורה היה גבוה באחוז יותר מאשר השנה האחרונה. בעוד שבשנת המיזוג האחרונה הרייטינג הממוצע של המהדורה עמד על 8.3 אחוז ו-253 אלפי צופים, לעומת זאת בערוץ עשר באפיק 10 בימים שלפני הפיצול, בין 1 בנובמבר 2016 ל-31 באוקטובר 2017, היה הרייטינג של המהדורה 9.3 אחוז. כזכור, ערוץ עשר עבד אז על תוכניות זולות, בלי מפלצות ריאליטי שהן העוגנים של רשת.

נתון לא מעודד נוסף לאנשי רשת: אחרי פיצול ערוץ 2, כאשר ערוץ עשר שידר באפיק 14 מול שני ערוצים מסחריים ששידרו את חדשות 2, הרייטינג של מהדורת החדשות בעשר היה נמוך באחוז אחד בלבד בהשוואה לרייטינג של המהדורה כיום ברשת-עשר; ערוץ עם תכניות ריאליטי ובתחרות מול ערוץ מסחרי אחד ולא שניים.

נתונים מעניינים נוספים שהועברו מוועדת המידרוג לבקשת וואלה! תרבות במלאת שנה למיזוג: תוכניתו של שרון גל, "שווה כסף", רשמה בחודשיים הראשונים שלה בקירוב רייטינג נמוך בשתי נקודות בהשוואה לחודשיים הראשונים לעונה האחרונה של "ברקוד" - להלן, ירידה מ-8.2 ו-253 אלף צופים ל-6.2 ו-189 אלף צופים. זאת בשעה שהייתה תקווה ברשת שדמותו של שרון גל תקרוץ לקהלים גדולים יותר באותה משבצת. גורמים ברשת טענו מנגד כי "לתוכנית חדשה לוקח יותר זמן להיטמע" וש"ברקוד כבר היתה מותג מוכר". לדבריהם, ראוי היה להשוות בכלל את שרון גל מול החודשיים הראשונים של "ברקוד" בעונה הראשונה שלה. לאור זאת, ביקשנו מוועדת המידרוג את השוואה זו - והפער רק התעצם: בחודשיים הראשונים בעונה הראשונה של "ברקוד" בערוץ עשר באפיק 10, בין 11 באוגוסט ל-10 באוקטובר 2016 רשמה נגה ניר נאמן 9 אחוזי רייטינג - שירדו ל-6.2 אחוזי רייטינג של שרון גל בחודשיים הראשונים של תכניתו ברשת 13. עם זאת, נציין כי "שווה כסף" באופן נקודתי הצליחה להיות ב-12.12 התכנית הכי נצפית באותו יום ברשת. תקווה אפשרית אחרת שהתבדתה היא שביטול התוכנית הוותיקה והמוערכת "לונדון וקירשנבאום" בהגשת ירון לונדון, הנחשב לאליטיסט, שמאלני ומתחכם מדי לערוץ מסחרי, תזניק באופן משמעותי את הרייטינג עם החלפתה באמנון לוי. זה לא קרה - הנתונים נשארו כמעט זהים (4.9 אחוז ו-140 אלף לאמנון לוי, לעומת 4.7 אחוז ו-130 אלף לירון לונדון).

"יש בעיה בחדשות וברצועות, שלא עובדות מספיק טוב", מודה גורם ברשת, "אבל לבנות רצועה זה דבר קשה. תסתכל על הרצועות של קשת - את פינס ואת רפי רשף הם לקחו מערוץ עשר, ואת 'תוכנית חיסכון' הם לקחו מחברת החדשות. קשת בנו את 'אנשים' כרצועה אבל בסוף היא עפה ללילה, וירדה לפעם בשבוע. אז בטח שזה יהיה קשה לרשת, שלקחו ממנה את חברת החדשות והיא הייתה צריכה לבנות את כל הרצועות מאפס. זה לוקח הרבה זמן. אנחנו לגמרי לא שם עדיין. צריך לעבוד על הרצועות, כי אם הרצועות יגישו רייטינג טוב לחדשות, אז החדשות יוכלו להיות דו ספרתיות באופן קבוע, בדומה למה שקורה כשמשודר 'האח הגדול' אחרי החדשות - זה מקפיץ את הרייטינג של החדשות לדו ספרתי. הכול קשור להכול".

רביב דרוקר ותמר איש שלום בחדשות 13. צילום מסך
רביב דרוקר ותמר איש שלום/צילום מסך

המצב בתוכניות הפריים טיים מעודד ביחס לרייטינג הבעייתי של רצועות האקטואליה והמהדורה. התוכנית הנצפית ביותר בשנה שחלפה מאז המיזוג ברשת 13 היא "האח הגדול 2020" שהחלה באחרונה עם ממוצע של 17.3 ו-566 אלפי צופים. במקום השני - "האח הגדול VIP", בצמוד אליה במקום השלישי "הישרדות VIP", במקום הרביעי "אבודים" עם צופית גרנט ובמקום החמישי "משחקי השף". אם בודקים מהי החמישייה הנצפית ביותר בשנה שמאז המיזוג ברשת ובקשת ביחד, עולה שרשת נכנסה רק עם תוכנית אחת במקום החמישי - "האח הגדול 2020", וגם זה עם הסתייגות קלה: התוכנית רק החלה, ובדרך כלל הרייטינג גבוה באופן יחסי בתחילת העונה.

"במשך שנים", אומר נתי טוקר, כתב המדיה של TheMarker, "אנשים ידעו מה הם מקבלים ברשת של ערוץ 2 - מעטפת בידורית, טלוויזיה יותר משפחתית וחברת חדשות ממלכתית, ומה יקבלו בערוץ 10 - סרטי דוקו בפריים, רצועות אחרות ומהדורה שקוראת תיגר על סדר היום של ערוץ 2. לאחר המיזוג, כשהתחברו התכנים הערוץ-שתיימים - כולל 'האח הגדול' ו'הישרדות' - לתוך חדשות עשר, נוצרה מפלצת דו ראשית. לא הצליחו לייצר זהות ברורה לערוץ, וזה כישלון אדיר של ראשי הערוץ. לא הצליחו לייצר אפילו התחלה של מיתוג כלשהו. זה גול עצמי מפואר של קברניטי רשת".

בשונה מהביקורת הנוקבת של עיתונאי הברנז'ה המובילים, דווקא גורמים משמעותיים בערוצים מתחרים של רשת 13 נחלצים להגנת הערוץ הממוזג, ואומרים שנדרשת יותר משנה כדי למצוא את הזהות הזאת בערוץ חדש. לצד זאת, כתבת בחדשות 13 מחדדת: "לדעתי זאת בכלל היתה טעות לחפש דנ"א. אני הייתי בעד המיזוג, אבל חשבנו, אנשי חדשות עשר, שאנחנו הולכים להיות הדומיננטיים, כלומר שאנחנו נבלע את רשת. זה גם היה הגיוני מבחינת חלוקת המניות והבעלים. חשבנו שחדשות עשר יקבלו את כל הדברים הטובים של הפריים טיים של רשת. אבל כל אחר הצהריים והאופי של המהדורה עצמה השתנו. לא הבנו למה צריך לשנות ולהחליף סוס מנצח. העריכו אותנו והיה גם קהל צופים קבוע ונאמן, שהחלטנו לוותר עליו בשביל לנסות להביא קהל צופים חדש. ואז התחיל חיפוש הדנ"א. כלומר, עצם הוויתור על המותג 'עשר', גם אם אינו מותג חזק כמו 'ערוץ 2', הוא עדיין מותג. בניגוד ל-'13', שזה סתם מספר, אפילו מקולל. לכן, עצם הוויתור וחיפוש אחר דנ"א חדש היה טעות, במקום לשמר את הקיים ולהוסיף עליו גם את הריאליטי".

עוד בוואלה!

רשימת בן דוד

לכתבה המלאה
כתבת חדשות 13: "יש תחושה בקרב חלק מהכתבים, שבזמנו נלחמנו מול יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (יו"ר הרשות השנייה), צעקנו והתחננו שיהיה מיזוג, והיום אנחנו מרגישים שקצת חפרנו לעצמנו את הקבר"

כתבים וגורמים בחדשות 13 וברשת, ששוחחו שלא לייחוס עם וואלה! תרבות בימים האחרונים, הביעו מורת רוח ממה שהם מכנים "ניסיונות למרכז" את חדשות 13 ורצועות האקטואליה, מתוך ציפיה להגיע לקהל יותר רחב, לטענתם. נזכיר שחדשות עשר (כיום 13) נתפסה במידה רבה במשך כמהדורה "שמאלנית". גורם בחדשות 13 אמר לוואלה! תרבות: "בשנה האחרונה יש רצון ברשת 13 לקחת את החדשות למקום אחר, וחושבים שם שאם החדשות יפנו ימינה, נרוויח מזה רייטינג. בעיני עובדים רבים בחדשות אצלנו, החשיבה הזאת שגויה לחלוטין. היא מתעלמת מהמציאות של קשת 12 - יונית לוי ועודד בן עמי לא בדיוק מזוהים עם הימין, שלא לדבר על 'ארץ נהדרת' ומותגים מצליחים אחרים שלהם".

לדברי אנשי חדשות 13 ורשת, ההליכה ימינה במידת מסוימת התבטאה בין השאר בצירופם של אנשי ימין לפאנל שישי ובהם שרון גל וארז תדמור. "יושב תדמור, דובר פוליטי של קמפיין, בין עיתונאים, כשווה בין שווים, שבוע אחרי שבוע", מתרעם הגורם בחדשות 13. "במקרה אחר, אתה רואה איך דחפו את הסדרה של אבישי בן חיים על 'ישראל השניה', שדמויות מרכזיות מחדשות 13 חשבו שזה קשקוש מקושקש. התחושה היתה שהצמידו לו את ברוך קרא כדי לתת לזה אצטלה יותר רצינית, אבל כל בעצם כל הסדרה הזאת שירתה את הנרטיב של אבישי, הרבה בכירים בחדשות 13 חשבו שזה חרטה ברטה שלא מחזיקה מים. זה הרתיח הרבה אנשים שהמהדורה, מתוך מחשבה שיש פה עניין ובאזז, נותנת כל כך הרבה ביטוי לדבר הזה, תוך הורדת רמה".

גורם בחדשות 13: "בשנה האחרונה ברשת חושבים שאם החדשות יפנו ימינה, נרוויח מזה רייטינג. בעיני עובדים רבים בחדשות החשיבה הזאת שגויה לחלוטין. יונית לוי ועודד בן עמי בחדשות 12 לא בדיוק מזוהים עם הימין, שלא לדבר על 'ארץ נהדרת'"

"מתחילת המיזוג, רבים מאלה שדיברו שמאל - לא נשארו", אומר עיתונאי העובד בערוץ, "זרקו את לוסי אהריש ואת ירון לונדון. אחר כך אושרת קוטלר לא נשארה. גולן יוכפז פוטר. וזאת בזמן שערוץ עשר היה ערוץ מאוד פלורליסטי, לאו דווקא שמאל, אתה יכולת לעשות מה שאתה רוצה והמנכ"ל אף פעם לא התערב. להפך, הוא ממש שמר על כולנו. וברשת 13 זה חד משמעית לא ככה".

"בפועל התברר שהחשיבה שאם החדשות יפנו ימינה נרוויח מזה רייטינג - אינה נכונה", אומר גורם בחדשות 13. "מה שקרה הוא שגם מפסידים את הצופים של ערוץ עשר וגם לא מרוויחים צופים של ערוץ 2. זה הקושי. התברר שהבלוף לא עובד. התחושה היא שבמבחן התוצאה המיזוג נכשל. תחושה של אובדן דרך". הכתבת התבטאה במילים קשות אפילו יותר: "יש תחושה בקרב חלק מהכתבים, שבזמנו נלחמנו מול יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (יו"ר הרשות השנייה - ש"ב), צעקנו והתחננו שיהיה מיזוג, והיום אנחנו מרגישים שקצת חפרנו לעצמנו את הקבר".

מביך ולקקני

כתבת חדשות 13: "היה לי עצוב שרני רהב ושרון גל הם אלה שמראיינים את ביבי. נותנים לו את הפלטפורמה הכי מלטפת"

עם זאת, גורמים בחדשות 13 מדגישים: "התמונה מורכבת יותר. זה לא שפתאום חדשות 13 הם פרו ביבי. ממש לא. והם גם לא פרו ימין. כך, למשל, כאשר רביב דרוקר הביא את ההקלטות של נוני-ביבי, מנכ"ל רשת 13 יוסי ורשבסקי מאוד התלהב, מאוד פירגן ומאוד היה גאה על ההישג". דוד ורטהיים מוסיף: "חברת החדשות של ערוץ עשר איבדה מזוהרה, בעקבות שרשרת מעשים. גם אם לא בבירור ימינה, ניסו לקחת אותה לקונצנזוס תוך הדרה של כתבים וכוכבים שנתפסים כיותר שמאלנים, ומרכוז של אנשים ושל המהדורה, כדי לקרוץ לקהלים אחרים. הם ניסו לעשות איזשהו מרכוז של המהדורה, ובדרך הזאת אולי גם איבדו חלק מהזהות שלה".

אחד המקרים הזכורים ביותר לרעה בקרב גורמים ברשת 13 באשר ליחס לעיתונאים בערוץ הוא הריאיון שהעניק ראש הממשלה נתניהו לתוכנית "שרון ורני בע"מ" של היחצ"ן רני רהב והמגיש שרון גל. בכירים בחדשות 13 וגם טאלנטים ברשת הביעו מורת רוח מהחלטת הערוץ לאפשר לנתניהו לדלג על ריאיון בחדשות מול מי מכתבי חדשות 13 המצוינים, וללכת מיד לריאיון מתחנף וחסר שיניים אצל רני ושרון. "היה לי עצוב", אומרת כתבת בחברה. "היה פשוט עצוב שכתבי חדשות עשר, שהיו בערוץ שהלם את הקו העיתונאי החזק של חדשות עשר, פתאום משודרים בגוף שהוא ההפך הגמור מזה, שבו רני רהב ושרון גל הם אלה שמראיינים את ביבי. כמה שנים לפני כן, ב-2015, ביבי לא התראיין לפני הבחירות לערוץ עשר כי הוא לא הסכים שזה יהיה עם דרוקר, ואנחנו לא הסכמנו שזה יהיה בלי דרוקר. ומהמצב הזה של לעמוד איתנים מול ביבי ולא להסכים לזה עברנו למצב שנותנים לו את הפלטפורמה הכי מלטפת אצל רני ושרון". גורם ברשת מוסיף: "הריאיון של רני רהב ושרון גל עם ביבי היה מביך ולקקני. אין ספק שזה נסגר בגלל קשריו של שרון. ברור למה לביבי נוח יותר להתראיין אצלו".

מקרה מתוקשר אחר התרחש בפברואר, חודש לאחר המיזוג, כששודרה במהדורת השבת של רשת 13 בהנחיית אושרת קוטלר כתבה על חשד להתעללות בפלסטינים מצד חיילים מגדוד נצח יהודה בחטיבת כפיר. לאחר שידור הכתבה אמרה קוטלר: "שולחים את הילדים לצבא, לשטחים, ומקבלים אותם 'חיות אדם'. זו התוצאה של הכיבוש". האמירה עוררה סערה, אלפי תלונות שהוגשו לרשות השנייה וביקורות במערכת הפוליטית. שבוע לאחר מכן אמרה קוטלר בשידור: "אני מצטערת מעומק לבי אם דבריי פגעו במי מכם", והוסיפה שהביקורת שלה הופנתה רק כלפי חיילים שפגעו בחפים מפשע. גורם ברשת 13 אומר לוואלה! תרבות כי בדירקטוריון נשמעו קולות שקראו לפיטוריה. בחודש מרץ נמסר מחדשות 13 שקוטלר, לבקשתה, תיקח חופשה ללא תשלום מעבודתה בחברה לשנה לפחות, החל מחודש יוני, ונטען כי אין קשר בין החלטתה להתבטאותה בתוכנית.

אווירת פחד

"גולן יוכפז לא נשאר כי הוא לא ציית לרוח המפקד, נדב טופולסקי. היושרה שלו קברה אותו.הוא ניסה לשמור על אותו קו שאפיין מאוד את חדשות עשר, שבוחר לא להתחנף לקהלים הרחבים. ועכשיו זה בדיוק הפוך. הרוח במערכת איומה מאז שהוא עזב את החדשות"

גורם ברשת אמר לוואלה! תרבות כי מנכ"ל חדשות 13 באותה עת, גולן יוכפז, התייצב להגנתה של קוטלר אל מול הקולות בדירקטוריון שקראו לפטר אותה. כתבת בחברה מוסיפה: "יוכפז נתן לה גיבוי ולא הסכים שתיזרק לכלבים. הוא לא הסכים שמי שפותח את הפה יפטרו אותו, גם אם היא עשתה טעות בניסוח שלה". גורם אחר ברשת אומר: "יוכפז התייצב להגנתה של קוטלר ושילם על זה מחיר יקר".

חודשים בודדים לאחר שהחל המיזוג בין רשת לעשר, עברה החברה טלטלה קשה כשלתדהמת העובדים המנכ"ל יוכפז, שזכה להערכה רבה בתעשייה, הודח מתפקידו על ידי יו"ר רשת נדב טופולסקי. הסיבה לפיטורים, לפי פרסומים, הייתה שיוכפז לא עמד ביעדי הצפייה ושנתח השוק של החברה לא מספיק גבוה. "הטענה של בעלי המניות ליוכפז היתה שהוא לא סיפק את הסחורה", אומר גורם בחדשות 13 לוואלה! תרבות, "רשת סיפקו את מותגי הריאליטי, שמביאים מספרים טובים, הם נותנים פייט לקשת בשעה תשע, אבל בשמונה אנשים לא באים לחדשות. גולן הלך הביתה גם על ההוצאות הגדולות של סבב א' של הבחירות". ההדחה של יוכפז הפתיעה הן בגלל ההערכה אליו, הן בגלל העיתוי והן כי הייתה בניגוד לעמדת נציגות הציבור בדירקטוריון, שהאריך את כהונתו פה אחד חודשים ספורים לפני כן. בתוך כל השינויים גם יושבת ראש החדשות, ד"ר זהר קדמון, שהתנגדה להדחתו של יוכפז והייתה מוערכת בקרב עובדי החדשות, החליטה לפרוש מתפקידה. על פי גלובס, עורכים מהשורה הראשונה שהתפקיד הוצע להם לא הסכימו לעבוד עם בעלי המניות הנוכחיים. מי שהחליף אותו בסופו של דבר הוא ישראל טויטו, ולטענת גורם בחדשות 13, "הגישה החדשה היא שצריך להיות יותר עממיקו, יותר בידור ויותר חיים טובים, וכך להגיע לקהלים רחבים יותר, קהלים אקס ערוץ שתיימים".

"אני מעריכה שגולן יוכפז לא נשאר כי הוא לא ציית לרוח המפקד, נדב טופולסקי", אומרת עיתונאית בערוץ. "מה שהיה חשוב לגולן זאת האמת בחדשות. ברור שגולן לא חף מבעיות, אבל היושרה שלו היא משהו שאי אפשר לפקפק בה. והיושרה הזאת קברה אותו. כי הוא לא עושה דברו של אף אחד, והוא ניסה לשמור על אותו קו שאפיין מאוד את חדשות עשר, קו שבוחר לא להתחנף לקהלים הרחבים. ועכשיו זה בדיוק הפוך. תראה את הליינאפים של המהדורות, זה ממש ככה. הרוח במערכת איומה מאז שהוא עזב את החדשות. גולן היה סופר פלורליסטי ולא נשמע לרוח המפקד".

לדברי העיתונאית, הייתה הפתעה מכך שמנכ"ל 13 יוסי ורשבסקי "לא נשכב על הגדר בשבילו. (קודם) הם היו צמד, נורא ביחד, ופתאום זה היה סוג של בגידה כזאת. אחרי שיוסי החליט שגולן לא יהיה, עובדים כתבו מכתב שהוא חייב להישאר. אבל יוסי לא נלחם בשבילו. יוסי היה אחד כזה שנלחם, ופתאום זה התהפך. יש עכשיו איזו מין אווירת פחד, אווירה של לא לערער על שום דבר ושל להתיישר על פי המפקד החדש טופולסקי, כי אולי ככה יגיעו צופים. הפחד מהרייטינג, שאף פעם לא אפיין את ערוץ עשר, פתאום מכתיב את הכול. וגם בחדשות, שהיו קודש הקודשים של ערוץ עשר, רק הפחד מנהל את המקום". בצירוף מקרים מפתיע הודיע היום (שני) יוסי ורשבסקי על פרישתו הצפויה מתפקידו כמנכ"ל רשת 13. בהודעה על פרישתו נמסר כי "ההחלטה על סיום תפקידו התקבלה בהסכמה משותפת של ורשבסקי והדירקטוריון, על רקע חילוקי דעות מקצועיים בין הצדדים". מי שיחליף אותו בתפקידו בעוד כחודש הוא אבי בן טל, שהיה מנכ"ל ynet כ-13 שנים.

הדחת יוכפז לא שיפרה את המצב

מקורב לרשת: "התחקיר של אורלי וילנאי וגיא מרוז על אייל גולן גרם לגורמים בהנהלה לנוע באי נוחות משידורו, מתוך פחד לאבד את הקהלים שאוהבים את הזמר"

בעוד הטענה של טופולסקי הייתה שיוכפז לא מספק את הסחורה ברייטינג, ולדברי גורם ברשת טופולסקי ציפה שברגע שייפטר מגולן הרייטינג יעלה, נתוני הצפייה מציירים תמונה שונה. מהשוואת נתוני הרייטינג בשנה האחרונה מאז המיזוג, בין התקופה שיוכפז היה עדיין מנכ"ל חדשות 13 לבין התקופה שלאחר הדחתו, עולה כי הרייטינג של מהדורת חדשות 13 ירד באופן משמעותי בכמעט נקודה וחצי לאחר עזיבתו. על פי נתוני ועדת המדרוג באוכולוסיה הכללית, שנמסרו בעקבות בקשת וואלה! תרבות, בתקופה שיוכפז עדיין המנכ"ל (מ-16 בינואר 2019, יום המיזוג, ועד ל-31 במאי) הרייטינג הממוצע של מהדורת רשת עמד על 9.1. ובתקופה לאחר הדחתו (מ-1 ביוני ועד 13 בינואר 2020) צנח הרייטינג הממוצע ל-7.8 בלבד. מספר הצופים בין התקופות ורד מ-283 אלף בתקופת יוכפז ל-235 לתקופה בלעדיו. ואגב, זהו מספר הגדול רק ב-20 אלף צופים ממספר הצופים בחדשות עשר בערוץ המפוצל, כאשר חדשות עשר התמודדו מול מהדורת חדשות 2 ברשת ובקשת במקביל.

בעקבות הנתונים העגומים של הצפייה במהדורה היומית, שהועברו מוועדת המידרוג לבקשת וואלה! תרבות, גורם ברשת מסר תגובה לא רשמית: "החל מחודש ינואר 2019 המהדורה הלכה ואיבדה מדי חודש צופים לטובת מהדורות מתחרות, מה שגרם להחלטה על שינויים פרסונליים בחדשות 13 ולמינויו של מנכ"ל חדש לחדשות, ישראל טויטו. מאז כניסתו של טויטו לתפקיד נעצרה הירידה ובכל חודש נרשמת עליה". עם זאת, גם על פי הגרפים שנשלחו בתגובה מרשת עולה נתון לא מחמיא: בעוד שבינואר 2019 הרייטינג עמד על 364 אלף צופים - בינואר הנוכחי הוא ירד ל-285 אלף צופים. עוד נמסר מגורם ברשת כי ניכר שיפור של 47 אחוזים במהדורת "שישי" עם אילה חסון מאז חודש יולי 2019 ועד ינואר הנוכחי, מ-156 אלף צופים ל-230 אלף צופים, וכי חלה עלייה של 45 אחוזים ב"מהדורת השבת" - מ-218 אלף צופים ביוני 2019 ל-317 אלף צופים בינואר הנוכחי. עם זאת, יצויין שנתח הצפייה והרייטינג תמיד עולים בחורף ביחס לחודשי הקיץ.

"ברשת אומרים שהדחתו של יוכפז נבעה מסיבות מסחריות, ואין מאחוריה שום מהלך פוליטי. לא יודע. אבל אני חושב שגם אם הסיבות היו מקצועיות נטו - הן היו צריכות להיות הרבה יותר מובהקות", אומר ורטהיים. "זאת אומרת, אתה לא מעיף מנכ"ל אם אין לך אלטרנטיבה או אסטרטגיה אמיתית רצינית שיכולה להביא לשינוי. לשנות מיקום של כתב בליינאפ של מהדורה - זה לא נקרא אסטרטגיה. אולי יש להם כזאת, שאנחנו עדיין לא רואים אותה על המסך. כך או אחרת, העובדה היא שמאז הרייטינג של המהדורה לא רק שלא עלה, אלא במקרים מסוימים גם ירד. צריך לזכור שמותר להדיח מנכ"ל אם הוא לא מביא תוצאות. אבל כרגע במבחן ההצלחה - ההדחה של יוכפז לא שיפרה את המצב".

לירון ויצמן, גיא זוארץ. יח"צ רשת,
גרף רייטינג נאה. "האח הגדול"/יח"צ רשת

טשטוש גבולות

נתי טוקר, TheMarker: "מנכ"ל רשת יוסי ורשבסקי עשה צעד אחורה ויו"ר הערוץ נדב טופולסקי הרבה יותר מעורב. הייתה לו פגישה עם הטאלנטים ובאחד הרגעים הדרמטיים הוא מטיח בהם - 'חבר'ה, אתם הולכים ברחוב ולא מזהים אתכם!'. הם נורא נפגעו מזה"

הטענות לפגיעה בקולות המזוהים עם השמאל הם חלק מהרצון של רשת בעידן הזה "להתחנף לקהל, לשדר למכנה משותף כמה שיותר רחב וכבר לא לחפש את הקהל האיכותי. הקול האחר כבר נעלם", טוען גורם בערוץ. מקורב לרשת טוען כי התחקיר ההישגי של אורלי וילנאי וגיא מרוז על אייל גולן "גרם לגורמים בהנהלה לנוע באי נוחות משידורו, מתוך פחד לאבד את הקהלים שאוהבים את הזמר".

"שמעתי לא פעם ולא פעמיים, כשאנשים מציעים רעיונות, 'זה יותר מדי ערוץ עשר'", מספרת כתבת בחדשות 13. "התחושה שכל מה שהיה מזוהה עם ערוץ עשר נחשב כרגע ל'לא טלוויזיוני מספיק' ו'לא פופולרי מספיק'. רוצים עכשיו הרבה פאן במהדורה. אמנם הרצון שלהם לא להיות ערוץ נישה כמו שעשר היה ולהגיע לקהל רחב הוא רצון לגיטימי, אבל יש בעיה בעולם הטלוויזיה של 2019, שפחות ופחות אנשים רואים טלוויזיה. יש אנשים שראו ערוץ עשר והיום לא פותחים טלוויזיה כי אין להם מה לראות, או שעברו לתאגיד. אם זה היה מצליח אז לא היינו מדברים עכשיו. יש תחושה של קרחות מכאן ומכאן, וזה מה שמתסכל".

הריבוי המצטייר באייטמים דלי משקל בחדשות 13, במינון שנראה לגורמים במהדורה כמוגבר לעומת ימי חדשות עשר, כלל למשל אייטמים במהדורה על איזה שיר השימפנזים בישראל אוהבים, על איך ניתן למנוע את מנהג הישראלים למשש את הלחם והפירות בסופר ועל עליית מחירי הבייביסיטרים בסילבסטר. החודש, לרגל השקת העונה החדשה של "האח הגדול", הגיש דני רופ את התחזית מבית האח הגדול. "זה דבר שמעולם לא היה בחדשות עשר וגם לא בחדשות שתיים", אומר גורם בתעשיה, "טשטוש מוחלט של הגבולות בין חדשות לריאליטי".

העיתונאי נתי טוקר מצביע על בעיות בהתנהלות קודקודי הערוץ. "בסופו של דבר, הדג מסריח מהראש", הוא טוען. "יוסי ורשבסקי הוא אדם שנותן המון השראה, עם רוח קרב מטורפת, העובדים שלו אוהבים אותו והוא זה שהציל את ערוץ עשר. הוא מנהל שיודע להילחם. אבל נראה שהמודל שלו הוא של ניהול המשברים ולא מודל ניהולי עם תוכניות ארוכות טווח. ורשבסקי קצת עשה צעד אחורה ויו"ר הערוץ נדב טופולסקי הרבה יותר מעורב. הוא נדבק לזוהר ולכוח הזה. הייתה לו פגישה ידועה שהוא ערך עם הטאלנטים, כשהוא הדיח את גולן יוכפז, ובאחד הרגעים הדרמטיים הוא מטיח בהם - 'חבר'ה, אתם הולכים ברחוב ולא מזהים אתכם!'. הם נורא נפגעו מזה. הוא הראה להם מי הבוס. זה נתפס כניהול אסטרטגי מאוד כוחני, אבל לגיטימי. היום אנשים מציירים את זה באופן שלילי. העובדה שבעל השליטה בערוץ לן בלווטניק החליט להזרים 100 מיליון שקל נוספים, והעובדה שנדב הרבה יותר מעורב בניהול השוטף של הערוץ - מבשרת רעות. זה אלים. יו"ר לא אמור להיות מעורב עד כדי כך בניהול השוטף. העובדה שהוא נמצא בשטח, יושב בישיבות אסטרטגיות ומסתובב במסדרונות, מעלה סימני שאלה קשים לגבי המניעים הנוכחיים שעומדים מאחורי האחזקה הזאת בערוץ, והאם באמת ייקחו את זה למקום שיעשה טוב לערוץ הזה. בערוץ יש אווירת נכאים - כי הם רואים את המספרים, וכתוב להם על המצח 'נכשלנו'".

הישרדות. צילום מסך
גם היא לא מקפיצה את החדשות. נעמה קסרי, "הישרדות"/צילום מסך

אודי ותמר?

גורם שעובד עם רשת מספר שנדב טופולסקי הבטיח לתמר איש שלום שכיסאה לא בסכנה. אבל חודשים ספורים אחר כך התברר שרשת הציעה הצעה חסרת תקדים לקרן מרציאנו להצטרף לחדשות רשת. ההערכות הן שההצעה למרציאנו היתה להגיש את המהדורה, אבל ברשת אומרים לנו בתגובה שמרציאנו הבהירה שהיא מצויה בחוזה עם קשת לכמה שנים, וכלל לא הוצע לה התפקיד. בשבוע שעבר, יום לאחר שוואלה! תרבות פנתה בבקשת תגובה לרשת בין השאר בעניין זה, במקרה או שלא במקרה הופיעה ב"ישראל היום" ידיעה לפיה איש שלום חתמה לשנתיים נוספות בתפקידה במהדורה, ואתמול (ראשון) כבר יצאה הודעה רשמית על הסכם בין המגישה לרשת, שלא פורט בה לאיזו תקופה מדובר. עם זאת, גורם ברשת טוען בשיחה עם וואלה! תרבות לאחר הפרסום על הארכת החוזה עם איש-שלום כי מתחזקת הערכה שאודי סגל יגיש גם הוא את המהדורה. ככל שאפשרות זאת תתממש, לא ברור אם מדובר על הגשה זוגית או בנפרד בחלק מהשבוע.

ניסיון "גניבתה" של מרציאנו, וגם של עודד בן עמי, מזכיר את אחת הביקורות שעולות הן בתעשייה והן מתוך גורמים ברשת על הערוץ הממוזג, בנוגע לניסיונות שלו לחקות הצלחות שראה בקשת 12. הניסיונות האלה נכשלו כמה פעמים: גם כשרשת ניסתה לחקות את "תוכנית חיסכון" של קשת עם "ברקוד", וגם כשניסתה לחקות את "אופירה וברקוביץ'" - קודם עם "ג'ודי ואלירז" ואחר כך עם "שרון ורני בע"מ". מנתוני הרייטינג שהופקו על ידי ועדת המדרוג לבקשת וואלה! תרבות עולה נוק אאוט במשקי בית בכלל האוכלוסייה בממוצע של השנה האחרונה - "אופירה וברקוביץ" רשמו 7.2 אחוזי רייטינג (224 אלף צופים) ורהב וגל רק 4.1 אחוזים (124 אלף).

הצלחה גדולה. האח הגדול (צילום מסך)

רשת 13
גורם ברשת: "בסוף כשאתה מנסה להיות 'גם אני' - זה אף פעם לא יילך לך. צריך ללכת למקומות אחרים. זו הייתה טעות גדולה מצד רשת לחפש את ה'אופירה וברקו' שלה"

לרצון להידמות למתחרים אפשר להוסיף גם את עיצוב הלוגו הדומה של חדשות 12 וחדשות 13, ובחירה בשם ולוגו הדומה לרצועת "שש". "בסוף כשאתה מנסה להיות 'גם אני' - זה אף פעם לא יילך לך, צריך ללכת למקומות אחרים", מודה גורם ברשת, "זו הייתה טעות גדולה מצד רשת לחפש את ה'אופירה וברקו' שלה, צריך לחפש משהו אחר. ועכשיו התובנה של רשת זה למתג את שישי יותר בענייני אוכל וכאלה דברים".

נזכיר שחדשות 13 (וקודם תחת השם חדשות עשר) חתומה על חשיפות גדולות, ובהן כמה מהפרשיות המשמעותיות ביותר שפורסמו בתקשורת בשנים האחרונות - פרשת הצוללות, פרשת המסרונים, חתונת השנאה, ראש עיריית אשקלון וההטרדה המינית, הקלטות גנץ, הקלטות נתניהו ואיוב קרא בנוגע לערוץ 20, הקלטות ביבי ונוני מוזס בפרשת 2000, חשיפת הרעלת המזון בסניף ארומה תל אביב, תחקיר על הרב ברלנד, החשד להטרדת עד המדינה פילבר על ידי יועצי התקשורת של ראש הממשלה - יונתן אוריך ועופר גולן, ובקרוב גם ישודר ריאיון ראשון של כלי תקשורת ישראלי עם הבריטית שטענה לאונס בקפריסין. עוד ייאמר לזכות חדשות 13 כי העובדה שכתבי ופרשני חדשות עשר נשארו בחברה, העובדה שרביב דרוקר מקבל במה נרחבת, העובדה שיש עדיין עשייה עיתונאית מצוינת - את כל זה אי אפשר לקחת מהם. יש להזכיר גם כי המיזוג לא נעשה מתוך בחירה אלא כי לא הייתה ברירה, ויש מי שסבור כי לולא המיזוג לא היה נשאר דבר ממורשת חדשות עשר.

כשיוסי ורשבסקי היה מנכ"ל ערוץ עשר הוא אמר ב-2009 כי "האח הגדול זה המיץ של האשפה". והנה הוא מסיים שנה ראשונה כמנכ"ל רשת 13, שבה בחר להשאיר את התכנית, שבמונחי רייטינג נחשבת לאחד משני האסים החזקים ביותר של רשת. היא אוחזת בשני המקומות הראשונים בדירוג התכניות הנצפות ביותר בשנה האחרונה ברשת. יצויין שבשנה שעברה מאז המיזוג "האח הגדול VIP" הובילה רק ב-8 מתוך 22 התוכניות ששודרו בקשת במקביל ברצועת הזמן, להלן בכשליש מהמקרים בלבד.

השנה הזאת הבהירה שוב שגרסת ה-VIP של "האח" מצליחה קצת פחות ברייטינג מהגרסה הרגילה, בעוד שב"הישרדות" המצב הפוך - גרסת ה-VIP עובדת יותר טוב מהגרסה נטולת הסלבס. שני הפורמטים האלה, שכבר היה מי שהספיד, עדיין עובדים מעולה. ניסיונות של קשת 12 לחקות את המותגים המצליחים האלה נכשל בגדול - "אמזונס" שנוצרה בעבר בהשראת "הישרדות" ו"2025" שהתרסקה באופן מפואר.

עם זאת, גורם ברשת מעריך שקשת בוודאי לא יקפאו על השמרים, וסבור שהמתחרה מתכוונת לחזור השנה או ב-2021 למגרש של הפורמטים ה"הארד קוריים" הגדולים, ששם דומיננטית רשת. בנוסף, רשת 13 צפויה להחזיר את "זוג מנצח VIP", שהצליח בערוץ עשר המנוח, עם חידוש - הסלבס יתחרו בווילה בברזיל. התוכנית תתווסף לעומס תוכניות הריאליטי בערוץ, בהן גם "המירוץ למיליון" ו"משחקי השף". על רקע ריבוי תכניות הריאליטי בערוץ והעלויות הכבדות של הפקות אלו, רשת צפויה לוותר לפחות על אחת מהן. ההערכה היא ש"אקס פקטור" או "דה וויס" לא תשאר באוויר.

ירון לונדון. חדשות 10, צילום מסך
גם הוא כבר לא שם. ירון לונדון/צילום מסך, חדשות 10

השנה ברשת הגיעו להבנה שהתוכנית "גב האומה" לא יכולה לפתוח פריים טיים, והעבירו אותה לפריים שני. זהו עוד סימן לכך ש"רשת של היום היא למעשה יותר רשת מאשר ערוץ עשר", כפי שאומר גורם בערוץ. "בכל יום יש תוכנית פריים שהיא לגמרי רשת, מ'שנות השמונים' דרך 'האח הגדול' ועד 'משחקי השף'. היא די נפרדה מערוץ עשר בתוכניות הפריים".

נכס אדיר נוסף של רשת היא "אבודים" של צופית גרנט, התוכנית הנצפית ביותר ברשת מאז המיזוג שאינה תוכנית ריאליטי (ובדירוג הכללי במקום הרביעי). ומה בתחום הדרמות והקומדיות? בעוד שקשת 12 מובילה באופן משמעותי בתחום זה עם הצלחות בינלאומיות גדולות, נראה שרשת עושה את המינימום שהיא מחויבת לעשות ולא יותר מזה. עם זאת, "שנות ה-80" היא להיט מובהק - עונה נוספת שלמה צולמה ותשודר בהמשך, גם "נבסו" זוכת האמי הבינלאומי תשוב לעונה חדשה שכבר צולמה ו"חברות" זכתה אף היא להצלחה. בנוסף, צולמה דרמה גדולה עם גורי אלפי וכוכבים צעירים, "בלאק ספייס", העוסקת ברצח בתיכון.

ומה בחזית הלייט נייט? גיא לרר יכול לחוש סיפוק מכך ש"הצינור" בהגשתו ברשת 13 בשנה שחלפה מאז המיזוג (מ-16 בינואר 2019 עד 15 בינואר 2020) רשמה באוכולוסיה הכללית 6.5 אחוזי רייטינג ו-199 אלף צופים בממוצע, שהם קצת יותר מהנתון 6.2 אחוז רייטינג ו-185 אלף שרשמה תוכניתו "הצנרת" ברשת 13 בתקופת הפיצול (1 בנובמבר 2017 עד 15 בינואר 2019), ונתון קצת יותר מכפול מ-3.2 אחוזים ו-94 אלף שרשמה התכנית "הצינור" עם טל ברמן בערוץ עשר באפיק 14 בתקופת הפיצול. גם נתונים אלה נמסרו מועדת המידרוג לבקשת וואלה! תרבות.

"המיזוג השיג את מטרתו במובן של עצירת הדימום הכלכלי בשוק וחוסר היכולת לקיים גופים מאוזנים, אפילו לא אגיד רווחיים", מסכם דוד ורטהיים. "אבל החששות לא התבדו במובן זה ששוב נוצר לנו מה שהיה קודם עם ערוץ 2 וערוץ עשר: ערוץ מאוד חזק - קשת - לא אגיד מונופוליסטי, אבל שולט ב-60 אחוז מנתח השוק לפחות, כשמולו ערוץ חלש - רשת. הציפייה הייתה שיהיו רשת וקשת חזקות ומאוזנות, אבל רשת מנסה להתרומם וזה לא כל כך עובד".

תמר איש שלום. ניר פקין
לא מתרוממים. מגישת המהדורה תמר איש שלום/ניר פקין
דוד ורטהיים, גלובס: "באנלוגיה גסה, לרשת של אחרי המיזוג קרה מה שקרה למעריב בזירת הפרינט, כשאתה לא ידיעות אחרונות ולא הארץ, ובסוף - לא ממש ברור מי נשאר איתך"

"במשקפיים של רשת ברור שהם ציפו להרבה יותר", אומר נתי טוקר, "אבל צריך לזכור שערוץ עשר עמד לפני קריסה, ערוץ 2 הפסיד הרבה כסף, וזה כמובן עדיף על מצב של שלושה ערוצים. יש שני ערוצים טובים ויציבים. ברשת 13 יושבים על תוכניות אסטרטגיות, עושים קבוצות מיקוד ומתייעצים, ואני מאמין שהם יודעים שהם צריכים לעשות משהו".

"יקרו שינויים ב-2020, למשל רשת אמורה להשיק אולפן חדש. עד היום שידרה מאולפן דל תקציב וקטן ובקרוב תיישר קו עם חדשות 12. ומנכ"ל חדשות 13 החדש יעשה שינויים תוכניים. המפתח להצלחת רשת זה הרצועות והחדשות", אומר הגורם ברשת. "אי אפשר לשפוט ערוץ בשנת זעזוע כזאת, שבה הוא התחבר עם ערוץ אחר לגמרי, ההנהלה כולה התחלפה, וחלק מהדברים שמשדרים הם עוד החלטות מהתקופה של ההנהלה הקודמת. זו תקופת מעבר. תחשוב כמה זמן לקח לחדשות 2 להפוך למובילים, אני חושב שנקודת המפנה היה רצח רבין. קשה לבנות מותג חדש, זה עבודה של שנים".

"הבעיה של רשת", מסכם דוד ורטהיים, "היא יסודית - בנושא שקל לראות אותו כשפה, אבל זה לא שפה אלא מהות - איזה טלוויזיה הם רוצים לעשות? טלוויזיה שהיא מיינסטרים, כמו קשת? אם כך, צריך לעשות שורת החלטות. כי מצד אחד יש לך את 'המקור', תוכנית תחקירים שלא רצתה להיות כמו 'עובדה', אלא להיות טיפה יותר נישתית ועוסקת בתחום קצת יותר אפור כמו תחקירים כלכליים וכאלה. ואיך זה מסתדר עם כל מיני 'האח הגדול'? באנלוגיה גסה, לרשת של אחרי המיזוג קרה מה שקרה למעריב בזירת הפרינט, כשאתה לא ידיעות אחרונות ולא הארץ, ובסוף - לא ממש ברור מי נשאר איתך".

ברשת בחרו שלא להגיב. גם נדב טופולסקי בחר שלא להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully